Jesper Bus vil være grøn: Dieselbus får klistret solceller på taget for at spare brændstof

- Det er jo ret ny teknologi, men jeg tror på det. Jeg synes, det er utrolig spændende at være med til, siger Jesper Bus (th), der ejer "Ærø Turistfart - Jesper Bus", der i alt har 13 busser. Det er selskabet Green Energy Scandinavia, hvor Jens Ottosen (tv) er teknisk direktør, der leverer solcellerne. Foto: Søren Gylling

Jesper Bus vil være grøn: Dieselbus får klistret solceller på taget for at spare brændstof

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Investeringen i solceller kan spare ærøsk busselskab for cirka 1000 liter diesel årligt, fordi generatoren bliver aflastet, lyder det fra selskabet, der klistrer solcellerne på bussen.

Kolding: Det er ambitionen om at gøre en indsats for at reducere CO2-udslippet og udsigten til en økonomisk gevinst, der har fået busselskabet "Ærø Turistfart - Jesper Bus" til at investere i solceller på en af de dieselbusser, der kører i rutefart på den lille sydfynske ø.

Torsdag fik en af selskabets dieselbusser "klæbet" solceller på taget. De kan levere strøm til bussen, og på den måde sluger generatoren, der producerer strøm, mindre diesel, når solen rammer taget.

- Jeg vil gerne bidrage til at reducere CO2-udslippet, og samtidig er det forhåbentlig en investering, der tjener sig selv hjem, siger Jesper "Bus" Jensen, der står bag "Ærø Turistfart - Jesper Bus". Normalt besøger han Bus Center Vest i Kolding, der et datterselskab til Autohuset Vestergaard-koncernen, når bussen skal repareres, men denne gang handler det om grøn energi.

Han har haft kig på en ren el-bus, men den kan ikke køre de mange kilometer, han har brug for, så nu prøver han i første omgang med solceller på en bus. Og han er klar til flere solceller.

- Det er jo ret ny teknologi, men jeg tror på det. Jeg synes, det er utrolig spændende at være med til. Nu ser vi, om vi kan mærke en forskel, men sandsynligvis får bus nummer to også solceller på taget, siger Jesper "Bus" Jensen, der i alt har 13 busser.

- Jeg vil gerne bidrage til at reducere CO2-udslippet, og samtidig er det forhåbentlig en investering, der tjener sig selv hjem.
Jesper Bus, der står bag "Ærø Turistfart - Jesper Bus".
Solcellerne på dieselbussens tag aflaster generatoren, og derved kan der spares diesel. Det er selskabet Green Energy Scandinavia, der sælger løsningen, og firmaet har fået hjælp til at montere solceller af Jesper Østergaard fra 4-leaf. Foto: Søren Gylling
Solcellerne på dieselbussens tag aflaster generatoren, og derved kan der spares diesel. Det er selskabet Green Energy Scandinavia, der sælger løsningen, og firmaet har fået hjælp til at montere solceller af Jesper Østergaard fra 4-leaf. Foto: Søren Gylling

Spare penge

Firmaet, der har installeret og leveret solcellerne, er Green Energy Scandinavia fra Vejle, der blandt andet står bag Solarbus, der har installeret solcellerne på busser i Norge, og nu er turen kommet til Danmark, fortæller Jens Ottosen, der er teknisk direktør i Green Energy Scandinavia. Ham bekendt er det første gang, at den type solceller bliver installeret på en bus i Danmark.

- Hvis bussen kører meget, så kan du spare cirka 1000 liter diesel om året. I Sydeuropa er det dobbelt så meget. Det kan vi, fordi en bus bruger rigtig meget strøm til blandt andet lys, overvågning, aircondition og billetautomater. Og som tommelfingerregel så koster det en liter diesel at lave en kilowatt-time strøm. Solceller gør, at generatoren ikke skal lave så meget strøm. Det er fidusen, siger Jens Ottosen der i næste uge sætter kurs mod Santiago i Chile for at installere solceller på busser.

- Det smarte ved den her type solceller er, at de er meget fleksible. De kan klistres på buede ting. De bliver limet på som klistermærker. Det er dejligt nemt at montere. Og økonomien er det afgørende. Vores tommelfingerregel er, at betalingstiden er cirka fem år i Skandinavien og det halve i Sydeuropa. Så monterer du det fra starten, så bliver det en win-win-situation, og samtidig får busselskabet et grønt image, siger Jens Ottosen.

Foto: Søren Gylling
Foto: Søren Gylling
Foto: Søren Gylling
Foto: Søren Gylling
Foto: Søren Gylling
Foto: Søren Gylling

Jesper Bus vil være grøn: Dieselbus får klistret solceller på taget for at spare brændstof

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce