Slut med DSB: Arriva overtager driften på Svendborgbanen

Fra 13. december 2020 bliver det blå tog fra Arriva, der kommer til at køre på Svendborgbanen. Arkivfoto

Slut med DSB: Arriva overtager driften på Svendborgbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Arriva er vinder af udbuddet af blandt andre Svendborgbanen, hvor DSB kører i dag. Togdirektør hos Arriva glæder sig og lover høj kvalitet.

Svendborg: Fra 13. december 2020 bliver det blå tog, der kommer til at køre på skinnerne mellem Svendborg og Odense.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har netop udpeget et konsortium bestående af Arriva Danmark A/S og Arriva Tog A/S som den kommende operatør af Svendborgbanen, som har været i udbud sammen med en række jyske togstrækninger.

Og det er Susanne Hejer, togdirektør i Arriva, særdeles godt tilfreds med.

- Det er vi rigtig glade for. Vi havde faktisk lagt rigtig mange kræfter i at komme i den situation, hvor vi har vundet kontrakten, så det er vi meget glade for og stolte af, siger hun.

Udbuddet af Svendborgbanen - og de strækninger, Arriva allerede i dag er operatør på i Midt- og Vestjylland - er et resultat af en politisk aftale mellem regeringen og DF, S, RV, AL og SF om at sende mere af den danske togtrafik i udbud, og tidligere på efteråret var der frist for at byde på pakken af togstrækninger inklusiv Svendborgbanen fra 13. december 2020 til 9. december 2028 med mulighed for op til to års forlængelse.

Ministeriet modtog tre bud, og tildelingen er givet til den operatør, der tilbød den laveste pris. Arriva har tilbudt en samlet pris på 1,6 milliarder kroner for alle 10 år.

Ifølge en pressemeddelelse fra ministeriet svarer det til en besparelse på godt 30 procent for hver kørt kilometer sammenlignet med ministeriets nuværende kontrakt med Arriva Tog A/S.

Arriva lover høj kvalitet

Svendborgbanen, som DSB er operatør på i dag, har i perioder været hårdt ramt af forsinkelser, aflysninger og andre uregelmæssigheder, ofte fordi banen er enkeltsporet og kører med slidt signalsystem.

Samme forhold kommer til at gøre sig gældende for Arriva, når de blå tog indtager det syd- og midtfynske, men det afskrækker ikke Susanne Hejer.

- Jeg vil ikke forholde mig til, hvad passagerer oplever i dag på Svendborgbanen. Jeg kan kun sige, at vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at levere topkvalitet også på Svendborgbanen, også med de udfordringer der er med signaler og andet. Vi har også problemer med signaler på nogle af vores nuværende strækninger, men vi har et rigtig godt samarbejde med Banedanmark, og det har vi også på Svendborgbanen fremadrettet. Så er der jo stadig to år fra nu, til vi overtager, hvor der forhåbentlig også kommer til at ske nogle skift, siger hun og lover høj kvalitet i driften.

- Passagererne vil mærke en høj kvalitet i deres daglige rejse frem og tilbage. De kan regne med Arriva, som leverer punktlighed, tog til tiden, og om det er en ændring i forhold til i dag, ved jeg ikke. Jeg kan bare sige, at vi glæder os rigtig meget til at se nye togpassagerer på en ny strækning.

Antallet af afgange og kravene til punktlighed og kundetilfredshed fastholdes på det niveau, det er i dag i kontrakten med staten.

Slut med DSB: Arriva overtager driften på Svendborgbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce