Svendborg-banen er udfordret: Forsinkelser rammer stadig hårdest om morgenen

Særligt i myldretidstrafikken har Svendborg-banen været udfordret i årets første to måneder. Arkivfoto: Tim K. Jensen

Svendborg-banen er udfordret: Forsinkelser rammer stadig hårdest om morgenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Færre passagerer nåede frem til tiden, hvis de tog med Svendborg-banen i februar. De fleste årsager til forsinkelser ligger uden for DSB's ansvar, konkluderer DSB selv.

Svendborg/Odense: DSB nåede nøjagtig i mål med kundepunktligheden på Svendborg-banen i februar. Kundepunktligheden er et udtryk for, hvor mange passagerer der kommer frem til tiden, og et tog regnes som forsinket, hvis det ankommer mere end 2,59 minutter efter køreplanen.

I februar var 83,4 procent af passagererne på Svendborg-banen fremme inden for de tre minutter, og dermed nåede DSB målet for kundepunktlighed, der er netop 83,4 procent. Det er dog et fald i forhold til januar, hvor kundepunktligheden var 86,4 procent. Og det kunne være gået bedre, medgiver Tony Bispeskov, informationschef i DSB:

- Denne måneds togdrift på Svendborg-banen har været præget af flere forskellige hændelser, der har givet forsinkelser og enkelte aflysninger. Der har været nogle tog, der havde problemer og en del signalfejl på strækningen. Det giver nogle udfordringer, når den slags sker på en enkeltsporet strækning, hvor det tager tid at få rettet op på driften efterfølgende, siger Tony Bispeskov i en kommentar til tallene.

"Uden for DSB's ansvar og indflydelse"

Særligt i myldretidstrafikken har Svendborg-banen været udfordret. I januar nåede kun 78,2 procent af passagererne mellem klokken 6.00 og 9.00 frem til tiden, og det tal drattede i februar til 67,9 procent.

Endnu større var faldet i kundepunktligheden i eftermiddagens myldretid mellem klokkken 15 og 18. Her nåede DSB i januar 86,7 procent, altså et pænt stykke over målet, men så gik det galt i februar, hvor kun 72,5 procent nåede frem til tiden.

DSB skal også leve op til et mål for operatørpunktlighed - det er et tal for den del af trafikken, som DSB alene har ansvaret for - og her ser det en del bedre ud. På Svendborg-banen lå operatørpunktligheden i februar på 95 procent, og DSB kan dermed glæde sig over at ligge over målet på 94,3 procent.

Forskellen mellem operatørpunktligheden og kundepunktligheden illustrerer, at "langt de fleste årsager til forsinkelser ligger uden for DSB's ansvar og indflydelse", konkluderer DSB.

Svendborg-banen er udfordret: Forsinkelser rammer stadig hårdest om morgenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce