Miljøskibene har tabt omkring 10.000 kr i værdi hver dag siden ankomst til Svendborg

Miljøskibene er løftet op på Frederiksøen for bund-vedligeholdelse og for, at et muligt tilbudsgivende værft kan inspicere fx pontoner, propeller og ror. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Miljøskibene har tabt omkring 10.000 kr i værdi hver dag siden ankomst til Svendborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På torsdag skal de på fjerde år uvirksomme miljøskibe i Svendborg i samråd hos miljøministeren. Inden staten får nye miljøskibe til søs, kan de samlede udgifter løbe op i 54 mio kr. Søsiden var med, da Sif og Frigg blev løftet op på Frederiksøen.

Selvom de famøse miljøskibe i Svendborg nu har fået fast grund under pontonerne, er de stadig i oprørt farvand. Debatten i medierne bølger højt med ord som "skandale", "uprofessionelt" og "det er vores penge" . Og i næste uge skal miljøministeren i samråd om Svendborg-skibene.

- Den sag bliver bare værre og værre, fastslår folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S) overfor Søsiden.

Den nordjyske maskinarbejder har affyret en byge af spørgsmål til minister Jakob Ellemann-Jensen (V), og nu har Bjarne Laustsen også kaldt miljøministeren i samråd. Det finder sted på torsdag formiddag den 28. marts.

- Hvordan vil ministeren rette op på det uhensigtsmæssige sagsforløb og sikre, at borgernes skattekroner ikke bliver spildt yderligere ved indkøb af de nødvendige fartøjer, som for længst skulle have været i brug til vandprøvetagning, spørger Bjarne Laustsen.

En muskuløs BMS-mobilkran og to ledsagevogne var på Miljøstyrelsens regning kørt til Svendborg, da miljøskibene skulle op. Hvert skib vejer 44 ton, fortalte kranføreren. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En muskuløs BMS-mobilkran og to ledsagevogne var på Miljøstyrelsens regning kørt til Svendborg, da miljøskibene skulle op. Hvert skib vejer 44 ton, fortalte kranføreren. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Hvad, hvis ingen byder?

Den nordjyske politiker tænker sig også et scenarie med, at ingen danske værfter byder på den varslede opgave med at ombygge Svendborg-skibene.

Baggrunden for den situation kunne være værfternes vurdering af, at den relativt store ombygning ikke kan holdes inden for Miljøstyrelsens økonomiske ramme. Eller den kunne være, at ingen værfter ville røre den skandale-stemplede sag med en ildtang og hænge på ansvaret, hvis skibene ikke lever op til styrelsens forventinger.

Branchefolk Søsiden har talt med lader også forstå, at flere helst undgår statsordrer. Forklaringen er, at der i forhold til private ordrer ofte går for mange ressourcer til bureaukrati og at der er for mange om at bestemme, hvad staten vil have.

- Har ministeren en plan B, hvis det viser sig, at ingen værfter vil eller kan ombygge og renovere de to katamaranskibe til det nødvendige niveau for 24 mio. kr, spørger Bjarne Laustsen.

En pram måtte hånd-forhales, før miljøskibene kunne løftes op på Frederiksøen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En pram måtte hånd-forhales, før miljøskibene kunne løftes op på Frederiksøen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Ny udbudsrunde

Ombygningen kommer i udbud i løbet af foråret. Miljøstyrelsens kontorchef Morten Jepsen oplyser til Søsiden, at der bliver tale om en prækvalifikation, det vil sige udvalgte værfter. Hvilke er endnu ikke afgjort.

Hvis ingen værfter giver tilbud på ombygningen, kan Miljøstyrelsen blive nødt til at sælge Svendborg-skibene - eller at få arbejdet udført i udlandet.

Et salg af Svendborg-skibene vil påføre staten et million-tab. Det kan læses i et svar på et skriftligt spørgsmål fra Bjarne Laustsen til miljøministeren.

Af svaret fremgår, at Miljøstyrelsen i slutningen af 2017 og starten af 2018 bad danske og internationale skibsmæglere om en vurdering af Svendborg-skibenes markedspris ved salg. Vurderingerne spændte fra 2,8 mio. kr til 8,3 mio. kr.

Frigg forlader for første gang i tre og et halvt år det våde element i Svendborg havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Frigg forlader for første gang i tre og et halvt år det våde element i Svendborg havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Tab på 10.000 kr daglig

Lægges laveste vurdering til grund - og skibenes værdi er næppe øget langs kajen i Svendborg - vil staten tabe 13-14 mio. kr. i forhold til indkøbsprisen to år tidligere.

I følge Søsidens lommeregner svarer det tab til, at miljøskibene har lænset 350.000 kr i værdi i hver af de foreløbig 40 måneder, de har ligget algebegroede i Svendborg havn. Eller rundt regnet mere end 10000 (skatte-)kroner hver dag.

I øvrigt fik og afviste Miljøstyrelsen i 2018 et konkret tilbud på begge skibe. En køber stod klar med 400.000 euro. Det svarer til små tre mio. kr.

Dagens fangst: 44 ton af politikere skandale-stemplet miljøskib X 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Dagens fangst: 44 ton af politikere skandale-stemplet miljøskib X 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Hvad koster nye skibe?

Sælges Svendborg-skibene, skal der bygges nyt. Og hvad ville det koste i dag?

Med en række forbehold og baseret på tidligere tilbud på nybyggede miljøskibe oplyser Miljøstyrelsen gennem svaret fra ministeren, at to nybyggede skibe estimeret ville koste omkring 41 mio. kr. I et samlet budget skal så lægges tabet på salg Svendborg-skibene på skønnet 13-14 mio. kr. Det ville ende med et sug i statskassen på i alt omkring 55 mio. kr. - for to 18 meter lange skibe til udtag af vandprøver.

Miljøskibene har fundet en foreløbig plads foran Petersen & Sørensen Maskinværksteds store hal på Frederiksøen i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Miljøskibene har fundet en foreløbig plads foran Petersen & Sørensen Maskinværksteds store hal på Frederiksøen i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Besparelser venter

Hvis og hvis.

Hvis styrelsen i 2014 havde valgt nybygningstilbudet fra det britiske værft - eller et af de danske tilbud - til omkring 30 mio. kr., kunne den nu have haft moderne skibe i drift i tre-fire år. Dertil kunne staten have realiseret de forventede besparelser i sin drift af tidssvarende skibe.

Sådan gik det ikke lige - og sagen er langt fra slut.

Før miljøskibene kunne sænkes helt ned på underlaget, skulle der klodses op. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Før miljøskibene kunne sænkes helt ned på underlaget, skulle der klodses op. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hvert miljøskib vejer 44 ton, fortalte kranføreren. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hvert miljøskib vejer 44 ton, fortalte kranføreren. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Miljøskibet Frigg af Svendborg løftes på land. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Miljøskibet Frigg af Svendborg løftes på land. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Miljøskibet Frigg af  Svendborg løftes på land. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Miljøskibet Frigg af Svendborg løftes på land. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Miljøskibet Frigg i Svendborg løftes på land. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Miljøskibet Frigg i Svendborg løftes på land. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Miljøskibene har tabt omkring 10.000 kr i værdi hver dag siden ankomst til Svendborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce