Torben Matz i gang med privat Thor Emilie-efterforskning


Torben Matz i gang med privat Thor Emilie-efterforskning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DØDSULYKKE: Fem år efter tragedien rejser Svendborg-skibets kaptajn til Schweiz

SVENDBORG: Fordi de schweiziske myndigheder intet foretager sig, har kaptajn Torben Matz, 56 år, taget sagen i sin egen hånd.

Fem år efter Svendborg-coasteren Thor Emilies dødsforlis er kaptajnen i fuld gang med sin egen private efterforskning.

Som eneste overlevende opsøgte han fornylig gigant-koncernen Glencore i Schweiz, som i hans og andre øjne er hovedansvarlig for ulykken, der 17. februar 2000 kostede fem filippinske søfolk og en dansk maskinmester livet.

Den overlevende Thor Emilie-skibsfører har tidligere i Fyens Stiftstidende varslet plakat-demonstration foran Glencores hovedsæde.

I stedet søgte han forleden direkte mod løvens hule.

- Men da jeg første gang gik ind i hovedkvarter, fik jeg ikke lov at tale med nogen, fortæller Torben Matz.

Det lykkedes ham dog efterhånden at få en samtale i stand med to ledelsesrepræsentanter fra Glencore.

- Jeg fik ikke svar på mit spørgmål: "Hvorfor deklarerede I ikke lasten ordentligt. De ville ikke sige ret meget, men virkede berørte over forløbet, fortæller Torben Matz, der vendte hjem til hjemmet i Sydengland i fredags.

- Men jeg fik da sat ansigter på de ansvarlige og fortalte dem, at det her ikke drejer sig om penge. Seks menneskeliv er gået tabt. Jeg forventer, I tager et ansvar. Sandsynligvis er der begået noget kriminelt, sagde jeg til dem.

Torben Matz fortalte også ledelsen for Glencore om sin helt personlige smerte i forbindelse med Thor Emilies forlis.

- Jeg fortalte da, hvordan det føles at blive sprængt i luften og synke, siger Torben Matz.

Torben Matz' efterforskning blev fulgt af et TV-hold fra Danmarks Radio. Udsendelsen bringes en gang i efteråret. Thor Emilie-skipperen har tidligere deltaget i en fransk TV-udsendelse om forliset.

Rejsen fra Sydengland til Schweiz blev foretaget i erkendelse af, at de schweiziske myndigheder tilsyneladende intet foretager sig i sagen.

Og det skønt blandt andet Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed i Danmark i dødsulykkesrapporten konkluderer, at milliardforetagendet Glencore i Thor Emilies skibspapirer undlod at oplyse, at lasten bestod af et sprængfarligt stof.

Ifølge Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed gik Thor Emilie til bunds i Middelhavet, netop fordi lasten bestående af zinkskimmings eksploderede.

Frustrerende ventetid

Også det danske Justitsministerium har netop for tredje gang rykket den schweiziske undersøgelsesdommer for svar: Agter I at efterforske sagen eller ej.

Ventetiden frustrerer vicepolitimester Klaus Holten Kristensen, Svendborg Politi.

- Thor Emilie-sagen er efterhånden den ældste på mit skrivebord. Vi har nærmest tryglet den schweiziske undersøgelsesdommer om efterforskning mod den virksomhed, som alle andre betragter som hovedskurken, siger Klaus Holten.

I Svendborg vil Thor Emilies daværende rederi T&C blive stillet for retten for manglende opmærksomhed i forbindelse med skibspapirerne. Men den sag er endnu ikke behandlet, fordi man endnu fem år efter tragedien afventer de schweiziske afhøringsrapporter.

Torben Matz i gang med privat Thor Emilie-efterforskning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce