Lyøs bådebygger: Klassisk træjolle i en verden af plast

Jan Vogt fra bådeværftet Bootsjan på Lyø præsenterede et stykke klassisk håndværk - Lyøjollen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Lyøs bådebygger: Klassisk træjolle i en verden af plast

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jan Vogt skiller sig markant ud på det aktuelle Boatshow i Fredericia. Søsiden runderede messen og tog pulsen på den sydfynske bådbranche.

I en verden af glasfiber skiller Lyøjollen sig markant ud. Som den eneste udstiller på Boatshow i Frederica tilbyder bådebygger Jan Vogt fra Lyø en nybygget træbåd til salg.

Fra en stand, hvor Jan Vogts Lyøjollen lige akkurat kan bakses ind, udstiller han et stykke klassisk håndværk. Sejlbådene i de andre haller har ikke plads til sejl eller mast. Hos Jan Vogt er der fuld sejlføring på hans fem meter lange jolle - sejlklar og duftende af lærk, eg og lak:

- Jeg ville måske helst have stået inde i en af de store haller, så jollen kunne danne en kontrast til alle plast-bådene, siger Jan Vogt, der alene driver det kun godt et år gamle bådebyggeri Bootsjan.

Skal standens Lyøjollen erhverves, begynder prislisten ved godt og vel en kvart million kroner. Jan Vogt tilbyder også den mindre Lyødinghien og en større Lyøkutteren. I løbet af foråret vil Jan Voigt rundt i forskellige havne og præsentere sin Lyøjollen på trailer eller sejlende.

Lyøjollen sælges til priser fra 265.000 kr. Den kan fremdrives for sejl, motor eller årer.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Lyøjollen sælges til priser fra 265.000 kr. Den kan fremdrives for sejl, motor eller årer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Kunst-teak fra Walsted

Apropos klassisk bådhåndværk i træ. Det har i mange år været varemærket for Walsteds Baadeværft på Thurø.

På den baggrund måtte Søsiden også gnide sig en ekstra gang i øjnene ved synet af kundedisken på Walsteds stand. Den er udført af - syntetisk træ!

Det kræver en forklaring fra værftets driftschef, Henning Bøgh:

- Lad mig først understrege, at vi stadig kan lave alt det træ, vi er kendt for. Men rigtig teak er efterhånden blevet så dyrt, at vi ligesom andre værfter må kikke os om efter alternativer, som kunderne kan betale. Her har vi fundet Nuteak. Det koster omkring den halve pris af et tilsvarende teakdæk, siger Henning Bøgh.

Til klassiske både af træ anbefaler værftet fortsat rigtig teak.

- Men til en dæk-udskiftning på fx en Hallberg Rassy, synes vi, at et dæk af kunst-teak er et gangbart alternativ. På en 31 fods båd kan kunden spare omkring 125.000 kr, siger Henning Bøgh.

Jan Vogts Lyøjollen dufter af træ og lak. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Jan Vogts Lyøjollen dufter af træ og lak. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Indpak i epoxy

Svendborg-firmaet H. F. Industri & Marine har også et kunstprodukt fremhævet på sin stand. Slagvaren hedder Entropy og er miljø-optimeret epoxy. Det vil sige en slags flydende, glas-agtig masse til forsegling af det, produktet hældes over.

- Det er avanceret kemi, og det er meget oppe i tiden. Men det kræver dygtighed at opnå et flot resultat, understreger direktør Hans Fokdal. På standen ser Søsiden et flot, rundt sofabord med en indstøbt skive af et stort, gammelt træ samt en disk med bl. a. indstøbt gamle femører og et søkort.

- Kun fantasien sætter grænsen, og den polerede overflade er ekstremt holdbar, lyder det fra Hans Fokdal.

Henning Bøgh fra Walsteds Baadeværft kan nu også levere dæk af syntetisk teak. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Henning Bøgh fra Walsteds Baadeværft kan nu også levere dæk af syntetisk teak. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Pas på Kina-rigge

Antal hedder det nye produkt hos Riggerne fra Svendborg. Og jo. Vi skulle hilse og sige, at Riggerne har hørt vittigheder a la "hvor stort et antal?"

Fakta er, at Antal er italiensk og omfatter et komplet sortiment i fx spil, blokke og beslag til dækket på en moderne sejlbåd.

- Vi sælger og monterer i forvejen master og rigge, så det var naturligt for os at udvide med dette, forklarer Louise Haldbo Balslev. Hun passer standen sammen med Nicolaj Bjørnholt og indehaver Frank Kirkegaard.

Louise Haldbo Balslev, aktiv sejler, har også en løftet pegefinger:

- Det er som om mange lystsejlere tror, at en rig holder evigt. De skifter først, når masten knækker. Vi kan råde til, at sejlerne i det mindste får riggen efterset. Normal holdbarhed er 10-15 år, siger Louise Haldbo Balslev, der også advarer mod billige og mindre holdbare kinesiske rigge:

- Vi får de gode materialer fra England, siger hun.

Syntetisk teak af fabrikatet Nuteak kan være svært at skelne fra groet teak. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Syntetisk teak af fabrikatet Nuteak kan være svært at skelne fra groet teak. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Mor og datter på stand

På en lille stand finder vi mor og datter, Mette Hundahl og Sofie Hundahl Ritz fra Det Blå Forlag i Svendborg. Standens tilbud er bl. a. Mette Hundahls egen bog, "Vejret til søs".

Ved siden af jobbet som lektor på Marstal Navigationsskole holder Mette Hundahl vejr-kurser for langtursplanlæggere og foredrag for lystsejlere:

- Sejlere synes, at viden om vejr er spændende og relevant, men også en stor mundfuld, som de dog kan se nytten af at kunne. Generelt ved sejler en masse om, hvordan de skal håndtere den vind, der er, men de ved måske ikke så meget om, hvor de kan få gode vejrudsigter og få det større billede, fortæller Mette Hundahl.

I løbet af bådmessen holder Mette Hundahl fire foredrag med fokus på sin funktion som vejr-rådgiver til Svendborg-sejladsen Silverudder.

På bedding hos Det Blå Forlag er et opgavesæt til kommende yachtskippere og på lidt længere sigt en bog om navigation.

Stabiliserende finner til større motorbåde er et af messe-slagtilbudene fra Walsteds Baadeværft på Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Stabiliserende finner til større motorbåde er et af messe-slagtilbudene fra Walsteds Baadeværft på Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Svendborg-Riggernes udstilingshold - Louise Haldbo Balslev, Frank Kirkegaard og Nikolaj Bjørnholt.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Svendborg-Riggernes udstilingshold - Louise Haldbo Balslev, Frank Kirkegaard og Nikolaj Bjørnholt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det store hit hos H. F. Industri & Marine fra Svendborg er glasklar epoxy til permanent emballering af fx træ. Her vises selvgjorte eksempler af Thomas L. Fokdal (t.v.) og Hans Fokdal.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det store hit hos H. F. Industri & Marine fra Svendborg er glasklar epoxy til permanent emballering af fx træ. Her vises selvgjorte eksempler af Thomas L. Fokdal (t.v.) og Hans Fokdal. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det store hit hos H. F. Industri & Marine fra Svendborg er glasklar epoxy til permanent emballering af fx træ. Her vises selvgjorte eksempler af Thomas L. Fokdal (t.v.) og Hans Fokdal.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det store hit hos H. F. Industri & Marine fra Svendborg er glasklar epoxy til permanent emballering af fx træ. Her vises selvgjorte eksempler af Thomas L. Fokdal (t.v.) og Hans Fokdal. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Toptjækket. Standen fra Danmarks største bådeværft, X-Yachts i Haderslev, er holdt i elegant hvidt og lysegråt design. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Toptjækket. Standen fra Danmarks største bådeværft, X-Yachts i Haderslev, er holdt i elegant hvidt og lysegråt design. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Husbåde er også tilladt i visse havne - og i hvert fald på Boatshow. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Husbåde er også tilladt i visse havne - og i hvert fald på Boatshow. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Arcona Yachts fyldte godt op på Boatshow. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Arcona Yachts fyldte godt op på Boatshow. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        En dansk-designet og produceret Luffe. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
En dansk-designet og produceret Luffe. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Lyøjollen hos bådebygger Jan Vogt fra Lyø. Mange ville hen og røre ved træet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Lyøjollen hos bådebygger Jan Vogt fra Lyø. Mange ville hen og røre ved træet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Mor og datter, Sofie Hundahl Ritz og Mette Hundahl fra Det Blå Forlag i Svendborg. På Boatshow holder Mette Hundahl også fire foredrag om vejr i relation til Svendborg-sejladsen Silverudder Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Mor og datter, Sofie Hundahl Ritz og Mette Hundahl fra Det Blå Forlag i Svendborg. På Boatshow holder Mette Hundahl også fire foredrag om vejr i relation til Svendborg-sejladsen Silverudder Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Lyøjollen fra bådebygger Jan Vogt kan trailes og skal i de kommende måneder rundt i landet og vises frem. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Lyøjollen fra bådebygger Jan Vogt kan trailes og skal i de kommende måneder rundt i landet og vises frem. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Lyøs bådebygger: Klassisk træjolle i en verden af plast

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce