Nu igen: Tog på Svendborgbanen kørte tør for brændstof

Et tog strandede tirsdag aften på Svendborgbanen ved OUH, fordi det var løbet tør for diesel. Arkivfoto: Roland P

Nu igen: Tog på Svendborgbanen kørte tør for brændstof

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Der er sket en smutter, siger DSB-informationschef, efter at tog tirsdag aften strandede på Svendborgbanen uden diesel.

Svendborg: Blade på skinnerne, en påkørsel af en fasan og en togfører, der havde sovet over sig.

Det er nogle af de mere prekære årsager til, at der gennem tiderne har været aflysninger på den hårdtprøvede Svendborgbanen, og tirsdag blev der føjet endnu et tragikomisk kapitel til.

Det skete, da et tog ved 20-tiden gik i stå på trinbrættet ved OUH, fordi det løb tør for brændstof.

DSB's informationschef Tony Bispeskov lægger sig dagen derpå fladt ned og beklager fejlen, som påvirkede driften på banen mellem Svendborg og Odense i et par timer og betød, at der måtte indsættes busser.

DSB's informationschef Tony Bispeskov beklager, at et tog på Svendborgbanen tirsdag løb tør for diesel. Han beklagede også i 2016, da der skete nøjagtigt det samme.
DSB's informationschef Tony Bispeskov beklager, at et tog på Svendborgbanen tirsdag løb tør for diesel. Han beklagede også i 2016, da der skete nøjagtigt det samme.

En smutter

- Man kan spinde en lang ende over, hvor kompleks det kan være at køre tog, men her er det en fejl, og vi må bare lægge os fladt ned og beklage. Det er omfattende at skulle køre mange tusinde afgange hver dag, og her skete der altså en smutter, siger informationschefen og fortsætter:

- Der er måske også bilister, der har prøvet at køre tør, selvom de har tjekket benzinmåleren, så det er noget, der kan ske.

Forskellen er vel, at man som bilist ikke har ansvar for en masse andre mennesker. Hvad synes du sådan en episode siger om respekten overfor de passager, som er afhængige af, at der kører tog til tiden?

- Det, at der bliver begået fejl, har ikke noget med respekten for passagerne at gøre. Vi må erkende, at vi kan komme til at lave en fejl, ligesom alle andre. Her begik vi en fejl, og det gør vi alt for at undgå, men helt at undgå at lave fejl, kan vi ikke.

Hvis DSB var et luftfartsselskab, ville du så selv være tryg ved at være passager?

- Ja, fuldstændig. Hvis man kigger på sikkerheden, så ligger vi i top i Europa, så her ville jeg ikke have nogen som helst betænkelighed.

Men det er vel ikke så trygt at løbe tør for brændstof, hvis man sidder i et fly?

- Jeg mener ikke, man kan lave sammenligningen mellem et fly, der løber tør for brændstof, og så et tog.

Hvorfor ikke, det handler vel om at skulle igennem nogle procedurer inden afgang?

- Det er en helt forkert præmis, for der er stor forskel på at sætte sig i et fly i 10 kilometers højde og så sætte sig i et tog. Det værste, der kan ske ved, at et tog ikke har brændstof, er, at toget ikke kan køre videre, og det har nogle andre konsekvenser i et fly, og derfor holder sammenligningen slet ikke, siger Tony Bispeskov.

Arriva rykker ind

Det er faktisk ikke første gang, at et tog på Svendborgbanen løber tør for brændstof. Det skete også i 2016, hvor samme Tony Bispeskov også beklagede og sagde til Fyns Amts Avis, at det var noget, man ville lære af.

Den 12. december 2020 kører DSB det sidste tog på Svendborgbanen. Driften på den udskældte og hårdtprøvede bane har været i udbud, og den 13. december 2020 rykker Arriva ind på banen på en kontrakt, der gælder frem til 9. december 2028 - med mulighed for op til to års forlængelse.

Nu igen: Tog på Svendborgbanen kørte tør for brændstof

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce