Busser baner vejen for hurtigere tog

De nye "Desiro" tog har kræfter til at udfolde sig yderligere. Men først skal der lides lidt. Busser afløser skinnetrafikken i slutningen af maj og starten af juni. Der skal omfattende sporarbejde til før hastigheden kan sættes op til 120 km/t.

Busser baner vejen for hurtigere tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

MODERNISERING: Anlægsarbejder stopper i en periode al togdrift mellem Odense og Svendborg

Målet er flere og hurtigere tog mellem Odense og Svendborg allerede fra september, men først skal der i de kommende måneder gennemføres en række anlægsarbejder på den nord-sydgående fynske banestrækning.

Det betyder, at tog i et vist omfang vil blive erstattet med busser fra 12. maj til 9. juni, oplyser DSB og Banestyrelsen.

I den første del af perioden fra 12.-23. maj vil alle tog mellem Ringe og Svendborg blive erstattet af busser, mens hele strækningen Odense-Svendborg lukkes for togtrafik fra 24. maj til 9. juni.

Busdriften vil både bestå af hurtigforbindelser uden standsning undervejs og af busser, som stopper ved alle stationer. I busperioden bliver der stop ved hovedindgangen til Odense Universitetshospital og ikke ved områdets trinbrædt.

DSB udgiver i denne uge en særlig køreplansfolder med detaljer om tog- og bustrafikken i hele perioden fra 12. maj til 9. juni.

Med moderniseringen af Svendborgbanen vil der kunne køre flere tog på strækningen, og hastigheden vil yderligere kunne sættes i vejret fra de nuværende 100 til 120 kilometer/timen. Anlægsarbejdet omfatter både en udbygning af de tekniske anlæg, udskiftning af spor og sveller, perronændringer på enkelte stationer og nedlæggelse af en række overkørsler. Samtidig bliver der i Odense anlagt et nyt perronspor og en ny perron, oplyser Banestyrelsen.

Arbejdet afsluttes efter planen i september og rundes af med en helt ny køreplan mellem Odense og Svendborg.

Trafikministeriet bevilgede i januar 1999 ialt 150 millioner kroner til den forestående modernisering af banestrækningen mellem de to største fynske byer, og et tilsvarende beløb er stillet til rådighed for DSB til indkøb af nyt materiel. Formålet med opgraderingen er at reducere rejsetiden, øge kapaciteten og forbedre betjeningen mellem standsningsstederne Odense Universitetshospital, Årslev, Ringe, Stenstrup og Svendborg Vest.

Der har i løbet af 2001-2002 været afholdt høringer og borgermøder om Banestyrelsens forslag til nedlæggelsen af ialt 14 overkørsler på strækningen.

Busser baner vejen for hurtigere tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce