TRUSSEL: Angreb i det smalle stræde kan lamme verdensøkonomien. Området er dårligt beskyttet
INDONESIEN: Malakka-strædet har i århundreder været tumleplads for smuglere og pirater. Skibe, der passerer igennem det vigtige stræde i det sydøstlige Asien, skal være meget agtpågivende over for stadig flere pirater, der forsøger at stjæle laster eller endda hele skibe og smide søfolk over bord.

Og i den senere tid er der ifølge myndighederne i landene ved Malakka-strædet og også USA føjet endnu en trussel til, nemlig truslen fra terrorister.

USA har forsøgt at overtale landene ved strædet, Malaysia, Singapore og Indonesien, til at tillade, at amerikanske krigsskibe deltager i patruljeringen af strædet. Men amerikanerne har fået en meget kølig skulder af specielt Malaysia, der har påpeget, at amerikanske skibe i strædet i sig selv vil øge terrorrisikoen.

Samtidig har Malaysia og Indonesien problemer med yderligtgående muslimer, der kan bruge en amerikansk tilstedeværelse til at puste til anti-amerikanske flammer.

Topmøder

I dag mødes Malaysias premierminister, Abdullah Ahmad Badawi, med USA's præsident, George Bush, i Det Hvide Hus, og her ventes det, at bl.a. sikkerheden i Malakka-strædet skal drøftes.

Badawi, der i øjeblikket er leder af organisationen Den Islamiske Konference (OIC) med 57 medlemslande, skal senere på ugen mødes med Frankrigs præsident, Jacques Chirac, og den britiske premierminister, Tony Blair. Ifølge Malaysias udenrigsminister, Syed Hamid Albar, vil international terrorisme stå højt på dagsordenen under møderne.

Effektiv blokade

Ca. halvdelen af al olie, der fragtes i olietankere, passerer Malakka-strædet. 80 procent af Kinas olieimport kommer igennem Malakka, næsten 100 procent af det japanske olieforbrug sejles igennem det smalle stræde.

Verdenshandlen kunne blokeres effektivt ved at sænke et skib i det område af strædet, hvor der kun er 25 meter vand. Andre skrækscenarier er, at terrorister kaprer en olietanker eller et andet stort skib og bruger det som en flydende bombe i strædet.

Bedre bevogtning

Landene ved strædet er i fuld gang med at få en bedre bevogtning i området på benene. Malaysia har godt nok sagt nej tak til amerikanske patruljeskibe, men lørdag indledte den malaysiske flåde en årlig, fire dage lang øvelse med amerikanske flådefaretøjer, der er på rundrejse i regionen for at gennemføre fællesøvelser med fem lande. Øvelserne har til formål at styrke det militære samarbejde.

Australien, Storbritannien, New Zealand, Malaysia og Singapore er også blevet enige om at modernisere en 30 år gammel forsvarsalliance (FPDA), så den også omfatter bekæmpelse af terrortrusler og religiøse militante, specielt til søs. Det betyder, at anti-terroroperationer bliver en del af FPDA's årlige militærøvelse.

Men mest konkret er en aftale fra slutningen af juni mellem Malaysia, Singapore og Indonesien om at gennemføre permanente flådepatruljer i Malakka-strædet.

Imidlertid vurderer iagttagere, at det næppe er tilstrækkeligt til at sikre strædet, og der bliver bl.a. peget på Indonesien som det svage led i kæden. Indonesien har den længste kystlinje at patruljere, og landet mangler penge.

Samtidig er Indonesien det land, hvor der er størst grobund for militant islam. Det gælder bl.a. gruppen Jemaah Islamiah, der beskyldes for det attentat, der dræbte op imod 200 mennesker på Bali.

Løsning: Rørledning

En løsning på truslen kan være at gøre Malakka-strædet mindre attraktivt for terrorister, og her er Thailand kommet op med en forslag - nemlig at bygge en olierørledning igennem Thailand.

Olietankerne slipper så for at sejle igennem strædet men kan i stedet sejle til Thailands vestkyst, hvorfra olien kan ledes igennem rør til østkysten og pumpes over i andre tankskibe. Det vurderes, at prisen for projektet er omkring 7,3 mia. dollar.