Tinderbox-anmeldelse: Saybias ujævne forfest

Saybia åbner Tinderbox
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Tinderbox-anmeldelse: Saybias ujævne forfest

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det fynske band spillede dets første åbningskoncert nogensinde og greb et delvist storsnakkende publikum

Det er vildt at tænke på, at Saybia - ét af landets største rockbands i begyndelsen af 2000'erne - aldrig har været festival-kickstarter. Derfor er det af flere grunde modigt, at bandet starter med sangen "Untitled", der var aftenens helt store højdepunkt, da Saybia senest optrådte på Magasinet i Odense. En af bandets bedste kompositioner nogensinde, der viser hele kvintettens spændvidde. Fra det blidt ulmende til det storslåede klimaks. En dristig og veleksekveret åbning.

Blå Scene lægger åbenbart gerne gulv til bands eller musikere med sangtitler om engle. Sidste års hovednavn Robbie Williams sang "Angels", mens Saybia har skåret s'et væk i sangen om de bevingede væsner. Eller rettere et menneske med engle-egenskaber.

Mens bandet virker mere oplagt og fokuseret end længe, skyder Søren Huss lidt ved siden af skiven, da han har svært ved at ramme rent på de himmelhøje toner.

"Black Hole" er dyster som udsigten til et engelsk farvel til EU, men sangene fra Saybias seneste album passer generelt bedre til Huss' stemme anno 2016. Man kan ikke kalde det sorte hul for en festlig sang, men alligevel breder smilet sig om min mund, fordi sangen er så Sørens godt komponeret.

En komplet skævert på guitarintroen får "The Day After Tomorrow" til at lægge skidt fra land. Sangen fra 2002 har dog greb i de unge piger omkring mig, der ikke kan have været mere end to-tre år dengang. De synger med af deres lungers fulde kraft og når så rigeligt de toner, Huss kæmper for at nå.

Saybia åbner Tinderbox
Saybia åbner Tinderbox
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Inden lyd fra ydersiden

Der er ubetinget bandets nyeste sange fra 2015-albummet "No Sounds From The Outside", der står smukkest og klarest. Titelsangen er en smuk opdatering og videreførsel af den særlig Saybia-lyd, og et eller andet sted ville det give musikalsk mening enten at omarrangere de ældste sange eller helt droppe dem, som Kashmir gjorde for år tilbage med sangene fra gruppens første år.

Publikum er ikke nogen stor hjælp for Saybia, der kæmper mod en usynlig men ikke uhørlig modstander. Der er i hvert fald rigeligt med "Sounds from the Outside".

Forhåbentlig får publikum snakket af inden Band of Horses eller The National. Ellers vanker der kindheste ad libitum.

I selvsamme sekund Søren Huss indleder "On Her Behalf" med linjen "I sat in the sun one day", bryder solen gennem skyerne og luner nakken. Sådan er der små glimt af noget guddommeligt under en åbningskoncert, som Saybia slipper mere end fornuftigt fra til trods for hårde odds.

Den bedste af de gamle sange er ubetinget syng-med-mastodonten "The Second You Sleep", hvor Huss funkler som som en nyslebet diamant.

Skulle bandet få tilbudt et åbningsjob inden længe, så er det bestemt godkendt, at der lægges vægt på de nye sange. De har bestemt formatet til at stå alene.

Tinderbox, Blå Scene, torsdag: Saybia

Saybia åbner Tinderbox
Saybia åbner Tinderbox
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Saybia åbner Tinderbox
Saybia åbner Tinderbox
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Saybia åbner Tinderbox
Saybia åbner Tinderbox
Foto: Birgitte Carol Heiberg
Saybia åbner Tinderbox
Saybia åbner Tinderbox
Foto: Birgitte Carol Heiberg
Saybia åbner Tinderbox
Saybia åbner Tinderbox
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Tinderbox-anmeldelse: Saybias ujævne forfest

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.