Da Danmark var en bilstormagt

Den flotte Chevrolet Impala fra 1960 er en af de mange udstillede biler, som viser mangfoldigheden i den danske bilproduktion. Fotos: Hans Pedersen
Foto: Picasa

Da Danmark var en bilstormagt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stor udstilling i Fredericia med biler fra GM's danske fabrik, der lukkede i 1974

Tro det eller ej. Det er ikke mange årtier siden, at Danmark var et bilproducerende land, hvor især GM og Ford havde store samlefabrikker i København, men også blandt andre DKW og Mercedes fik samlet biler her i landet.

GM's fabrik på Nørrebro var den sidste, som lukkede så sent som i 1974, hvor Opel Kadett C, Opel Rekord C og Vauxhall Viva rullede af samlebåndet, og nu hyldes den danske GM-fabrik med en stor specialudstilling ved efterårets bilmesse og brugtmarked i Fredericia Messecenter, der foregår i denne weekend.

Her udstilles op mod en lille snes af de modeller, som blev samlet i Danmark fra den første del af fabrikken blev bygget på Sydhavnen i 1923 og frem til lukningen. Det skete fra den ene dag til den anden i en tid, hvor oliekrise og dansk medlemskab af EF ændrede mange af de tidligere spilleregler.

Inden da var der dog bygget mere end 550.000 biler af mærkerne Opel, Vauxhall, Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick, Cadillac, Bedford, Blitz og GMC. Ford-fabrikken, der var i gang fra 1919 til 1966, nåede at bygge over 325.000 biler.

- Det er rigtig mange biler, der er bygget gennem årene, og det er noget, som man som dansker absolut har grund til at være stolt af. Derfor vil vi gerne sætte fokus på den danske bilproduktion, fortæller Hans Pedersen fra HP Bilnostalgi, som er en af initiativtagerne.

Den sjældne Chevrolet Superior Touring fra 1923 med kun 5000 km på tælleren har stået uberørt i en lade i Slagelse indtil nu.
Den sjældne Chevrolet Superior Touring fra 1923 med kun 5000 km på tælleren har stået uberørt i en lade i Slagelse indtil nu.

Sjælden bil

De danske fabrikker fungerede typisk på den måde, at de større dele som motorer og karosserier blev bygget i udlandet, mens danske underleverandører stod for mindre dele som indtræk eller batterier. Det hele blev så samlet af dansk arbejdskraft.

I velmagtsdagene var der op mod 1500 ansatte på GM's fabrik og mange flere hos underleverandørerne.

Udstillingen spænder vidt fra en Chevrolet firedørs sedan, årgang 1927, over en todørs Opel Olympia fra 1952 til en 1960 Chevrolet Impala.

GM's bilfabrik på Nørrebro husede i sine velmagtsdage 1500 medarbejdere. På billedet en Kadett A, som her afhentes af en forhandler.
GM's bilfabrik på Nørrebro husede i sine velmagtsdage 1500 medarbejdere. På billedet en Kadett A, som her afhentes af en forhandler.

Næsten ny 91-årig

Som noget helt unikt vises også en Chevrolet Superior Touring, årgang 1923, som har stået gemt i en lade ved Slagelse i 81 år og kun har kørt 5000 km.

- Det må siges at være en sensation. Bortset fra lidt overfladerust er den fin, og den har været ude at køre. Jeg tror, at det bliver svært at finde en så velbevaret lignende bil i USA, siger Hans Pedersen.

Den sjældne bil fra 1923 er dog lige netop så gammel, at den ikke er bygget på den danske fabrik.

Udover specialudstillingerne er hallerne i Fredericia Messecenter traditionen tro fyldt op med 300-400 vintagebiler, motorcykler og knallerter, som er til salg, samt masser af stande fra mærkeklubber og kræmmere, der især gør i stumper og autolekture.

Den sekscylindrede Opel Rekord A fra 1964 er en af de modeller, som i stor stil løb af samlebåndet. Bemærk registreringsnummeret.
Den sekscylindrede Opel Rekord A fra 1964 er en af de modeller, som i stor stil løb af samlebåndet. Bemærk registreringsnummeret.

Da Danmark var en bilstormagt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce