Kunne have været tre spor i 2017: Festdagen kørte af sporet

Journalist Birgit Bakkær.

Kunne have været tre spor i 2017: Festdagen kørte af sporet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Analyse

I år kunne bilisterne på Fynske Motorvej have været inviteret til fest, fordi de endelig kunne køre på tre spor i begge retninger på strækningen mellem Middelfart og Odense V.

Det tredje spor, som Folketinget besluttede i 2003 som en del af en langsigtet køreplan for fremtidige trafikinvesteringer. Var planen fulgt, ville transportministeren senere i år kunne indvie sidste etape af udvidelsen.

Sådan er det ikke gået. Her godt 13 år efter er kun ekstra asfalt på ti af de 34 kilometer, og heller ikke de kommende år er sat penge af til nye spor.

Alt er ellers forberedt til, at gravemaskinerne kan gå i gang. De miljømæssige, trafikale og økonomiske konsekvenser af en udvidelse af motorvejen er forlængst belyst i en 200 sider lang VVM-rapport, som Vejdirektoratet efter borgerhøringer og omfattende forundersøgelser afleverede til politikerne i 2008. Af rapporten fremgår, at de tre spor mellem Middelfart og Odense kunne være køreklare i slutningen af 2017.


Der skulle dog gå et par år, før Folketinget vedtog den endelige anlægslov for "Udbygning af Fynske Motorvej mellem Odense Vest og Middelfart". 27. maj 2010 trådte loven i kraft og dermed kunne borgmestre, erhvervsliv og andre forkæmpere for motorvejen juble.

Nu er der så syv års jubilæumsdag for loven, men uden jublen. De dagligt cirka 65.000 lastbilchauffører, pendlere og andre bilister har fortsat kun to spor at køre på det meste af vejen, hvor de er blevet 52 procent flere end i 2003.

Alene de seneste år er trafikken hvert år steget med godt fire procent. Aldrig har været så mange uheld, og siden loven om den tresporede motorvej blev vedtaget for syv år siden, har over 1300 fået piskesmæld eller er kommet til skade på anden vis.

Imens har gravemaskinerne haft travlt på andre statslige vejstrækninger. Her er anlægslove i stribevis fulgt op af asfalt, og nye vejprojekter har overhalet den fynske motorvej indenom. Heller ikke i regeringsgrundlaget nævnes Fynske Motorvej med ét ord, og da der typisk vil gå fire år fra pengene er bevilget til bilisterne kan tage den nye asfalt i brug, er festdagen for det tredje spor ikke lige om hjørnet.

Kunne have været tre spor i 2017: Festdagen kørte af sporet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.