Rederi bagest i voldgifts-køen


Rederi bagest i voldgifts-køen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SVENDBORG: Otte-ti måneder kan gå, før rederiet T&C i Svendborg får afgjort voldgiftssagen i London mod den schweiziske zink-koncern Glencore.

- Vi er bagest i køen og kan bare vente på, det bliver vores tur, fortæller rederi-direktør Per Nykjær Jensen.

Voldgiften er en udløber af "Thor Emilies" forlis 17. februar sidste år, hvor Svendborg-coasteren sank og seks besætningsmedlemmer omkom.

I en rapport fra Søfartsstyrelsen er hovedansvaret for den eksplosion, der forårsagede havariet, lagt på Glencore-koncernen i Schweiz for manglende eller urigtige oplysninger til kaptajn og rederi angående skibets farlige last af "zinkskimming".

I denne voldgift er det forsikrings-ansvaret, der afgøres, og ikke andet. Svendborg-rederiet har forlængst udbetalt erstatning til de pårørende efter skibsforliset, og disse udgifter ønsker sydfynboerne refunderet. Hvis T&C taber sagen, er det rederiets forsikringsselskab Skuld, som træder til, men til gengæld vil præmien blive sat voldsomt op de næste 5-10 år.

- Ja, og så mener vi da principielt, at den, som forvolder skaden, også skal betale, siger direktør Per Nykjær Jensen, rederiet T&C.

Sammenlagt vil T&C gøre krav på erstatning i størrelsesordenen 16-20 millioner kroner, og kravet gælder også den værdi, som "Thor Emilie" og lasten repræsenterede.

En nuværende kasko-forsikring på måske knap 600.000 kroner årligt for et skib, kan let blive fordoblet fremover, hvis T&C??get forsikringsselskab kommer til at stå med den akutte økonomiske smerte.

- I sidste ende risikerer vi, at ingen forsikringsselskaber vil tegne marineforsikring for os, siger Per Nykjær Jensen.

Rederi bagest i voldgifts-køen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce