Skal folkeskolen have et nyt fag?: Stokkebækskolen udvalgt som testskole

Skal folkeskolen have et nyt fag på skoleskemaet ved navn teknologiforståelse? Det vil Undervisningsministeriet gerne finde ud af, og en af 46 testskoler er Stokkebækskolen. Arkivfoto: Laust Jordal

Skal folkeskolen have et nyt fag?: Stokkebækskolen udvalgt som testskole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Matematik, dansk, historie, religion er fag, vi kender fra folkeskolen. Men måske, der skal endnu et fag på skoleskemaet, nemlig teknologiforståelse. Det vil Undervisningsministeriet gerne finde ud af, og som en af 46 testskoler er Stokkebækskolen blevet udvalgt.

Gudme/Gudbjerg/Hesselager: Sammen med 45 andre skoler i Danmark er Stokkebækskolen blevet udvalgt som testskole til at afprøve, om landets folkeskoler i fremtiden skal have et nyt fag på skoleskemaet, nemlig teknologiforståelse.

Stokkebækskolen skal sammen med de øvrige testskoler være med til at give erfaringer med, hvordan teknologiforståelse kan indgå som en obligatorisk del af skoledagen.

- Det er jo noget, vi er optaget af i skolerne meget de her år, hvordan vi bringer teknologiforståelse ind, så vi får nogle børn og unge, som ikke bare ukritisk bruger al den it og teknologi, siger skolechef i Svendborg Kommune, Nanna Lohman og fortsætter:

- Det er et ansvar, vi i skolerne har, så der skal fokus på det her teknologiforståelse. Man skal kunne mere end bare at kunne sætte sig hen og bruge en computer. Man skal producere, kode, stille spørgsmål, være nysgerrig og så anvende det, når det giver mening, siger hun.

Bruge det i timerne

Mens nogle af testskolerne skal have et egentligt fag under navnet teknologiforståelse, er det meningen at Stokkebækskolen skal forsøge at inkorporere teknologien i de øvrige undervisningstimer.

Efterfølgende - når der er gået tre år og forsøget er slut - vil man kunne tage stilling til, hvad der fungerer bedst, hvad enten det er at inkorporere det eller have det som et fag.

- Hvis de for eksempel skal lave en boganmeldelse, så kan de gøre det ved at optage i lyd og billeder og på den måde bruge teknologien, forklarer Nanna Lohman om projektet, der er en del af Undervisningsministeriets forsøgsprogram for obligatorisk teknologiforståelse i folkeskolen.

Aktiviteterne for de deltagende skoler starter med et kickoff-arrangement i slutningen af 2018.

Lærerne vil få den første kompetenceudvikling frem mod, at de første elever forventeligt begynder undervisning i teknologiforståelse i februar 2019.

Undervisningsministeriet vil oprette og facilitere et landsdækkende og flere regionale kompetencenetværk for interesserede skoler, der ikke var plads til i forsøget.

Skal folkeskolen have et nyt fag?: Stokkebækskolen udvalgt som testskole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce