Rederi risikerer seks-cifret bøde

Direktør Per Nykjær Jensen stilles ikke personligt til regnskab for dødsulykken ud for dødsulykken ud for Ibiza, men rederiet T&C risikerer en seks-cifret bøde for overtrædelse ar lov om sikkerhed til søs.
Foto: ARKIVFOTO: PETER LETH-LARSEN

Rederi risikerer seks-cifret bøde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

POLITIMESTER: T&C kontrollerede ikke last-dokumenter godt nok

SVENDBORG: Når rederiet T&C i en ukendt fremtid slæbes for retten tiltalt for overtrædelse af lov om sikkerhed til søs, risikerer Svendborg-virksomheden en bøde i den seks-cifrede størrelsesorden.

Rederiet burde have kontrolleret de dokumenter bedre, som - ganske vist mangelfuldt - fortalte om "Thor Emilies" livsfarlige last 17. februar 2000. Sejladsen fra den franske havneby Dunkerque mod Sardinien endte ud for Ibiza med eksplosion i coasterens lastrum, hvorved fem filippinske søfolk og en dansk maskinmester omkom.

- Jeg kender ikke til fortilfælde, der kan sammenlignes med "Thor Emilie"-sagen, og vi har ikke lagt os fast på bødekravets størrelse endnu, men med de støt stigende arbejdsmiljøbøder kan der blive tale om et seks-cifret beløb, fortæller konstitueret politimester Klaus Holten, Svendborg Politi.

Direktør Per Nykjær fra T&C er lettet over, at ingen af rederiets enkeltpersoner - ham selv, befragteren eller kaptajnen - tiltales.

- Til gengæld forstår jeg ikke helt, hvis vort selskab kan holdes ansvarlig for forliset, siger Per Nykjær Jensen til Ritzau.

Selv placerer han hovedansvaret for katastrofen på det multinationale selskab Glencore med hovedsæde i Schweiz. Per Nykjær Jensen mener, at Glencore bevidst undlod at fortælle T&C's danske kaptajn, at "Thor Emilie" var lastet med det højeksplosive stof zink skimming i stedet for det ufarlige materiale zink ore.

- Hvis rederiet dømmes, vil det få konsekvenser for rederiernes behandling af kemisk materiale rundt om på verdenshavene, mener Per Nykjær Jensen.

- Det vil betyde, at det i fremtiden er nødvendigt at sende en kemiker af sted, når man skal transportere kemisk stof. Ellers risikerer rederen at blive snydt. Man kan tilsyneladende ikke stole på, hvad der bliver oplyst i dokumenterne, siger han.

Politimester Klaus Holten, Svendborg Politi, venter i øjeblikket på svar fra de franske og schweiziske myndigheder, som endnu ikke har besluttet, hvorvidt firmaer i disse lande som følge af dødsulykken vil blive retsforfulgt på lige fod med T&C i Danmark.

Foreløbig har T&C privatretsligt anlagt voldgiftssag i London mod det schweizisk baserede firma Glencore. Kravet er en kæmpeerstatning, og sagen behandles i september.

Rederi risikerer seks-cifret bøde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce