Underskrifter skal få minister i tale om Svendborgbanen

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) besøgte Svendborgbanen i marts for at få syn for banens problemer. Den dag kørte togene imidlertid uden uregelmæssigheder. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Foto: Katrine Becher Damkjær

Underskrifter skal få minister i tale om Svendborgbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • På opfordring fra en medarbejder i DSBs kundeservice har en pendler startet en underskriftindsamling. Håbet er at få ørenlyd hos transportministeren

Svendborg: Pendlerne på Svendborgbanen er færdige med at finde sig i forsinkelser, aflysninger, utidige vendinger og overfyldte tog.

De har forenet sig i facebookgruppen "Passager på Svendborgbanen", som på under en måned har fået 734 medlemmer.

Og nu har en træt og vred pendler startet en underskriftindsamling, der skal give ørenlyd hos transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Underskriftindsamlingen åbnede torsdag aften klokken 23, og fredag midt på eftermiddagen havde 176 mennesker sat deres signatur på det, der blev født i en glødende frustration inden i 25-årige Maria Beyana Søndergaard torsdag eftermiddag.

- Mit eget tog var lige blevet aflyst, og så snakkede jeg med DSBs kundeservice, der først foreslog, at jeg sendte en mail til DSB, men det har jeg gjort 15 gange før, uden der er kommet noget ud af det, siger Maria Beyana Søndergaard.

Hun fik imidlertid også et andet råd fra kundeservice.

- Damen sagde, at det bedste ville være at forsøge at få transportministeren i tale og foreslog en underskriftindsamling.

Så det gjorde hun. Og det bifalder Natasja Thrane Vium Rasmussen, der oprettede facebookgruppen for pendlere i midten af august.

- Jeg havde ikke troet, folk ville tage så meget initiativ, men det er bare så fedt at se. Jeg har jo ikke tænkt over den vinkel, så det er super, og jeg vil promovere det mest muligt på facebooksiden, siger hun.

Helt så begejstrede er man ikke hos DSB. For det er ikke meningen, at medarbejdere i kundeservice skal opfordre til politisk aktivisme. DSB har ikke ønsket at kommentere på Maria Beyana Søndergaards oplevelse af samtalen med kundeservice, men Aske Wieth-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling i DSB, skriver i en mail:

"Jeg har ikke kendskab til den konkrete samtale mellem vores medarbejder og kunden fra Svendborgbanen, og derfor kan jeg ikke kommentere på sagen, men jeg kan sige så meget, at det ikke er DSB's politik at opfordre til underskriftsindsamlinger, der skal skaffe politisk opmærksomhed".

Mellemrubrik

Underskriftindsamlingen er kommet bedre fra start, end Maria Beyana Søndergaard havde forestillet sig. Nu håber hun, at underskrifterne kan få ministeren i tale.

- Det kunne være rigtig fedt at få ham herned igen, så han kan se, hvordan det er i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen. Der står folk jo som sild i en tønde. Men det kunne også være fedt, hvis han havde lyst til at mødes med bare et par stykker af os, så vi kan få en anerkendelse af, at det ikke duer, det her, siger hun.

Selv pendler hun mellem Kværndrup og sit arbejde i Rosengårdcentret og tager hjemmefra to timer før, hun skal møde for at få det til at passe med busserne.

Underskrifter skal få minister i tale om Svendborgbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce