Keramik til liv og død

Anne Kjærsgaard fotograferet i 1981. Grimmerhus viser hendes keramik frem til 22. november.
Foto: Christian Dao

Keramik til liv og død

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I århundreder har keramik været brugskunst. Først i 1990’erne begyndte noget af det at blive anerkendt som kunst - og det var også på den tid, i 1994, at keramikmuseet Grimmerhus i Middelfart blev til.

Siden har museet og direktør Lise Seissbøll den ene gang efter den anden åbnet dørene for keramikere, der er ukendte for de fleste. Måske fordi de hele livet har boet og arbejdet i udlandet. Som f.eks. 65-årig Lotte Glob, Skotland, hvis første større udstilling i Danmark åbnede på Grimmerhus i foråret. Og som nu afdøde Anne Kjærsgaard, Frankrig, hvis store udstilling vises indtil 22. november i de samme lokaler ned til Lillebælt.

Anne Kjærsgaard (1933-1990) er en legende i pottemagerbyen La Borne. Den lille landsby, fire timers kørsel syd for Paris, har altid huset keramikere på grund af den lerede jord og den megen skov. Men lerkunsten var næsten uddød, da unge danske Anne Kjærsgaard slog sig ned i byen i 1960, blev gift og fik fire børn. Med sine store faglige og menneskelige egenskaber skabte hun en renæssance - således at byen den dag i dag er et must for keramikere. De, som nåede at møde Anne Kjærsgaard, taler stadig om hende. Hvorfor? Ja, det kan man se og fornemme i udstillingen på Grimmerhus, ligesom man kan læse om det i det store katalog, der også fortæller Anne Kjærsgaards livshistorie.

Hendes mange små og store krukker, kander og fade/tallerkener er runde ogtilsyneladende ufuldstændige. I hvert fald langt fra den stramme, perfekte danske modernisme. Og oven over leret ligger glasuren tykt, ofte præget med motiver fra den nære hverdag - men altid ganske særligt sig selv.

Det gør, at man har lyst til at klappe hvert eneste stykke keramik - fordi man fornemmer personligheden i leret. Anne Kjærsgaard satte fingeraftryk over det hele, skabte service til familien, dukkestel til pigerne - og en urne til sig selv. Den er det første, man ser på udstillingen - ved siden af en buket blomster, som hendes fire børn placerede, da de var med til ferniseringen.

Børnene vogter deres mors minde, og hun opdrog dem også alene uden synderlig hjælp fra deres franske far. Derfor var hele familien med i produktionen af keramik - og i dag står den tæt i gemmerne hos børnene.

Men selv om mange i Frankrig tigger om at måtte sælge og udstille hendes ting, er det Grimmerhus, der fik skabt kontakt via gode venner.

Ifølge børnene behandlede franske opkøbere ikke deres mor godt - og det kommer nu Danmark til gode, idet udstillingen "Anne Kjærsgaard" er den første af sin art nogensinde.

Om udstillingen

Grimmerhus, Middelfart: "Anne Kjærsgaard". Varer til 22. november. 16. september er der rundvisning kl. 19.
Anne Kjærsgaards urne er med på udstillingen. Som vennen og præsten Peter Ohrt skriver i katalogteksten:
Anne Kjærsgaards urne er med på udstillingen. Som vennen og præsten Peter Ohrt skriver i katalogteksten: "Annes måde at leve på helt uden sikkerhedsnet af nogen art var både til at le og græde over. Hun sled sig selv op med sine mange ovne og brændinger.
Foto: Rosa Engelbrecht
Tallerkenerne i familien havde alle forskellige mønstre - og der var også skabt krukker til enhver lejlighed.
Tallerkenerne i familien havde alle forskellige mønstre - og der var også skabt krukker til enhver lejlighed.
Foto: Rosa Engelbrecht

Keramik til liv og død

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce