DF vil flytte fokus fra tog til motorveje: - Togfonden er finito

Kim Christiansen er et af de træer i den politiske skov, der ikke vælter nemt. Nu er han på vej til at manøvrere Dansk Folkeparti tilbage i blå blok, når det handler om milliardinvesteringer i infrastrukturen i Danmark. Arkivfoto: Annelene Petersen

DF vil flytte fokus fra tog til motorveje: - Togfonden er finito

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et afgørende flertal uden om regeringen i Togfonden DK smuldrer nu fuldstændigt. Dansk Folkeparti har i hemmelige forhandlinger med regeringen opgivet planerne om superlyntog i Danmark. Pengene skal i stedet bruges på motorvej. Accepterer de andre partier bag togfonden ikke det, opsiger DF forliget.

Trafikpolitik: - Jeg vil ikke anklages for forligsbrud, men vi har altså et folketingsvalg lige om lidt, og man kan altid opsige et forlig lige op til et valg. Hvis vi skal gøre det, er det nu.

Sådan siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til avisen Danmark, og det, han vil opsige, er Dansk Folkepartis aftale med rød blok om Togfonden DK. Medmindre de andre aftalepartier accepterer, at forliget om togfonden ændres fundamentalt.

Helt afgørende for togfondens mål om, at passagerer kun skal bruge en time på at komme frem mellem hver af Danmarks fire store byer, er, at der bliver investeret omkring otte milliarder i en togbro over Vejle Fjord og helt ny bane fra Skanderborg syd til Aarhus. Og det er lige præcis de to elementer, Dansk Folkeparti vil have ud, mens DF samtidig sidder i forhandlinger med regeringen om en ny langsigtet plan for trafikinvesteringer, der vil flytte fokus fra tog til motorvej.

- Timemodellen er i min optik død, siger Kim Christiansen.

Og det er forbrødringen mellem DF og rød blok også. En opsigelse af forliget virker uundgåelig.

- Jeg synes dog, vi har haft et godt samarbejde og tror også, at vi får det i fremtiden - bare ikke om togfondens fase to, siger Kim Christiansen.

Fire meninger
Hvordan forholder de andre partier i Togfonden DK sig til, at Dansk Folkeparti vil opsige forliget, hvis partiet ikke får opfyldt betingelsen om, at togbroen over Vejle Fjord og en ny banestrækning i Østjylland tages ud?

Henning Hyllested (EL), transportordfører: - Så falder togfonden og de helt nødvendige investeringer i jernbanen til jorden. Det er rigtig trist. Hvis togfonden skal leve videre, kræver det, at vi skaffer flertal uden om DF, men det er også muligt. Det havde vi jo, da vi indgik aftalen i 2014. Her tilsluttede DF sig bare, og det sikrede flertallet hen over sidste valg. Jeg skal dog ikke kunne forudsige, hvad Socialdemokratiet med partiets evindelige dansen om DF vil gøre. Men for mig at se handler det bare om, at Kim Christiansen vil veje og ikke tog, og at han i en lukket proces er i gang med at forhandle med regeringen. Det er et populistisk parti, vi har med at gøre her.

Rasmus Prehn (S), transportordfører: - Det kommer bag på mig, at Kim Christiansen taler med så store bogstaver. Vi har ikke modtaget noget fra ham om dette. Han har åbenbart et behov for at gå hårdt ud i pressen. Det er hans valg, og vi tager det til efterretning. Jeg synes ellers, at vi har haft et godt samarbejdsklima, og det troede jeg også, at han mente. Men vi har en forligskreds, hvor vi taler om tingene. Jeg forhandler ikke i pressen.

Andreas Steenberg (R), transportordfører: - Det er en mærkelig måde, Dansk Folkeparti laver aftaler på. I sin tid havde Kim Christiansen et ønske om en bane til Billund, og vi andre ville kunne køre flere tog hurtigere gennem Trekantområdet og Østjylland. Men hvis de ikke vil stå ved deres aftale, er det jo sådan, det er. Nu er DF så på vej ind i en ny aftale med regeringen i stedet. Det er ikke, hvad vi havde ønsket. Jeg synes ikke, området egner sig til smalle aftaler. Da vi lavede Togfonden DK og tog et stort parti som DF med, var det jo netop for at gøre aftalen bred og fremtidssikre den. Men det er svært, når det viser sig, at DF er imod partiets egen aftale.

Karsten Hønge (SF), transportordfører: - Jeg vil ikke lægge mig fast på noget, men det er en dårlig måde at gøre tingene på. Det er en useriøs måde at arbejde på, at man opsiger et forlig i pressen. Men lad os da tage et møde om det. Det er mærkeligt, at den ene part i en aftale smækker med døren uden at give det en chance først. Hvordan skal vi så i fremtiden kunne lave aftaler med DF, når de kan finde på sådan noget? Er de grebet af valgpanik eller hvad? Jeg troede, det var et snusfornuftig og pragmatisk parti.
- Nu er det vejenes tur, siger Kim Christiansen, mens han er på vej ud af fællesskabet med rød blok om togfonden og tilbage i blå bloks favn. Arkivfoto: Annelene Petersen
- Nu er det vejenes tur, siger Kim Christiansen, mens han er på vej ud af fællesskabet med rød blok om togfonden og tilbage i blå bloks favn. Arkivfoto: Annelene Petersen

Rævekager og revolverretorik

- Politiske aftaler fungerer ikke på den måde. Det er en revolverretorik, som vi ikke vil bøje os for. Det er dårlig aftaleskik, at vi skal få sådan en trussel gennem et medie - at hvis ikke DF får sin vilje, kan vi rende og hoppe, siger Andreas Steenberg, transportordfører for Radikale.

- Kim Christiansen laver rævekager med regeringen. Det er en trist udvikling, der viser, at Dansk Folkeparti har spillet med falske kort. Han er en tøsedreng, der er bange for borgere, som ikke vil have tog i deres baghave, siger Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten.

- Det er nyt for os, at Kim Christiansen taler med så store bogstaver og gør det gennem pressen. Det er hans valg. Jeg synes, vi skal mødes og diskutere det ansigt til ansigt, siger Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet.

I regeringspartiet Venstre står transportordfører Kristian Pihl Lorentzen derimod med åbne arme.

- Jeg noterer det med tilfredshed. Vi synes heller ikke, at det er klogt at bruge penge, der ikke findes, på noget, der ikke er brug for. Det er vejenes tur nu, siger han.

Det åbner en kommende valgkamp, hvor fronterne på trafikområdet er klare og veldefinerede: En rød blok, der stadig vil arbejde på at finansiere et kommende superlyntog gennem Danmark, så f.eks. aarhusianere vil kunne nå København på to timer i stedet for de tre timer, det tager i dag. Og de nuværende regeringspartier, som sammen med Dansk Folkeparti i stedet vil bruge pengene på motorvejsprojekter. Kort sagt: Vinder rød blok valget, overlever togfonden. Vinder blå blok, er den fortid.

Togfonden
Togfonden DK er en aftale, som den tidligere S-R-SF-regering ledet af Helle Thorning-Schmidt indgik i 2014.

Det er en aftale med to ben:

1. Den skal sikre rejsetid i nye superlyntog på en time mellem byerne Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense, Odense-København - altså en time fra Aalborg til Aarhus, to timer fra Aalborg til Odense og tre timer fra Aalborg til København.

I dag er rejsetiden mellem Aalborg og København fire timer og 24 minutter.

2. Den skal sikre, at togene kan køre på el og dermed reducere udledningen af CO2.

Aftalen blev i 2016 af et flertal uden om den nye Venstre-ledede regering delt op i to faser.

Fase 1 ligger stadig fast og indeholder blandt andet en ny bane over Vestfyn.

Fase 2 er endnu ikke finansieret, men indeholder bl.a. en ny togbro over Vejle Fjord, ny bane fra Hovedgård syd for Skanderborg til Hasselager syd for Aarhus og en ny bane fra Vejle til Billund.

Da aftalen om togfonden blev indgået, var den finansieret via 28,5 milliarder fra beskatning af nordsøolien.

Siden er oliepriserne faldet drastisk, så der mangler omkring 15 milliarder til finansiering.
Henning Hyllested (EL), transportordfører
Henning Hyllested (EL), transportordfører

Sporarbejde på kontoret

Kim Christiansen er på vej mod sin femte periode i Folketinget, hvis han opnår valg næste gang. Han er 62 år, men sidder stadig i et af de små, nærved klaustrofobiske kontorer helt oppe under taget i den sidelænge til Christiansborg, der hedder Proviantgården. Han har haft muligheder for at flytte til mere rummeligr og umiddelbart mere attraktive kontorer, men han har valgt at blive. Blandt andet fordi det vil være en større opgave for ham at flytte end for så mange andre.

På en hylde i hele kontorets længde under skråvæggen og vinduerne har han nemlig installeret en togbane i dimensioner, der ville gøre enhver 12-årig knægt gul af misundelse. Ligesom superlyntoget kommer Kim Christiansens små legetøjstog dog ikke ud at køre foreløbig - om nogensinde.

- Der er sporarbejde på banen, siger Kim Christiansen med et skævt smil.

Og så er han også selv en af de pendlere, man skulle tro ville hilse et superlyntog velkomment. Han kører på ugentlig basis mellem Hobro og København, men kan sagtens leve med rejsetiden på fire-fire en halv time.

- Jeg tager en lille en på øjet eller sidder og arbejder. Lidt tid fra eller til betyder ikke noget for mig. Det tror jeg heller ikke, det gør generelt for kunderne. Det er regularitet, der betyder noget. Kommer det til tiden, ankommer det til tiden, og kan vi overhovedet regne med, at det kører? Alt det skal fungere, inden vi begynder at smide flere skattekroner i jernbanen.

Rasmus Prehn (S), transportordfører.
Rasmus Prehn (S), transportordfører.

Vejene først

Når han sidder i toget, vil Kim Christiansen til gengæld gerne have nogle bedre forhold. Han kan ikke forstå, at det står så sløjt til med servicen.

- Jeg har kørt fra Sankt Petersborg til Helsinki med tog. Helt fantastisk nye, lækre tog med super betjening - man kunne vælge mellem to retter på en tur på tre timer. Hold nu op, vi kan jo ingenting herhjemme. Jo, vi kan bede folk om at slæbe de her shawarmabokse med ind fra 7-Eleven, så der ikke er til at være i hele togkupéen. Der stinker af karrysovs, og hvad folk ellers slæber med ind. Det er jo ikke til at have med at gøre, siger han og understreger, at man kan få rigtig meget service for de penge, det koster at gøre jernbanen klar til timemodellen.

Først og fremmest vil han dog bruge pengene på vejene. På udvidelse af motorvej syd om Odense og nord for Vejle helt op til Randers. På motorvej til Frederikssund, Kalundborg. En ny motorvejsbro over Limfjorden. På udvidelse af E20 mod Kolding.

- Og så kommer snakken uvægerligt om hærvejsmotorvejen ned midt gennem Jylland, der vil kunne aflaste hele Trekantområdet. Skal vi finde en topti, er det de her projekter, som kommer på, siger han.

Andreas Steenberg (R), transportordfører.
Andreas Steenberg (R), transportordfører.

Tulle-toget

Der er dog især en ting i Togfonden DK's fase 2, som Dansk Folkeparti nu vil træde ud af, Kim Christiansen har med som en afgørende betingelse i forhandlingerne med regeringen. Den såkaldte Tulle-bane. Tog fra Vejle til Billund Lufthavn, kaldet netop Tulle-banen, fordi den ligger Dansk Folkepartis hjerte så nært - personificeret ved partiformand Kristian Thulesen-Dahl, der henter sine stemmer i netop Sydjyllands Storkreds.

- Jeg vil bruge pengene på vejene nu. Og så vil jeg have penge til toget til Billund. Jeg ved ikke, hvor mange tusind biler, der holder i Billund Lufthavn hver dag. De kan ikke blive ved med at skaffe nye arealer til parkering. Det gør, at jeg fravælger Billund. Jeg gider ikke holde på en pløjemark tre kilometer væk. Det magter jeg ikke. Kunne vi bare fjerne 500 biler hver dag fra Billund, ville det være en vindersag. Og så ved jeg godt, at man siger, at det samfundsøkonomisk er en dårlig forretning, men vi kigger ikke så meget på de der procenter. Det er vigtigere at få et Danmark i balance - at vi ikke kun plastrer København til i i firesporede motorveje, men også tænker på at binde landet sammen på en ordentlig måde, siger Kim Christiansen.

Karsten Hønge (SF), transportordfører
Karsten Hønge (SF), transportordfører

Har lov at blive klogere

Kim Christiansen understreger dog, at han mener, at han har gjort sit for at få Socialdemokratiet, Radikale, SF og Enhedslisten ind i diskussioner om at få droppet de dyre projekter ved Vejle og i Østjylland.

- De andre partier har ikke ønsket dialogen. Jeg har gerne villet diskutere, om vi kunne gøre det klogere end at bygge de to strækninger til op mod 10 milliarder. Det er så det, vi lægger op til i den aftale, som vi nu forhandler med regeringen.

- Men I har jo en aftale, som I forlængst har indgået med de partier?

- Jo, men verden bevæger sig. Vi indgik den i 2014, og i mellemtiden har det vist sig, at alt sejler i Banedanmark. Alt, hvad de rører ved, bliver dyrere og dårligere. Der er ikke ret meget, der lykkes for dem. Samtidig har DSB indkøbt tog, der ikke kører hurtigt nok til, at timemodellen kan overholdes. Alle forudsætninger er ændret. Timemodellen er død.

- Handler det ikke bare om, at I har fortrudt den aftale, I indgik?

- Vi var glade for aftalen dengang, men hvis vi ikke som politikere kan tillade os at blive klogere, når vi ser på, hvordan tingene udvikler sig, skal vi ikke sidde, hvor vi gør. Jeg mener, at vi udviser rettidig omhu ved ikke bare at klappe 10 milliarder ned i et par baneprojekter, der ikke er brug for. Jeg vil gerne have en ny bred aftale, men det er ikke op til mig, det er op til regeringen.

- De andre partier siger, at I løber fra en aftale. Gør I det?

- Ja, det gør vi vel. Det kan man godt sige. Hvis de ikke vil tale om at pille de to ting (togbro ved Vejle, ny bane i Østjylland, red.) ud, er togfonden finito.

DF vil flytte fokus fra tog til motorveje: - Togfonden er finito

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce