Svendborg-værft leverer nybygget redningsfartøj

Omkring et par måneder har det taget Teit Kjeldsgaard og hans medarbejdere på Svendborg Yacht Værft at bygge det nye fartøj til Beredskabstyrelsen Nordjylland. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Svendborg-værft leverer nybygget redningsfartøj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lynhurtig "julegave" til Beredskabsstyrelsen i Nordjylland med bl. a. varmesøgerkamera om bord.

Funklende af gråt aluminium og orange glasfiber står julegaven til Beredskabscenter Nordjylland i en værftshal i Svendborgs industriområde. Det nybyggede, trailerbårne fartøj hos Svendborg Yacht Værft på Kuopiovej har været et par måneder undervejs.

- Vi er ved at have klaret det hele, så den kan leveres inden jul, siger direktør Teit Kjeldersgaard til Fyens.dk.

I torsdags blev fartøjet trailet til rampen på havnen i Rantzausminde. Her blev det søsat til en testsejlads på Sundet.

- For at få maksimal ydelse, har vi eksperimenteret en del med forskellige typer propeller til udenbordsmotorerne. Hver propel har en særlig sikkerhedsafskærmning, der ikke er standard. Så du kan ikke lige slå op et sted og se, hvilken type, propellen skal være. Det skal prøves i praksis, forklarer Teit Kjeldersgaard.

Da Fyens.dk besøgte værftshallen i fredags, var den sidste klargøring af fartøjet igang. Fx ankom et par teknikere for at installere et infrarødt søgekamera. Dette avancerede, varmesøgende apparatur til eftersøgning i mørke eller i usigtbart vejr kompletterer et instrumentpanel med alt, hvad der skal til på et moderne, mindre redningsfartøj.

- Vi er klar til at levere flere, lyder det fra Teit Kjeldersgaard.

Det små ni meter lange fartøj er det tredje, der baserer sig på værftets basismodel udviklet til lufthavnen i Kastrup. Nummer to i rækken blev leveret til Beredskabsstyrelsen på Bornholm. Lokalt er den i øvrigt tæt på en anden nybygning fra Svendborg Yacht Værft, Christiansøs passager- og arbejdsbåd Elephanten leveret i 2011.

Det nye redningsfartøj med base i Thisted er gjort synkefrit med en punkterfri, fast fender og små tre kubikmeter skummateriale under dørken.

Ved testen ud for Rantzausminde nåede det 2700 kg tunge fartøj op på godt 30 knob fremdrevet af de to 115 hk Mercury-firtaktere.

I redningsbådens fribord i bagbord side er indbygget en bred lem, som giver direkte adgang til vandet. Lemmen kan anvendes ved personredning eller til flydespærringer.

Propellerne på de to udenbordsmotorer er afskærmet, og det har krævet flere prøvesejladser, før den optimale propel-type blev fundet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Propellerne på de to udenbordsmotorer er afskærmet, og det har krævet flere prøvesejladser, før den optimale propel-type blev fundet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Det Svendborg-byggede redningsfartøj til Nordjylland kan på sit fordæk også medføre udstyr til fx bekæmpelsee af forurenende udslip til søs. Billedet er fra prøvesejladsen ved Rantzausminde. Foto: Svendborg Yacht Værft
Det Svendborg-byggede redningsfartøj til Nordjylland kan på sit fordæk også medføre udstyr til fx bekæmpelsee af forurenende udslip til søs. Billedet er fra prøvesejladsen ved Rantzausminde. Foto: Svendborg Yacht Værft
Teit Kjeldsgaard om bord i det nye redningsfartøj. Når det går stærkt, er det godt at have fødderne i dækkets stropper og hænderne i lønningens gule tovværk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Teit Kjeldsgaard om bord i det nye redningsfartøj. Når det går stærkt, er det godt at have fødderne i dækkets stropper og hænderne i lønningens gule tovværk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Svendborg-værft leverer nybygget redningsfartøj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce