Med postbåd fra Birkholm til Marstal


Med postbåd fra Birkholm til Marstal

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Poul Larsen, Roskilde - og med familære bånd til Tåsinge - er formand for Den maritime Frimærkeklub og giver her et historisk blik ind i postgangen fra en af de sydfynske småøer

http://home.online.no/~jos41/frim.htm

Dette postkort er sendt fra øen Birkholm Julen 1958. Kortet er frankeret med 20 øre brun Frederik IX fra 1950. Kortet er adresseret til Odense, så da det skulle sendes videre, måtte det nødvendigvis ud at sejle. Det ses, at kortet er ankommet til Marstal, for frimærket er annulleret med brotypestempel MARSTAL, dato: 22. december 1958, kl. 10-11. Fra Marstal er kortet derefter blevet sejlet til Svendborg med en af de større færger til Svendborg, hvorfra det er blevet sendt med tog til Odense.

»Anna«

Rute: Birkholm - Marstal

Men hvordan kom postkortet fra Birkholm til Marstal ? Det viser sig, at det var en postbåd, der hed »ANNA«, der sejlede postkortet til Marstal. Denne motorbåd blev bygget i 1949, og det var postbådfører Marius Jørgensen, der sejlede med denne båd på ruten indtil 1973.

Jamen, har der altid været postbådsforbindelse til Birkholm ? Ja, hvis man går tilbage i historien, så finder man ud af, at det var i 1882, at Birkholm fik oprettet sin egen postbådrute. Det var vigtigt for øens beboere, da båden også transporterede forsyninger og passagerer. På det tidspunkt var der ca. 100 indbyggere på øen, og de blev betjent af postbådfører Jørgen Rasmussen, der ved rutens start fik 20 kr. om måneden for tre gange om ugen at befordre posten mellem Marstal og Birkholm. Herudover fik han 10 kr. for befordring af post til Hjortø og den lille Hjelmshoved.

Transporten foregik med det typiske fartøj for området, en jolle rigget med to smakkesejl.

Bådpostfører Jørgen Rasmussen bjærger agtersmakken på postsmakken fra Birkholm omkring 1890. Efter gammelt maleri.

Den 1. maj 1898 overtog Jørgen Rasmussens søn, Niels Jørgensen, ruten efter sin far. Da Hjortø i 1906 fik postforbindelse med dampskibet på ruten Ærøskøbing-Svendborg, blev postruten udelukkende en rute mellem Birkholm og Marstal.

I 1904 skete der fremskridt med hensyn til postsejladsen, for der blev indsat en motorbåd på ruten. Denne træbåd blev bygget på Henningsens Bådeværft i Rantzausminde.

Postkort fra sommeren 1912. Postmotorbåden er klar til afgang med postbådsføreren i uniform.

I 1927 blev postruten ændret til en kontrahentrute med Niels Jørgensens søn som kontrahent.

I 1949 var det tid til udskiftning af postbåden, og bådebygger Henningsen leverede en ny 3 tons motorbåd til ruten. Denne båd, der hed »ANNA« , blev fra 1966 ført af Peter Petersen, der sejlede på ruten indtil 1973. I 1973 blev han afløst af Johannes Olsen, og samtidig blev postbåden udskiftet med den tidligere lodsbåd fra Marstal, der kom til at hedde »BIRKHOLM«.

I 1976 blev interessantselskabet »Birkholms-båden I/S« stiftet, og man overtog en nybygning fra Rantzausminde Bådeværft. Den nye postbåd fik navnet »BIRKHOLMPOSTEN«, og den fik fast plads i Marstal.

Så i 2006 fik Birkholm en ny moderne postbåd bygget Faaborg Værft. Postbåden, der hedder »BIRKHOLMPOSTEN«, kan medtage 9 passagerer, og har en tophastighed på 18 knob. Den kan faktisk klare turen på 20 minutter, men af hensyn til bekvemmelighed og brændstoføkonomi tager turen 30 minutter. Man må nok sige, at der er sket væsentlige fremskridt siden postbåden førte sejl og afhængig af vejr og vind kunne være mange timer om turen.

Kilde: Bogen »Færger på Ærø« af Leif Rosendahl og med tilladelse af samme.

Med postbåd fra Birkholm til Marstal

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.