På den anden side af skyggesiden

Helene Blum led voldsomt af angst som teenager. Det prægede hende i begyndelsen af karrieren, hvor hendes sange blev for upersonlige og distancerede. Foto Birgitte Carol Heiberg

På den anden side af skyggesiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Som teenager og ung kvinde var Helene Blum invalideret af angst. I begyndelsen af karrieren prægede det hendes sange, som hun i dag kalder upersonlige og uægte.

Musik: Mange tror, at sangerinden Helene Blum var hende, der sad forrest i klassen og altid rakte hånden op. Med et sikkert smil på læberne og glimt i de blå øjne. Det var langt fra tilfældet, fortæller 37-årige Helene Blum, der på sit nye album "Dråber af tid" har skrevet sangen "Vores historie" om at slutte fred med sine skyggesider.

- Jeg havde nogle meget mørke perioder, da jeg var teenager. Jeg led enormt af angst og befandt mig i et invaliderende mørke, som var umuligt at komme ud af. Det var en meget skamfuld følelse ikke at have styr på sit liv. Derfor forsøgte jeg at skjule angsten både for mine omgivelser og i musikken i en årrække. En del af sangene fra begyndelsen af min karriere er iklædt en form for fernis. For mig, er de er ikke specielt rare at høre i dag. Fordi de i bund og grund er kedelige. Det er ikke optimalt at høre sin egen musik og ikke ane, hvor man er henne i den, siger Helene Blum.

Hun slap angsten, da hun var 20 år og kom på konservatorium. Der fandt hun sin rolle i et fællesskab og kunne i 2004 tilmed bryste sig af at være den første sanger uddannet fra folkemusiklinjen på Det Fynske Musikkonservatorium.

Selv om hun strutter af selvsikkerhed og livsglæde, udviskes mindet om den fortærende angst dog aldrig helt fra tavlen.

- Det vil altid være en del af mig og min historie, men det er ikke let at fortrænge, når jeg konstant læser, at teenagepiger i dag nærmest er ramt af en angst-epidemi. Jeg var 14 år, da jeg blev syg, men i dag er pigerne helt ned til 12 år. Det handler ikke om socialt udsatte børn. De fleste kommer som jeg fra helt almindelige, velfungerende familier, siger Helene Blum.

Hun finder det tankevækkende, at det især er piger, der rammes.

- Måske handler det om den måde, de er sociale på i deres leg. Jeg kan se på min fireårige datter i børnehaven, at de kører nogle rollespil, der er ekstremt ekskluderende. Det lægger man pludselig mærke til, når man selv er blevet forælder. Derfor forsøger vi at lave legeaftaler med drengene, der slet ikke gider al den fnidder, siger Helene Blum.

Blå bog
Helene Blum, født 1979 i Gelsted på Fyn.Hun er uddannet fra Det Fynske Musikkonservatorium, hvor hun i 2004 blev den første sanger fra folkemusiklinjen.

Hun vandt en Danish Music Awards Folk for årets folkdebut i 2005. Det var for albummet "En sød og liflig klang".

Privat danner hun par med violinisten Harald Haugaard, som hun også turnerer med i forskellige sammenhænge. De har optrådt i blandt andet Tyskland, Canada, USA og Japan. I 2013 modtog de den prestigefyldte tyske musikpris "Eiserne Eversteiner".

1. februar 2017 udkommer Helene Blums femte soloalbum "Dråber af tid".

Samme dag - 1. februar - optræder Helene Blum på Magasinet.
Helene Blum led voldsomt af angst som teenager. Det prægede hende i begyndelsen af karrieren, hvor hendes sange blev for upersonlige og distancerede. Foto Birgitte Carol Heiberg
Helene Blum led voldsomt af angst som teenager. Det prægede hende i begyndelsen af karrieren, hvor hendes sange blev for upersonlige og distancerede. Foto Birgitte Carol Heiberg

Droppede biodynamikken

Det nærmeste Helene Blum er kommet på angstanfald siden teenageårene, var da hun blev mor første gang for fire år siden. For hvordan tager man sig af et barn, når man aldrig har prøvet det? Det lærte hun dog hurtigt, og børnene har faktisk haft en positiv effekt på karrieren.

- Jeg vil ikke sige, at jeg tidligere har været sløset eller useriøs med mit arbejde, men når man rejser til USA for at optræde med børn på slæb, skal det undskyld mig - fandeme - være i orden. Ellers er det helt tåbeligt at sidde i et fly 10 timer med et skrigende barn på skødet. Det har givet mig en anden tyngde, fordi det er for alvor. Men også, fordi børn giver en unik energi og kraft, når man altså lige er kommet ud over den periode, hvor man er træt konstant, siger Helene Blum. 

Hun havde spået, at hun ville blive en økologisk mor, der kun serverede biodynamisk mad.

- Jeg var ret hjemmestrikket, men virkeligheden overhalede mig. De forventninger, jeg havde til mig selv, kan ingen klare. I hvert fald ikke uden af drikke dry martini hver aften ... Men til trods for, at biodynamikken er gået fløjten, har det alligevel gjort mig mere hårdhudet og rustik, hvilket også har påvirket min tilgang til musikken. Jeg hører en helt anden kvinde synge i dag end for 10 år siden, siger Helene Blum.

Stærke rødder er koden

Det skal ikke kun handle om børn. For sangene på "Dråber af tid" spænder bredt. Både i form og indhold. "Et øjebliks stilhed" er en sang skrevet til minde om de faldne i krigen i 1864.

- Jeg spillede til markeringen for 150-året i 2014. På scenen nede ved Dybbøl Mølle var der et væld af unge danske og tyskere musikere, der spillede sammen på kryds og tværs og blev gode venner. Det var enormt rørende, siger Helene Blum.

Efter jubilæumskoncerten optrådte hun flere gange i grænselandet. Af samme grund dykkede hun ned i bøger om 1864-krigen og læste også Herman Bangs "Tine".

- Det var ret vildt at genopleve historien om kampene, grænsen, der blev flyttet, og den enorme betydning krigen fik for Danmark. Det giver mig noget som sangskriver at berøre så seriøst et emne. Jeg har blandt andet lært, at det er bedre at se fremad end at nære en konflikt, siger Helene Blum.

Hun håber, det igen kommer på mode at beskæftige sig med historie.

- Hvis man skal vide, hvad der er "os" og "dem", kræver det, at man ved, hvad man er rundet af. Jeg tror, at man er mindre tilbøjelig til at blive skræmt for det, der kommer udefra, hvis man har stærke rødder i sin egen kultur. Så er man mere åben og inkluderende, siger Helene Blum.

Bethlehem året rundt

Det er oplagt at slutte med at tale om albummets sidste sang "Solen er så rød mor". En sang Helene Blum har sunget et utal af gange.

- Jeg fik den sunget, da jeg var barn, og jeg synger den ofte for mine døtre. Det er en ganske særlig sang, fordi den er så billedskabende. Selv om vi har tusind sangbøger derhjemme, er mine børn særligt optagede af denne sang. Det er ikke kun ordene, men også melodien, der er dragende, siger Helene Blum.

De to døtre på to og fire år får også sunget hver deres godnatsang.

- Når man i perioder lever et omskifteligt liv og er med sine forældre i USA eller Canada på turné, er det fint med nogle helt klare, faste rammer. Det kan være i form af en godnatsang. Derfor er det endt med, at min yngste datter nu to år i streg har fået sunget "Et barn er født i Bethlehem", fordi hun skulle lære at sove alene omkring jul. Det føles lidt spøjst at synge den en sommeraften i juli, men nu kan vi ikke stoppe, siger Helene Blum.

Den ældste datter får en mere sæsonanonym sang i form af "I skovens dybe stille ro".

- Den har jeg efterhånden sunget flere end tusind gange. Den lille ligger og lytter med fra sit værelse. Forleden spurgte hun, om hun ikke også måtte få den med "lidyllis". Der gik lidt tid, før jeg fandt ud af, at hun mente "idyllisk", fordi hun havde hørt mig synge: "der er idyllisk stille fred i skovens ensomhed". Det er i det hele taget en oplagt godnatsang, når man bor midt i en skov, siger Helene Blum.

På den anden side af skyggesiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce