Elever dropper de gamle bøger

Tobias Jørgensen (tv) viser Lasse Nyrup fra Bookbites de bøger, han har lånt. Børnene kan låne flere bøger ad gangen via Bookbites, men de behøver ikke læse dem alle på en gang, da de har adgang til bøgerne i et helt år.
Foto: Victoria Mørck Madsen

Elever dropper de gamle bøger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Eleverne i 4. klasse på Verninge Skole har skiftet papirbøgerne ud med såkaldte e-bøger i undervisningen. Det gavner læselysten

Verninge: Der er så stille i klasseværelse nummer 14 på Verninge Skole, at det uden problemer ville kunne høres, hvis en bog faldt til jorden.

Men bøgerne er i 4. klasses dansktime efterhånden kommet i undertal. Eleverne øver sig nemlig ikke længere i at læse i en bog, men derimod på en Ipad.

Det er bøgerne på deres Ipads, der gør, at der er så muse­stille i det lille lokale, hvor eleverne på rad og række sidder med næsen begravet i den lille skærm, der lyser deres ansigter op.

De gammeldags papir­bøger er blevet skiftet ud med bøger på en skærm, fordi Verninge Skole har indgået et samarbejde med den nystartede online læseportal Bookbites, der har til huse i Aarhus.

Det synes Tobias Jørgensen på 10 år, der går i 4. klasse på Verninge Skole, er en glimrende idé.

- Når jeg læser i en bog, så kan jeg læse i ti minutter, men det føles som to timer. Men Bookbites på Ipaden regner ud for en, hvor meget man skal læse, før man er færdig med en bid. Og hvis man er god til matematik, så kan man regne ud, hvor mange timer man skal læse, før man er færdig med en hel bog. Man kan sætte et stopur, så man ved, hvornår man har læst den del, man skal nå. Tiden går bare hurtigere, siger han.

Bookbites deler bøgerne op i tidsbidder frem for side­tal. Derfor ved eleverne, hvor lang tid de skal bruge på at læse et kapitel eller en bog færdig.

Generelt bliver Ipads brugt meget i undervisningen på Verninge Skole. Derfor har alle børn hver deres Ipad, som nu også bruges til læsning en halv time om dagen.
Generelt bliver Ipads brugt meget i undervisningen på Verninge Skole. Derfor har alle børn hver deres Ipad, som nu også bruges til læsning en halv time om dagen.
Foto: Victoria Mørck Madsen

Fra 80 til 160 ord

For to uger siden gjorde Ipads deres indtog i læseunder­visningen på Verninge Skole, og Tobias Jørgensen kan allerede se en forskel i sin læsehastighed.

- Jeg kan ikke se forandringerne så meget igen lige nu, men jeg er da gået fra at læse 80 ord i minuttet til at læse 160 ord, fortæller han.

Den online læseportal Bookbites er nemlig indrettet sådan, at eleverne kan følge med i deres egen udvikling, når de læser.

Bookbites holder både øje med, hvor mange ord børnene læser i minuttet, hvilke genrer interesserer dem, hvilket lix-interval (sværhedsgraden af bogen, red.) der passer til dem og meget andet.

Billedtekst Billedtekst Billedtekst Billedtekst Billedtekst Billedtekst Billedtekst
Billedtekst Billedtekst Billedtekst Billedtekst Billedtekst Billedtekst Billedtekst
Foto: Victoria Mørck Madsen

Læselysten forhøjes

Bookbites skal fungere som en motiverende faktor for eleverne, så de gerne skal blive gladere for at læse. Også selvom de ikke sidder på skolebænken.

Den mission er Bookbites også lykkes med indtil videre, hvis man spørger 10-årige ­Tobias Jørgensen.

- Hvis jeg ikke har noget at lave derhjemme, eller hvis jeg ikke gider spille på computeren, så er jeg begyndt at læse. Mere end jeg gjorde før derhjemme.

- Det giver et ekstra pift, når bogen kommer over på en skærm, og det gør det sjovere, siger han.

Nemmere med Ipad

Tobias Jørgensen er ikke i tvivl om, hvorfor han mener, det er nemmere at læse en bog på en Ipad frem for at låne en på skolens bibliotek.

- Når man vælger en bog på biblioteket, så er den enten lånt ud eller gået i stykker, så der mangler en side. På min Ipad kan jeg bare trykke, så går der ti sekunder, og så sidder jeg med bogen i hånden.

- Det er meget nemmere at læse på en Ipad. Vi unge mennesker bruger det digitale meget, så det er det, vi er vant til. Det bliver bare meget sjovere, når det er digitalt, siger han.

Og Tobias Jørgensen har helt ret.

I følge DR Medieforsknings årlige rapport fra 2014 har op mod 90 procent af de danske børn adgang til en tablet (Ipad eller lignende, red.) i hjemmet.

Som udgangspunkt skal eleverne på Verninge Skole bruge Bookbites frem til nytår.

Elever dropper de gamle bøger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce