Hvad er forskellen på et godt tilbud og et tilbud, der er for godt til at være sandt? Vinredaktørerne trawlede januars byge af vintilbud igennem og fandt et par gode.

Januar er måneden, hvor mange får suppleret klædeskabet med nyt tøj på bud. Men også vinkælderen kan få en nogle ekstra flasker, hvis man er sulten på de mange tilbud: December var højsæson for tilbud på nytårets bobler, mens restflasker og hverdagsvine fylder nyhedsbreve og annoncer i januar.

Vi har fundet nogle tilbud - nogle bedre end andre - og den mest langtidsholdbare fornøjelse er glassene fra Riedel, hvor H.J. Hansen Vin har banket prisen ned under niveauet i glasimperiets egen webshop. En sixpack af krystalglas i Vinum-serien til 500 kroner kan man have glæde af akkurat til den dag, hvor det sidste forsvinder i lyden af knust glas i opvaskemaskinen (hvis man altså tør give dem den omgang ...) eller i et frit fald mod gulvet.

De store supermarkeder har tilbud på vin hver uge, men her er tilbudsprisen (som nævnt flere gange før i disse spalter) mere at betragte som en normalpris, når eksempelvis Emilianas Adobe-serie står til 39 kroner som slagtilbud i Coops butikker eller en flaske barolo fra Fontanafredda er sat ned fra 189 kroner til 99 kroner.

På samme måde er der langt mellem de gode tilbud i de assorterede kasser på paller i vinafdelingen. Anderledes gennemskueligt er det med sæsonvarer som juleøl, hvor man kan forlænge højtiden frem til påske, hvorefter også de stærkere sæsonøl til denne kirkelige højtid kommer på bud efter fejringen af Jesu opstandelse.

Den ældre vinredaktør faldt i de første dage af januar i den lokale dagligbrugs over glimrende sæsonøl som Julefnug og Jule Stenøl fra Thisted Bryghus til en flad tier for en halv liter. Med sidste salgsdag i marts 2018, og til den tid er de forlængst væk.

Catwalk en gang om året

Januar-tilbuddene på disse sider er fundet hos vinhandlere og webshops og ligger i den mere eksklusive afdeling.

Som vinforbruger skal man huske, at en vin måske nok kan være sat ned, men at man også skal kunne lide det, man køber. Om man er til fadlagret spansk vin eller mere frugtbåren, syredreven vin. Mere eller mindre sød riesling.

Det er med vin som med kollektioner af modetøj med den forskel, at vinen blot bliver sendt til catwalk hos anmelderne en gang om året. De fleste vil have den seneste årgang, og derfor rydder forhandlerne ofte lageret for tidligere årgange, og de er ikke nødvendigvis dårligere end de nye.

Med riesling i tysk eller fransk udgave bliver vinen ofte bedre med tid på flaske. Men når man i det lokale supermarked står over for en barbera fra det nordlige Italien årgang 2012, skal man stille sig selv spørgsmålet, om tilbuddet på en "sjældent moden vin" reelt er godt, eller om producenten blot ikke kunne få den solgt det første år?

Et værktøj i lommen

Her har vinkøberen et godt værktøj i sin smartphone med en app som Vivino eksempelvis.

Vivino giver et godt supplement i form af forbrugeres vurdering af de vine med prisangivelse, som af anmeldere er blevet bedømt til fem eller seks stjerner eller som har fået flotte point af anmelder-kendisser som Stephen Tanzer, Robert Parker eller Jancis Robinson.

Desuden kan man med fordel tjekke vinpriser hos andre forhandlere og webshops i udlandet ved at google den enkelte vin og se, om tilbuddet er godt eller bare for godt til at være sandt, inden man taster sine dankortoplysninger ind på varekurven og trykker køb.

  • Michael Bager

    Af:

    Journalist på avisen Danmark. Skriver nyheder og står for avisens mad- og vinsider. Madredaktør med ansvar for restaurantanmeldelser. Tidligere formand for foreningen Danske Madanmeldere, som står bag Årets Ret. Født 1967.