TV undskylder propaganda under Milosevic


TV undskylder propaganda under Milosevic

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det statslige tv i Serbien beklager, at man blev misbrugt af Slobodan Milosevic i 1990'erne.

Det serbiske stats-tv RTS undskylder mandag, at det blev misbrugt under Balkan-krigene i 1990'erne til at udsprede løgne og propaganda.

Erklæringen er udsendt af RTS' bestyrelse, som tager kraftigt afstand fra, at man lod sig misbruge af Serbiens dengang stærke leder, Slobodan Milosevic.

- Med rapporteringen fra de tragiske begivenheder i 1990'erne skadede RTS ved mange lejligheder følelser, moral og værdighed hos serbiske borgere, den politiske opposition, journalister og etniske og religiøse minoriteter, og det samme gjaldt visse nabofolk og -stater, hedder det.

Under de blodige krige i Kroatien og Bosnien blev Milosevics politiske modstandere i Serbien ofte betegnet som "forrædere" og "vestlige lejesoldater" af det statslige tv i Beograd.

RTS erkender, at tv-selskabets rapportering i dag ville blive kategoriseret som "hadefuld tale", der var designet til at miskreditere oppositionen.

RTS' tv-bygning blev bombet, da Nato i 1999 indledte flyangreb på Serbien for at stoppe Milosevics brutale fordrivelse af etiske albanere i provinsen Kosovo. 16 af RTS' medarbejdere blev dræbt under angrebet.

Milosevic selv døde i 2006, da han sad fængslet i Haag ved FN's krigsforbryderdomstol for det tidligere Jugoslavien.

TV undskylder propaganda under Milosevic

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce