Men der er stadig langt op til landets mest tilfredse togpassagerer, viser ny opgørelse. Pendlertalsmand Natasja Thrane Vium Rasmussen mener, at den øgede tilfredshed er skabt af pendlerne selv.

Svendborg: Når pendlerne på Svendborgbanen er begyndt at føle sig mere tilfredse med at rejse på den ellers ofte kritiserede strækning mellem Svendborg og Odense, skyldes det mest af alt, at pendlerne selv er blevet bedre til at stå sammen og hjælpe hinanden.

Det er pendlertalsmand Natasja Thrane Vium Rasmussens bud på årsagen til, at Svendborgbanen viser sig at være den strækning i hele landet, som har oplevet den største stigning i passagerernes tilfredshed med at rejse på strækningen. Hun mener, det handler om facebookgruppen "Passager på Svendborgbanen", som er skabt for, at pendlere kan advare hinanden om forsinkelser og aflysninger, og har 1176 medlemmer.

- Det er ikke altid til at vide, hvad der foregår på de indre linjer hos DSB og Banedanmark. Jeg synes jo, vennerne her er alle pendlerne. Det er deres skyld, at det er steget. Det er det fordi, vi hjælper hinanden, og det, synes jeg bare, er mega fedt. At man handler, hvor der kan handles. Vi må selv gøre, hvad vi kan, og så råbe højt på de områder, hvor vi ikke kan gøre noget. Det synes jeg også, vi har gjort, siger hun.

En ny opgørelse fra Forbrugerrådet Tænk over, hvor tilfredse de danske togpassagerer er med deres rejser på landets jern- og metrobaner, viser, at passagererne på Svendborgbanen var 15 procentpoint mere tilfredse i sommeren 2017, end de var sommeren før. Det gør banen til den i landet med den største stigning i tilfredshed blandt kunderne. Da de blev spurgt i sommeren 2017, svarede 76 procent af de adspurgte, at de var "meget tilfredse" med at rejse med Svendborgbanen. Det gjaldt blot 61 procent på samme tidspunkt året før.

Der er dog stadig et stykke op til de baner med den største passagertilfredshed, nemlig Hirtshalsbanen (95 procent) og Tisvildelejebanen (91 procent). Og det er da også kun halvdelen af passagererne på Svendborgbanen, der svarer, at de er "meget tilfredse" med togenes overholdelse af køreplanen på strækningen og 40 procent, der svarer, at de er "meget tilfredse" med den værdi, de får for de penge, de betaler for at rejse på banen.

Læs meget mere om Fyns Amts Avis årelange kampagne "Tog til tiden" her.

  • Bødiker_Julie_Ruby_(2015)_022

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' redaktion i Svendborg og skriver om meget forskelligt, men har brugt særligt mange arbejdsdage på at dække sygehusstof, Svendborgbanen og by- og havneudvikling. Mine rødder er jyske, men mit hjerte er tabt til Sydfyn.