Rebellen er tøjlet: Langelandsfirma sætter ny kurs

Foto: Michael Bager

Rebellen er tøjlet: Langelandsfirma sætter ny kurs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lodsfirmaet Danish Pilot Service leverede i 2017 det bedste regnskab nogensinde. Et forretningsområde er blevet skåret fra, og ejerkredsen er blevet mindre.

Langeland: Luften er frisk og klar, og havet skummer en smule. Inden for den næste time vil to enorme olietankere glide forbi Spodsbjerg, fortsætte op igennem Storebælt og Kattegat for til sidst at runde Skagen og lægge et ø-fyldt og svært navigerbart farvand bag sig.

Olietankerne stikker dybere end 11 meter, så den gældende anbefaling fra IMO, FN's søfartsorganisation, er, at skibene får lods ombord, som kan guide dem sikkert igennem farvandet. Nogle gange retter skibene sig efter anbefalingen, andre gange gør de ikke og prøver lykken med varierende held. De to olietankere spiller sikkert og har købt assistance fra det private lodsfirma Danish Pilot Service.

Lodserne Michael Kjær Emanuelsen og Thomas Strange er blevet kaldt ind på hovedkontoret i Spodsbjerg. Det er egentlig deres fri-uge, men der er stor trafik på vandet, og så træder man jo til, som de siger.

- Vi er et lille firma, og vi er sammen om det her. Derfor hjælper vi gerne, når der er for mange skibe, siger Michael Kjær Emanuelsen. Han er glad for at være ved Danish Pilot Service. Et retræte-job, kalder han det.

Der er dog intet retræte over Danish Pilot Service. Efter nogle turbulente år og et underskud på 2,5 milioner kroner før skat i 2014 kunne Danish Pilot Service glæde sig over et overskud på 5,6 millioner kroner før skat i 2017. Og fremtiden ser spændende og interessant ud, siger direktør Bo Mathiesen.

- For første gang i mange år har vi en velfungerende forretning, og jeg forventer, at vi vil vokse de kommende år, siger han.

- Lodseri er traditionelt temmelig ufleksibelt, og der er ikke ret mange ydelser at vælge imellem. Der er sådan en "take it or leave it" tilgang til kunderne, som ikke er ret hensigtsmæssig.
Bo Mathiesen, direktør i Danish Pilot Service
Danish Pilot Service
Danish Pilot Service er et privatejet lodsfirma og den største konkurrent til det statsejede lodsfirma Danpilot.Danish Pilot Service blev etableret på Fredericia Havn i 2007, da monopolet på regionallodsning blev ophævet.

I 2016 blev monopolet på transitlodsning delvist ophævet, hvilket Danish Pilot Service så muligheder i og bevægede sig ind på markedet.

I dag laver Danish Pilot Service kun transitlodsninger.

Der er ansat 25 mand ved Danish Pilot Service. 15 af dem er lodser.

Hovedkvarteret ligger i Spodsbjerg på Langeland.
Lods Michael Kjær Emanuelsen på vej ombord på olietankeren Astral Express, som han skal guide sikkert igennem de danske farvande. Foto: Michael Bager
Lods Michael Kjær Emanuelsen på vej ombord på olietankeren Astral Express, som han skal guide sikkert igennem de danske farvande. Foto: Michael Bager

Det tabte paradis

Bo Mathiesens optimisme skyldes blandt andet, at Danish Pilot Service har skåret regionallodsninger fra som ydelse og udelukkende koncentrerer sig om transitlodsninger. Og så er Danish Pilot Service også ved at komme af med det "Wild West-image", som har klæbet til firmaet siden 2007, hvor det blev etableret af en håndfuld lodser, der var trætte af den retning, som det statslige lodsvæsen Danpilot udviklede sig i.

Tiden før centraliseringen, hvor hvert lodseri havde sin egen formand og blev drevet efter almindelig købmandsskik, stod som en form for et tabt paradis for lodserne. Derfor sprang de hurtigt til og dannede Danish Pilot Service, da monopolet på regionallodsninger blev ophævet i 2007. Firmaet kom godt fra start i Fredericia, men fandenivoldskhed og skepsis over for bureaukrati går ikke nødvendigvis hånd i hånd med god forretningssans.

Og efterhånden begyndte der i den voksende ejerkreds at opstå uenigheder om den retning, som firmaet skulle bevæge sig i, fortæller Bo Mathiesen.

- Det var svært for ejerne at blive enige om noget som helst. Nogle ville sælge, andre ville udvide, og derimellem lå der en hel masse andre forslag.

Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service har med succes skåret en del af forretningen fra og ryddet op i den meget store ejerkreds. Fremtiden ser lys ud, siger direktør Bo Mathiesen. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service har med succes skåret en del af forretningen fra og ryddet op i den meget store ejerkreds. Fremtiden ser lys ud, siger direktør Bo Mathiesen. Foto: Michael Bager

Havets supermand

Ude på vandet er Michael Kjær Emanuelsen ved at gøre sig klar til at kravle ombord på olietankeren Astral Express. Der bliver lavet, hvad man kun kan karakterisere som en glidende overlevering. Lodsbåden og olietankeren sejler med en fart på otte-ni knob, da lodsbåden lægger sig tæt op ad Astral Express. Michael Kjær Emanuelsen binder sin taske fast i et tykt reb, som er blevet sænket ned til ham, og derefter kravler han op ad en klejn udseende rebstige og bytter plads med Kim Møller, der har hjulpet skibet fra Gedser til Spodsbjerg.

- Fint skib og god mad, konstaterer Kim Møller tilfreds, da han er kommet ombord på lodsbåden.

De tre lodser, som avisen har mødt, er alle stolte af at være lodser. En slags havets supermand. En ekspert, som kan træde til, når andre ikke magter opgaven.

- Det er en drøm, der er gået i opfyldelse. Lods er jo det højeste, som du kan blive som skibsfører, siger Thomas Strange og tilføjer, at der kun findes 180 lodser i Danmark.

- Det er et nåleøje at komme igennem, siger han.

I dag ansættes der kun tidligere kaptajner som lodser, men inden de kan smykke sig med den eftertragtede titel, skal de tage nogle kurser og studere søkort til deres øjne bløder. Nogle af opgaverne, de bliver sat til, kan føles tåbelige, fortæller Bo Mathiesen.

- Det virker helt åndssvagt at sidde og tegne allerede eksisterende dybdelinjer på et søkort op, men der kommer et tidspunkt, hvor havbundens topografi bliver lige så tydelig for dig som linjerne i din mors ansigt, forklarer han.

Når en lods skal ombord på et skib, foregår det fire sømil ude og med en fart på otte-ti knob. Foto: Michael Bager
Når en lods skal ombord på et skib, foregår det fire sømil ude og med en fart på otte-ti knob. Foto: Michael Bager

En lys fremtid

Bo Mathiesens kontor har udsigt over vandet og den tidligere lodsstation. Engang bliver de måske mange nok til at flytte derover, siger Bo Mathiesen. Beslutningen om at skære regionallodsninger fra har skabt ro og fokus, og samtidig er der blevet ryddet op i ejerkredsen.

Væk er enkerne, pensionisterne og de passive ejere. Og væk er tilbøjeligheden til at sige: "Vi er en nystartet virksomhed".

- Det gik vi jo og sagde, selv om vi havde eksisteret i otte år. Gu' var vi da ej en nystartet virksomhed, men vi havde nok svært ved at komme ud af den der iværksætterfase. Det tog lang tid.

- Men vi er meget optimistiske, siger Bo Mathiesen om en fremtid, hvor han mener, at fleksibilitet kommer til at spille en central rolle. Der har ikke været tradition for at have fokus på kunderne og deres behov i lodsbranchen, og dem der kan finde ud af at udvikle nye lodsydelser kommer til at stå stærkt, forudser han.

- Lodseri er traditionelt temmelig ufleksibelt, og der er ikke ret mange ydelser at vælge imellem. Der er sådan en "take it or leave it" tilgang til kunderne, som ikke er ret hensigtsmæssig. Og samtidig er der absolut intet internationalt samarbejde mellem lodserier. Det er en by i Rusland. Og vi kan jo bare kigge på flyindustrien for at se, hvor godt man egentlig kan servicere sine kunder, lyder det fra Bo Mathiesen.

Tidligere kaptajn Michael Kjær Emanuelsen er vild med sit arbejde som lods; Der er intet papirarbejde, han får lov til at sejle, og han har fri hveranden uge. Foto: Michael Bager
Tidligere kaptajn Michael Kjær Emanuelsen er vild med sit arbejde som lods; Der er intet papirarbejde, han får lov til at sejle, og han har fri hveranden uge. Foto: Michael Bager
Der er i dag ansat 15 lodser i Danish Pilot Service, som er den største konkurrent til det statejede lodsfirma Danpilot. Foto: Michael Bager
Der er i dag ansat 15 lodser i Danish Pilot Service, som er den største konkurrent til det statejede lodsfirma Danpilot. Foto: Michael Bager
Danish Pilot Service har hovedkontor i den gamle togstation i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Danish Pilot Service har hovedkontor i den gamle togstation i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager
Den private lodsvirksomhed Danish Pilot Service i Spodsbjerg. Foto: Michael Bager

Rebellen er tøjlet: Langelandsfirma sætter ny kurs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce