Sydfynske folketingsmedlemmer vil have ministersvar på plan for Svendborgbanen

Der er lagt op til, at stationen i Hjallese bliver nyt knudepunkt og sidste stop inden Odense Banegård for Svendborgbanens to direkte forbindelse mellem Svendborg og Odense. Arkivfoto: Nils Mogensen Svalebøg

Sydfynske folketingsmedlemmer vil have ministersvar på plan for Svendborgbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trine Bramsen (S) og Erling Bonnesen (V) har fluks formuleret spørgsmål og krav om en redegørelse til transportminister Ole Birk Olesen (LA), efter at Fyns Amts Avis tirsdag kunne fortælle, at der er planer om at sløjfe Svendborgbanens direkte forbindelser mellem Svendborg og OUH.

Svendborgbanen: De to sydfynske folketingsmedlemmer Erling Bonnesen (V) og Trine Bramsen (S) marcherede direkte ind til tasterne og skrev transportminister Ole Birk Olesen (LA) i adressefeltet, da de tirsdag morgen læste dagens udgave af Fyns Amts Avis med historien om, hvordan de sydfynske pendlere risikerer at miste deres direkte forbindelse til Odense Universitetshospital (OUH) i løbet af de kommende år.

Begge blev de så oprørte over den såkaldte "Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032", som er et indspil fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til de politiske forhandlinger om fremtidens togtrafik, at de fluks formulerede hver deres spørgsmål til transportministeren.

For Trine Bramsen er det ganske simpelt.

- Jeg mener det her forslag bør lægges ned i skuffen, inden det overhovedet bliver diskuteret videre. Det må være en, der aldrig selv har kørt med Svendborgbanen, der har fundet på det. Og som ikke aner, hvad det er for borgere, der bruger Svendborgbanen og er afhængig af den, siger hun.

Forslaget går på, at man i 2022 kun kan komme til OUH ved at skifte i Ringe med forlænget transporttid til følge, eller ved at stå af i Hjallese og selv finde transport videre derfra.

I 2022 er det godt nok planen, at Nyt OUH skal stå færdigt, og er det tilfældet, kan man i Hjallese komme videre til det nye OUH med letbanen. Men, som beskrevet i tirsdagens Fyns Amts Avis, ser trafikkonsulent Ole Dupont Kofod for sig, dels at Nyt OUH hverken er færdigt eller indflyttet i 2022, og dels at de direkte forbindelser mellem Svendborg og det gamle OUH bliver stoppet, når letbanen åbner i 2020.

Han ser med andre ord for sig, at der bliver nogle år, hvor sydfynboer, der skal til OUH, får en betydeligt længere og mere besværlig rejse.

Det giver ikke mening, mener Trine Bramsen.

- Jeg kører selv meget ofte med Svendborgbanen og jeg kan se, hvor mange der står af ved OUH, og derfor undrer det mig meget, at man vil foretage den her prioritering. Det er jo både ansatte, der arbejder på sygehuset, og i høj grad også patienter. Så det her har altså ret omfattende konsekvenser for rigtig mange mennesker, siger hun.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032
Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 har været i høring, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen forventer at offentliggøre planen inklusiv høringsnotater på et tidspunkt denne sommer.

Trafikplanen er et indspil til de politiske forhandlinger om fremtidens togtrafik.

Trafikplanen fastlægger altså ikke, hvordan Svendborgbanen skal betjenes i fremtiden. Det afgøres i kontrakterne mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og togoperatøren.

Svendborgbanen betjenes af DSB, som har meddelt, at man ikke vil byde på driften, når den kommer i et udbud med virkning fra december 2020 og otte år frem.

Svendborgbanen skal fremtidssikres

Erling Bonnesen er helt på linje med hende og ser det som en nedprioritering af Svendborgbanen.

- Der er en risiko for, at Svendborgbanen ikke er i tilstrækkeligt fokus, og det reagerede jeg simpelthen på omgående. For det er vigtigt. Og jeg har en klar melding. Svendborgbanen skal fremtidssikres, for det er en vigtig del af den fynske infrastruktur. Den må simpelthen ikke glide ud af fokus, siger han.

Trine Bramsen har bedt ministeren redegøre for, hvor mange passagerer, der rejser med det direkte tog mellem Svendborg og Odense og står af ved OUH, og for om han finder det rimeligt for båden ansatte og patienster, at toget ikke længere skal standse ved OUH.

Erling Bonnesen beder blandt andet ministeren svare på, hvordan han vil løse de problemer, der rejses i artiklen fra Fyns Amts Avis tirsdag, og hvad investeringsplanerne for Svendborgbanen er.

Sydfynske folketingsmedlemmer vil have ministersvar på plan for Svendborgbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce