Tunnel mellem Odense og Århus

Tunnellen forventes at stå klar allerede i 2012 og kommer til at koste én milliard kroner.
Foto: Mikkel Damsgaard Petersen

Tunnel mellem Odense og Århus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Turen i japansk højhastighedstog mellem de to provinshovedstæder kan tilbagelægges på 34 minutter.

Fra 2012 kan man benytte en ny tunnel mellem de to danske storbyer Odense og Århus.

Det var udmattede byrådspolitikere, der kom ud fra byrådsmødet i går, hvor de havde vedtaget den hidtil største fynske trafikale satsning.
Tunnellen kommer til at koste én milliard kroner.

- Det har været en stor beslutning, men vi mener, at det er nødvendigt for at sikre Odenses fremtid. Det handler om at have mobil arbejdskraft, og derfor er det også godt, at folk fra Århus nu kan pendle til Odense og arbejde uden problemer, sagde kulturrådmand Anker Boye (S) efter mødet.

Billig tunnel

Når tunnellen kun koster en milliard kroner, skyldes det et nyt revolutionerende materiale, som den fynske virksomhed Fiberline Composites i Middelfart producerer.

Tunnellen bliver bygget af elementer i glasfirberarmeret plastik fæstnet på havets bund.

Fordelen ved materialet er i følge Anker Boye, at man kan flyve elementerne ud over Kattegat med helikopter, efterhånden som de er færdige, sænke dem ned i vandet og sætte dem sammen.
Fakta
Toget bliver lavet anderledes end de originale japanske modeller, fordi det ligesom tunnellen skal have et gennemsigtigt tag, så de rejsende kan kigge ud.

Udbygger produktionshal

- Det er alletiders chance for os, til at vise vores teknologi frem, og vi er allerede i gang med at udvide vores produktionshaller, siger kommunikationschef Finn Jernø, fra Fiberline Composites.

Tunnellen kommer til at gå ud via Odense Fjord, rundt om Nordfyn og op gennem Kattegat til Århus.

Lynhurtigt færdig

Tunnellen bliver hurtigt færdig. Arbejdet starter i 2010 og forventes færdigt i 2012.

- Det kommer til at gå så hurtigt, fordi vi har en form, som vi hælder plastikken i og lægger glasfiberarmeringen ned i bagefter. Og så skal den bare tørre i en uges tid, siger Finn Jernø.

Japansk højhastighed

Det bliver ikke småting, der kommer ind i den nye plastiktunnel. Der vil være plads til fire vejbaner, et japansk højhastighedstog - kaldet Shinkansen - og en nødtunnel med et rullende fortov.

Toget bliver lavet anderledes end de originale japanske modeller, fordi det ligesom tunnellen skal have et gennemsigtigt tag, så de rejsende kan kigge ud.

- Det skal gå hurtigt, men der er ingen grund til, at det ikke også skal være en fantastisk oplevelse både for togpassagererne og for bilister med soltag, siger Anker Boye.

Godt for miljøet

Internationale forskere er imponeret over den fynske trafiksatsning. Specielt fæstner man sig ved en besparelse i CO2 udledningen.

- Det er altid en god idé at grave CO2 ned, for så skader det ikke miljøet. Det er meget værre med tog og biler ovenpå landjorden, fordi deres CO2 går direkte i atmosfæren, siger Rafik T. Kerfors, der er chefforsker for det Internationale trafikforskningscenter i Seattle, USA.

Tunnel mellem Odense og Århus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce