Thor Emilie-ansvarlig går fri

Thor Emilie eksploderede i februar 2000. Seks besætnings-medlemmer omkom. De formodet hovedansvarlige ser ud til at gå fri. privatfoto

Thor Emilie-ansvarlig går fri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BESKYTTELSE: Glencore i Schweiz tæt på at undgå enhver form for retsforfølgelse

SVENDBORG: Skønt alle instanser uden undtagelse udpeger schweiziske Glencore som hovedansvarlig for Svendborg-coasteren Thor Emilies dødsforlis 17. februar 2000, slipper milliardkoncernen tilsyneladende uden alvorlige skrammer.

Svendborg Politi gør nu efter samråd med statsadvokaten for Fyn på tredje år endnu et behjertet forsøg på at få kollegerne i Schweiz til at iværksætte en efterforskning, men vicepolitimester Klaus Holten skjuler ikke sin frustration.

Som det ser ud nu, er det alene skibets daværende rederi, svendborgensiske T&C, som risikerer bødestraf for manglende agtpågivenhed.

- Det er vort indtryk, at der ikke er sket noget som helst i Schweiz i den sag. Ingen efterforskning er foretaget. Vi ved ikke engang, hvem der i givet fald er ansvarlig i Glencore, siger Klaus Holten med Piet Hein-citatet i tankerne:

"Retfærdighed er et net med så sære masker i, at de små hænger i, hvor de store slipper fri."

Koncernen beskyttes?

Glencore er den næststørste koncern i Schweitz, kun overgået af Nestlé. Samtidig er virksomheden største skatteyder i kantonen Soug, og blandt andet redaktør Frederic Blassel fra det schweiziske tidsskrift Cash har i Fyens Stiftstidende luftet sin overbevisning om, at myndighederne slet og ret holder hånden over den nationale magtfaktor.

Civilt søgsmål bliver der heller ikke tale om mod Glencore. Dansk Navigatørforening har opgivet at afkræve virksomheden 35-50.000 kroner som torterstatning til kaptajn Torben Matz - eneste overlevende fra Thor Emilie-forliset, der krævede seks dødsofre.

- Vi føler os sikre på at kunne vinde en retssag over Glencore, men er også nødt til at betragte det økonomiske aspekt. Sådan en retssag i Schweiz med oversættelse og juridisk ekspert-bistand ville blive så dyr, at udbyttet ikke står mål med omkostningerne, siger formanden for Dansk Navigatørforening, Frits Ganzhorn.

Amerikanske tilstande

I netop denne sag beklager Frits Ganzhorn, at der ikke eksisterer amerikanske tilstande i hverken Danmark eller Schweiz, så den hovedansvarlige kan få en erstatningssag, der virkelig batter.

- Nu må vi sætte vor lid til, at man på det strafferetlige niveau gør Glencore ansvarlig, siger Frits Ganzhorn.

Søfartsstyrelsen i Danmark har forlængst pointeret Glencores stærke ansvar for dødsulykken på Thor Emilie. Svendborg-coasteren sejlede med en last af det farlige stof zinkskimmings, som kan eksplodere i vådt vejr. Den oplysning havde skibets kaptajn Torben Matz imidlertid først meget sent i forløbet mulighed for at få.

Glencores eneste ridse i lakken synes imidlertid at blive det forlig i London på 15 millioner kroner, som koncernen efter civilt søgsmål indgik med forsikringsselskabet bag rederiet T&C for to år siden. Her erkendte Glencore ansvaret for fejldeklaration af den fatale zinkskimming-last.

Beløbet dækkede værdien af "Thor Emilie", skibets last, livsforsikringsudbetalinger til de omkomne søfolk samt diverse sagsomkostninger.

Også de franske myndigheder er blevet bedt om at efterforske, hvorvidt sælgeren af den farlige last, Metaleurop, har bidraget til at sløre den fatale last om bord. Men Metaleurop er siden lukket, og de franske myndigheder har sågar draget i tvivl, hvorvidt Thor Emilies forlis overhovedet skyldes en eksplosion.

Thor Emilie-ansvarlig går fri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce