Oliver Schmidt, som var VW's miljøchef i USA, er dømt til fængsel og skal betale bøde på 400.000 dollar.

En tidligere Volkswagenchef i USA, Oliver Schmidt, er onsdag blevet idømt syv års fængsel ved en domstol i Detroit.

Schmidt, som var VW's udviklings- og miljøchef i USA, skal desuden betale en bøde på 400.000 dollar.

Tyskeren fik den dom, som anklageren havde krævet.

I efteråret erkendte han at have medansvar for installeringen af ulovlig snydesoftware i den tyske bilgigants dieselbiler.

OVERBLIK: Dieselgate i VW fra afsløring til retssager

En domstol i Detroit har onsdag idømt Oliver Schmidt, en tidligere Volkswagenchef i USA, syv års fængsel og en bøde på 400.000 dollar i en sag om software, der fik dieselbiler til at reducere udledningen af kvælstofilter (NOx) under testkørsel.

Sagen er i USA blevet kendt som "Dieselgate".

I september 2015 opdagede den amerikanske miljømyndighed EPA, at tyske Volkswagen havde installeret snydesoftware i biler til det amerikanske marked.

Her følger udviklingen i den store tyske bilproducents sag:

Maj 2014:

* En undersøgelse fra Det Internationale Råd for Ren Transport (ICCT) viser markant forskel på den faktiske udledning fra VW-dieselbiler og udledningen under test.

* En miljømyndighed, Carb, i delstaten Californien beder VW forklare disse forskelle.

December 2014:

* Den tyske bilproducent tilbyder på baggrund af spørgsmålet at kalibrere dieselmotoren EA 189.

Sommeren 2015:

* VW nedsætter en arbejdsgruppe, der skal undersøge sagen.

* Ansatte hos VW diskuterer problemer med dieselmotoren på et møde, hvor topdirektør Martin Winterkorn er med.

August 2015:

* Teknikere hos VW giver en fuld forklaring på årsagen til forskellene mellem reel udledning og testtal. Den gives internt og til advokatfirmaet Kirkland & Ellis.

September 2015:

* Volkswagen oplyser Carb og den føderale miljømyndighed EPA om det software, der gør det muligt at snyde.

* EPA offentliggør, at VW har handlet i strid med den amerikanske miljølov. Det overrasker tyskerne, som havde håbet, at man kunne indgå en aftale uden en offentlig sag.

* Volkswagen indrømmer at have installeret snydesoftware i 11 millioner biler på verdensplan.

* Winterkorn træder tilbage, og VW erstatter ham med Matthias Müller.

Januar 2016:

* USA' justitsministerium anlægger sag mod VW med krav om erstatning på 46 milliarder dollar for brud på miljøloven.

Marts 2016:

* USA's forbruger- og konkurrencemyndigheder lægger sag an mod VW for falsk reklame, da dieselmotorerne blev solgt som miljøvenlige. Forbrugerne har "lidt skade for milliarder af dollar", lyder anklagen.

September 2016:

* Ingeniøren James Robert Liang hos VW tilstår, at ulovlig snydesoftware er installeret i dieselbiler i USA, og at han havde kendskab til sagen.

Oktober 2016:

* VW indgår aftale, som indebærer, at selskabet skal bruge 4,7 milliarder dollar på miljøprogrammer for bedre luftkvalitet i USA. Samtidig lover bilfabrikanten at tage biler tilbage for et beløb på op til 10 milliarder dollar.

November 2016:

* Det tyske bilfirma siger, at det ikke længere vil sælge dieselbiler i USA.

Januar 2017:

* Koncernen VW erkender skyld i sammensværgelse om bedrageri mod amerikanske myndigheder.

* Seks VW-chefer anklages for roller i sammensværgelsen.

* Der indgås forlig, som indebærer, at VW skal betale 4,3 milliarder dollar i bøder.

August 2017:

* Oliver Schmidt, som var VW's udviklings- og miljøchef i USA, erkender sig skyldig i kendskab til snydesoftware.

* James Robert Liang får ved en domstol i Detroit 40 måneders fængsel for sagen om snydesoftware.

December 2017:

* Oliver Schmidt idømmes syv års fængsel og en bøde på 400.000 dollar.

Kilde: Reuters.

Den hemmelige software fik dieselbiler til at reducere udledningen af kvælstofilter (NOx) under testkørsel.

Men det blev opdaget af den amerikanske miljømyndighed EPA. EPA krævede svar på, at man havde konstateret forskelle mellem officielle testtal og andre målinger af bilernes udledning af NOx.

Skandalen har kostet VW omkring 30 milliarder dollar indtil videre.

Oliver Schmidts forsvarer har argumenteret for, at hans klient burde slippe med 40 måneders fængsel og en bøde på 100.000 dollar, da den tidligere chef spillede en birolle i skandalen.

- Hr. Schmidt er i markant mindre grad skyldig end flere højtstående topchefer i VW, som har iværksat, designet, implementeret og forfinet installationen over en periode på ni år, inden Schmidt blev involveret, har forsvarer David DuMouchel argumenteret.

En undersøgelse fra Det Internationale Råd for Ren Transport (ICCT) i USA fra 2014 var kilde til afsløringen af snyd hos den tyske bilgigant.

Via denne fik amerikanske myndigheder en fornemmelse af, at der var noget galt.

Delstatsmyndigheder i Californien gik videre og spurgte Volkswagen til testtallene. Året efter blev en intern undersøgelse hos den tyske bilfabrikant iværksat.

I efteråret 2015 meddelte den amerikanske miljømyndighed EPA, at VW har handlet i strid med den amerikanske miljølov.

Herefter måtte den tyske virksomhed ud med en chokmelding om, at den havde installeret snydesoftware i 11 millioner biler verden over. Det førte til en udskiftning af topledelsen i VW.