• Den nye plan for Svendborgbanen er den værst tænkelige, mener lokomotivførernes tillidsmand, Peter Kanstrup

Svendborg: En klar serviceforringelse, og et helvede venter.

Det er nogle af de ord, lokomotivførernes tillidsmand, Peter Kanstrup, sætter på den seneste udvikling på Svendborgbanen.

Efter et møde i Folketingets Transportudvalg har politikerne meldt ud, at lysere tider nu venter.

Peter Kanstrup er lodret uenig.

- Det her batter ikke. Overhovedet ikke, siger Kanstrup om planen, der blandt andet indebærer, at det signalsystem, som banen skulle have i 2021, bliver fremrykket til 2019.

Risiko for signalhelvede

Hvilket ifølge tillidsmanden er alt andet end smart.

- Det er en forfærdelig løsning. Signalsystemet vil ikke engang være afprøvet i 2019, så vi risikerer at få et rent signalhelvede på banen, siger Peter Kanstrup.

Efter mødet forsikrede transportminister Hans Christian Schmidt (V), at signalsystemet kun vil blive sat op, hvis det er gennemtestet.

Det formilder kun til en vis grad Peter Kanstrup.

- Man skulle have været i gang med at teste på det på prøvestrækninger allerede i 2014, men det er blevet udsat igen og igen, og man er ikke engang begyndt endnu. Så hvis ministeren lover, at det først kommer op, når det er gennemtestet, så betyder det bare, at det ikke kommer op i 2019. For det virker ikke til den tid, siger tillidsmanden.

Serviceforringelse

Politikerne har også besluttet at undersøge muligheden for at reducere køreplanen og køre med to afgange i timen i myldretiden i stedet for tre på strækningen mellem Odense og Ringe.

Heller ikke den beslutning har Peter Kanstrup noget pænt at sige om.

- Det er jo en klar serviceforringelse. Hvis passagererne vil have færre afgange, er det helt fint, men det er ikke det, jeg lytter mig til. Og løsningen hjælper heller ikke på de problemer, der er mellem Ringe og Svendborg, siger Peter Kanstrup, der ydermere peger på, at et af de tre tog i timen stopper ved de små stationer Hjallese og Pederstrup.

- Så enten skal de to stationer nedlægges, eller også bliver rejsetiden forlænget, siger Peter Kanstrup, der altså overordnet set dumper planen.

- Jeg er chokeret over den, det må jeg indrømme, siger han.

  • Journalist portræt

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis og skriver om stort og småt på tværs af stofområderne. Er oprindeligt butiksuddannet, men skiftede spor og startede på journalistuddannelsen i Odense i 1999. Efter en praktikperiode på Fyens Stiftstidende blev jeg ansat på det daværende Holbæk Amts Venstreblad i 2003, og efter godt fire år i det sjællandske rykkede jeg tilbage til Fyens Stiftstidende - nærmere bestemt Assensredaktionen - i 2007. Har siden 2010 været ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg, hvor jeg også bor. Og så er jeg vokset op i Tommerup på Højfyn. I øvrigt er jeg ikke ret god til golf. Men jeg spiller det alligevel ved enhver given lejlighed.

Mere om emnet

Se alle
Svendborgbanen: Pendlerne debatterer forslag om færre afgange

Svendborgbanen: Pendlerne debatterer forslag om færre afgange

1
DSBs informationschef: - Man får en større stabilitet med to tog

DSBs informationschef: - Man får en større stabilitet med to tog

4
Dødssyg Svendborgbane: Minister er klar med ny medicin

Dødssyg Svendborgbane: Minister er klar med ny medicin