Tekniker om Svendborg-banen: Seks afgange i timen er for mange


Tekniker om Svendborg-banen: Seks afgange i timen er for mange

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Seks afgange i timen er for mange for en bane med så gammelt et signalanlæg som Svendborgbanens. Det mener René Jørgensen, en af banens mest erfarne teknikere

Svendborg: Det er som at bede en ældgammel dame med gnavende gigt om at løbe et maraton på lidt smertestillende, når man insisterer på at køre med seks afgange i timen på Svendborgbanen.

Det mener René Jørgensen, en af de teknikere, som i neonorange reflekstøj hver dag vedligeholder og reparerer det bedagede og pensionsmodne signalsystem på Svendborgbanen.

- Man forlanger for meget af den i forhold til, hvor gammelt anlægget er. Der er jo noget gigt i knæene, siger han.

René Jørgensen har arbejdet "ved banen", som han siger, i næsten 30 år. Først som lokomotivfører, hvor han blandt andet kørte på Svendborgbanen, og siden 1992 som sikringsmontør - det der i dag hedder tekniker.

Han hører til blandt de Banedanmark-medarbejdere, der kender Svendborgbanens anlæg bedst.

Han ved, at anlægget er følsomt, og at banale fejl kan få omfattende konsekvenser for pendlerne. Eksempelvis er noget så for Danmark ret almindeligt som fugt en stor fjende.

- Vi frygter tit, når det bliver fugtigt i vejret. Vi tænker: Holder det nu, det her? Vi har jo nu engang et klima, hvor det skifter mellem plus- og minusgrader, siger han.

Lidt fugt i en signallampe kan få pæren til at springe, og der kan nemt gå et par timer, før en tekniker når frem og kan tage sig af problemet. Det samme gælder, når bommene, der kører på drev fra 1970'erne, ikke vil, som de skal. Det sker blandt andet, når bommene bliver for tunge af vand eller is. Sådanne fejl giver med det samme påstyr i køreplanen.

- Der skal ikke gå ret meget galt, før det giver nogle enorme forsinkelser, siger han.

De såkaldte bomdrev, som kører bommene op og i, er fra 1970'erne, oplyser René Jørgensen. De er med jævne mellemrum årsag til bøvl på banen.
De såkaldte bomdrev, som kører bommene op og i, er fra 1970'erne, oplyser René Jørgensen. De er med jævne mellemrum årsag til bøvl på banen.
Foto: Roland Petersen

Bedre med fire tog i timen

tilEfter René Jørgensens vurdering er signalanlægget i en stand, hvor det vil være mere passende at køre med fire afgange i timen.

- Man burde tage de tog, der kører mellem Odense og Ringe, ud. Det gør man jo alligevel næsten med det samme, når der er uorden i det, siger han.

Han mener altså, man burde nøjes med to gennemgående tog i timen fra Odense og Svendborg.

Det ændrer dog ikke på, at anlægget er gammelt, og at fejl vil forekomme. Sådan vil det være frem til 2021, hvor den landsomspændende udskiftning af signalsystemet, når til Svendborgbanen som et af de sidste steder i Danmark.

- Man kan ikke forvente andet. Det kommer nok til at køre som nu, hvis der ikke er nogen, der tager en beslutning, siger han.

Med det efterlyser han, at man i Banedanmark gør bare en anelse mere end blot at vedligeholde det gamle anlæg frem til 2021.

- Man kunne fremskynde at få skiftet nogle af de gamle komponenter helt eller gå linen ud og få det moderniseret, som formentlig alligevel skal moderniseres i 2021. For eksempel bomdrevene, siger han, velvidende, at det til syvende og sidst handler om penge og politik.

- Men vi står lidt i et vadested. Lidt som med en gammel bil. Skal man ofre et nyt betræk på bilen, når den nu alligevel skal sælges. Omvendt kan det jo ikke nytte, at fjedrene vælter ud, siger han.

Ifølge Banedanmarks områdechef René Hestbæk, er der dog ingen grund til at køre med fire i stedet for seks afgange i timen på Svendborgbanen, sådan som tekniker hos Banedanmark, René Jørgensen, ellers mener, det vil give bedst mening i betragtning af signalanlæggets alder og følsomhed.

- Årsagen er selvfølgelig, at det kan lade sig gøre. Vi simulerer jo de her køreplaner de steder, hvor der er en meget hård belastning, som der er dernede. Og der kan det sagtens lade sig gøre. Det er selvfølgelig ud fra, at anlægget skal være oppe at køre. Når der er fejl på anlægget, uanset om det er nyt eller gammelt, får det konsekvenser for trafikken, siger han.

Gennem årene er der tilføjet nyt anlæg til de gamle relæanlæg. Her viser René Jørgensen rundt i
Gennem årene er der tilføjet nyt anlæg til de gamle relæanlæg. Her viser René Jørgensen rundt i "det moderne rum" ved Ringe station.
Foto: Roland Petersen

Tekniker om Svendborg-banen: Seks afgange i timen er for mange

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce