Spotter ordblindhed tidligere: Børnehaveklassebørn lærer at skrive med forskningsprojekt

Med en app - og et hold forskere i ryggen - er Svendborgs mindste klasser med i nyt forskningsprojekt, der skal gøre det nemmere for børnene at lære at læse og skrive. Og på sigt skal lærerne blive bedre til at spotte eksempelvis ordblindhed. Arkivfoto: Yilmaz Polat

Spotter ordblindhed tidligere: Børnehaveklassebørn lærer at skrive med forskningsprojekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mange børn risikerer at miste lysten, når det bliver rigtig svært at lære at læse og skrive. Men med en særlig skrive-app er Svendborgs mindste klasser som de første i landet kommet med i et forskningsprojekt, der skal sætte børnenes lyst til at skrive i vejret - og resultaterne skal bruges til at spotte ordblinde meget tidligere.

Svendborg: "I daj va jaj i skåvn mæd di andre bøern. De var sjåvt For vi klatred i træer."

Nej, det der med at lære at læse og skrive er ikke nemt, og nogle børn har sværere ved det end andre, når de bliver bedt om at skrive en historie.

Men nu er Svendborg Kommune kommet med i et forskningsprojekt, der skal gøre det nemmere og sjovere for børn helt ned til 0. klasse at kaste sig ud i at skrive - og blive ved med det, selvom det er svært.

Og som noget helt nyt, bliver børnenes færdigheder ud i kunsten at skrive fulgt i et treårigt forskningsforsøg, der på sigt skal blive til værktøjer, som lærere i de mindste klasser kan bruge til at spotte de børn, der har brug for ekstra hjælp til at knække koden, fortæller Nanna Lohman, der er skolechef i Svendborg Kommune.

- Dermed kan man tidligere sætte ind over for de børn, der har brug for ekstra hjælp allerede ved 0. til 1. klasse i stedet for ved en ordblindetest i tredje klasse, som man gør nu. Med dette projekt bliver vi hurtigere til at spotte de faresignaler, der måtte være og se, hvad det er der skal gøres, for at man kan gå ind og hjælpe hurtigere, siger hun.

Bevar skrivelysten

Læse/skriveprojektet er knyttet op på en app, hvor børnene bliver bedt om ved hjælp af appen at skrive en historie. Her er det vigtigt, at børnene bare skriver løs med de fejl, der nu måtte være.

Og så er det essentielle, at lærerne ikke retter stavefejlene. I appen skriver lærerne i stedet for på en linje under de forkert stavede ord, hvordan de i virkeligheden staves.

Tanken er så, at når børnene har set ordene stavet rigtigt tilpas mange gange, så vil de begynde at huske den rette stavemåde, men de vil samtidig ikke føle, at de bliver rettet. Og netop det er vigtigt, forklarer Nanna Lohman.

- For alt for mange børn mister lysten til at skrive, når det bliver for svært, fordi de bliver bange for at lave fejl. Så det er vigtigt, de ikke får at vide, at de laver fejl og føler sig rettet. Det handler om, at børnene bare skal skrive løs og føle, at det er i orden, det de skriver. Det handler om at opfordre til, at fantasien udfolder sig, så man bare skriver løs og ikke mister lysten til det, siger hun.

Svendborg frontløber

Svendborg Kommunes folkeskoler er de eneste, der er med i projektet fra start, men Nanna Lohman forudser, at mange skoler i andre kommuner vil hoppe på hen ad vejen.

Forskningsprojektet strækker sig over en treårig periode og er et samarbejde mellem den odenseanske edtech-virksomhed WriteReader, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet, Danmark Tekniske Universitet og Svendborg Kommune.

Spotter ordblindhed tidligere: Børnehaveklassebørn lærer at skrive med forskningsprojekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce