Slut med direkte forbindelser: Pendlere fra Svendborg må skifte for at komme til OUH

Længere rejsetid kan blive en konsekvens, hvis de direkte togforbindelser mellem Svendborg og OUH bliver sløjfet. Arkivfoto: Tim Kildeborg Jensen

Slut med direkte forbindelser: Pendlere fra Svendborg må skifte for at komme til OUH

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Sydfynboer, der arbejder på OUH, risikerer at miste den direkte togforbindelse mellem hjemegnen og arbejdspladsen. En ny trafikplan foreslår, at man kun skal kunne komme til OUH med et skift i Ringe.
  • Det vil forlænge rejsetiden med et kvarter, vurderer trafikkonsulent.

Svendborg: Er man bosiddende i det sydfynske, har job på Odense Universitetshospital (OUH) og bruger toget til at komme til og fra arbejde, kan det om få år blive en væsentligt mere besværlig og langvarig affære, end det er i dag.

Det mener Ole Dupont Kofod, selvstændig trafikkonsulent med sit eget firma Bedre Trafik. Han har nærstuderet "Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032", som er et indspil fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til de politiske forhandlinger om fremtidens togtrafik, og af den fremgår det, at det i 2022 er planen, at der ikke længere skal være en direkte forbindelse mellem Svendborg og OUH, sådan som det er tilfældet to gange i timen i dag på Svendborgbanen.

I 2022 vil der ifølge planen godt nok være to afgange, der går direkte fra Svendborg til Odense i timen. Men i Odense-enden af strækningen vil der kun være standsning i Hjallese og i Odense. Skal man til OUH, skal man skifte i Ringe og der fange en afgang, der standser ved alle stationer ind til Odense - herunder ved OUH. Det betyder med andre ord, at rejsetiden bliver forlænget og afbrudt af et skift.

I dag tager turen fra Svendborg til OUH 39 minutter. Med den nye standsningsplan med skift i Ringe vil den komme til at tage 53-54 minutter, vurderer Ole Dupont Kofod.

- Svendborgbanens infrastruktur gør, at køreplanen ikke kan lægges med mindre ventetid i Ringe, siger han.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032
Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 har været i høring, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen forventer at offentliggøre planen inklusiv høringsnotater på et tidspunkt denne sommer.Trafikplanen er et indspil til de politiske forhandlinger om fremtidens togtrafik.

Trafikplanen fastlægger altså ikke, hvordan Svendborgbanen skal betjenes i fremtiden. Det afgøres i kontrakterne mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og togoperatøren.

Svendborgbanen betjenes af DSB, som har meddelt, at det ikke vil byde på driften, når den kommer i et udbud med virkning fra december 2020 og otte år frem.
Ole Dupont Kofod er trafikkonsulent og driver sit eget firma, Bedre Trafik. Arkivfoto: Brian Karmark
Ole Dupont Kofod er trafikkonsulent og driver sit eget firma, Bedre Trafik. Arkivfoto: Brian Karmark

Flere biler, færre pendlere

I en ideel verden bliver der dog ikke noget problem. For i 2022 er det planen, at Nyt OUH står færdigt, og Odenses nye letbane har allerede været oppe at køre i to år. Hvis begge dele er tilfældet, kan pendlerne fra det sydfynske stige af i Hjallese, springe direkte over i letbanen og blive kørt til Nyt OUHs dør.

Men den tror Ole Dupont Kofod ikke på. Han har svært ved at se for sig, at Nyt OUH, der er blevet forsinket ad flere omgange, rent faktisk står færdigt og med alle afdelinger og medarbejdere flyttet med over i 2022. Og han har samtidig en stærk formodning om, at planen, der sætter en stopper for de direkte forbindelser mellem Svendborg og det gamle OUH, bliver sat i værk så snart letbanen er oppe at køre - altså i slutningen af 2020, hvis det går efter planen.

Han spår med andre ord, at der kan blive en årrække, hvor det ikke bliver ret sjovt at pendle med tog mellem Svendborg og OUH.

- Dels får de kun én afgang i timen, dels vil det tage længere tid, dels kunne jeg forestille mig, at det Ringe-tog, som de skal skifte over i, bliver propfyldt. Så det bliver heller ikke særlig komfortabelt at rejse, siger han.

Det får konsekvenser, mener han.

- Der vil jo være en eller anden periode på to, tre, måske fire år, hvor, hvis man er læge eller sygeplejerske fra Svendborg eller Stenstrup, forbindelserne bliver så ringe, at man går ud og køber en Citröen C1 eller kører sammen med andre, og så er det jo ikke sikkert, man kommer tilbage til toget igen, når forbindelsen bliver bedre. Det er et problem, for så bliver der fyldt op på parkeringspladser, plus at det udhuler kundegrundlaget for en udvidelse af Svendborgbanen. Hvis man ønsker, at Svendborgbanen skal udvides på længere sigt, skal man i den grad tage sig af de kunder, der er. Også i den periode, siger trafikkonsulenten.

Svendborgbanen bliver droppet. Det er Camilla Bent Frederiksen, mangeårig pendler mellem Svendborg og OUH, ikke i tvivl om bliver konsekvensen for hende, hvis hendes rejsetid bliver forlænget og besværliggjort af skift. Privatfoto
Svendborgbanen bliver droppet. Det er Camilla Bent Frederiksen, mangeårig pendler mellem Svendborg og OUH, ikke i tvivl om bliver konsekvensen for hende, hvis hendes rejsetid bliver forlænget og besværliggjort af skift. Privatfoto

Pendler vil tage bilen

Samme forudsigelse gør Camilla Bent Frederiksen, der pendler mellem Svendborg og OUH.

- Hvis man vælger at fastholde det her, tænker jeg, at det vil give massive parkeringsproblemer på eksisterende OUH, hvor parkeringspladserne allerede er proppet til bristepunktet i forvejen, fordi vi vil vælge at tage bilen i den periode, hvor det her gælder. Det er der meget få, der gider. Når man er vant til at bruge 40 minutter, vil man ikke til at bruge 54 minutter eller cykle og gøre ved, siger hun.

Selv er hun ikke det mindste i tvivl om, hvad hun vil vælge.

- Så kører jeg. Jeg er slet ikke i tvivl. Så køber jeg mig en lille bil og kører.

Hun har svært ved at få øje på det smarte i planen.

- Jeg tænker, at det må kunne gøres bedre. Hvis det var i et halvt år, kunne man måske leve med, at der var den her overgang, men i to, tre, fire år. Det er virkelig dårlig planlægning, som jeg ser det. Det må kunne gøres bedre, håber hun.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har ikke ønsket at kommentere planen, da trafikplanen bliver offentliggjort senere på sommeren som et indspil til de politiske forhandlinger, der afgør fremtiden for togtrafikken, herunder Svendborgbanen.

Slut med direkte forbindelser: Pendlere fra Svendborg må skifte for at komme til OUH

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce