Rederi anbefales retsforfulgt


Rederi anbefales retsforfulgt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søfartsstyrelsen opfordrer politiet til at rejse straffesag mod Svendborg-rederiet Casani efter dødsulykke

SVENDBORG: Under tragiske omstændigheder omkom en 42-årig sømand 31. august sidste år i forbindelse med slæbebådsarbejde i Odense Kanal.

Nu anbefaler Søfartsstyrelsens juridiske afdeling Fyns Politi, at den afdøde sømands rederi Casani Sø Entreprise fra Svendborg retsforfølges.

Formentlig vil en eventuel kommende tiltale omfatte overtrædelse af lov om sikkerhed til søs samt overtrædelse af de eksisterende hviletidsregler.

Rederiets ejer, Hans Witthøfft Jørgensen, bekræfter, at Søfartsstyrelsen har bedt Fyns Politi forberede retssag mod Casani Sø Entreprise.

- Når den slags ulykker sker, kan skylden gerne føres tilbage til flere parter, og vi mener jo, at rederiet bærer en ringe del af skylden. Men den person i sagen, der bærer den største skyld, er desværre også ham, som har betalt den ultimative pris. Han skulle have taget redningsvest på under arbejdet, siger Hans Witthøfft Jørgensen til Fyens Stiftstidende.

Den 42-årig arbejdede som bedstemand om bord på Casanis bugserbåd "Susanne Saj".

Via Svendborg Bugser havde rederiet fået til opgave at lade "Susanne Saj" skubbe en af H. J. Hansens pramme "Ida" fra Odense Havn til Lindø-Terminalen. "Ida" var fyldt med jernskrot.

Men prammen var ikke forsynet med gelænder i styrbord side, og ingen skilte eller afspærring advarede på forhånd den 42-årige bedstemand mod faren.

Skibsføreren så intet

Også "Susanne Saj"s skibsfører, en 32-årig mand, anbefales retsforfulgt af Søfartsstyrelsen.

Formentlig vurderer juristerne, at han på forhånd skulle have besigtiget forholdene om bord på "Ida".

Nu skete der det, at den 42-årig på et tidspunkt - uden redningsvest - befandt sig om bord på "Ida" for at forberede den kommende fortøjning, mens skibsføreren fra "Susanne Saj" sørgede for at skubbe prammen.

Skibsføreren bemærkede ikke, at den 42-årige sømand faldt i vandet. Først senere så han ham ligge i vandet med ansigtet nedad. Med god hjælp af folk på kajen blev den 42-årige bjærget. Han havde da ligget 10 minutter i Odense Kanal. Han trak vejret, men var uden bevidsthed. Efter tre ugers bevidstløshed på Odense Universitetshospital afgik han ved døden.

For mange arbejdstimer

Søfartsstyrelsen lægger op til, at den afdøde sømand arbejdede for mange timer op til dødsulykken. Hvorfor han faldt overbord, vil aldrig blive opklaret, men træthed kan være en forklaring.

Den 42-årige var mødt på arbejde 29. august klokken ca. 15 og var derefter - ifølge skibsførerens forklaring - vågen og i gang de næste 32 ud af 43 timer op til dødsulykken.

Rederiet Casanis ejer, Hans Witthøfft Jørgensen, ønsker ikke at kommentere, om hviletidsbestemmelserne er overholdt.

- Ikke før jeg har talt med politiet, siger Hans Witthøfft Jørgensen.

- Vi kunne måske godt have tvunget bedstemanden til at bruge den redningsvest, som befandt sig om bord. Og vi kunne måske også have nægtet at udføre arbejde med en pram, der ikke var sikkerhedsmæssig forsvarlig. Men sådan gør man ikke i virkeligheden. Så har vi ingen opgaver, siger Hans Witthøfft Jørgensen.

Erstatningssag på vej

Ifølge Svendborg-rederen har Casani Sø Entreprise nu strammet op på procedurerne.

- Det er ikke længere valgfrit at arbejde med vest i åben sø, eller når skibet ligger ved kaj, siger han.

Også fra anden side er en retssag mod Svendborg-rederiet på vej. Enken til den afdøde sømand vil rette erstatningskrav mod Casani via hans fagforening, Det Faglige Hus i Esbjerg.

Rederi anbefales retsforfulgt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce