Musiklærere sammen om musiske stjernestunder

Svendborg Musikskoles leder Jesper Rützou Rosenkilde vil slå på tromme for tættere samarbejde mellem sin egen skoles musiklærere og musiklærere i folkeskolen. Hans eget instrument er basun, som han spiller i både klassisk og rytmisk sammenhæng.Foto: Katrine Becher Damkjær.

Musiklærere sammen om musiske stjernestunder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Leder af Svendborg Musikskole, Jesper Rützou Rosenkilde vil sammen alle musiklærere give alle børn bedre musiske muligheder

Svendborg Musikskoles leder siden maj sidste år, Jesper Rützou Rosenkilde, vil gennem fælles projekter, dialog og digital platform have musikskolenes lærere til at samarbejde med musiklærerne i folkeskolen.

70 musiklærere tog forleden imod hans invitation til en fælles fagdag. Nu hænger kulørte ark med dagens idéer til at gøre musikundervisningen bedre og mere tilgængelig for alle børn og unge i kommunen klæbet op på væggen i musikskolens store sal. Det gør også et "hjernehjul" med fotos af fagdagens mange musiklærere.

- Så vores to faggrupper med samme ærinde, nemlig den bedste musiklæring fra babystadiet indtil vi må give dem videre i gymnasiet, ikke glemmer hinanden, siger Jesper Rützou Rosenkilde.

- Musiklærere her på skolen, der i forvejen samarbejder med folkeskolerne, og musiklærerne dér, har sammen en kæmpe forpligtigelse. Udover hverdagen hver for sig, kan vi i fællesskab gøre det bedre, siger musikskolelederen, hvis eget instrument er basun. Han har 28 års erfaring som både klassisk og rytmisk musiker, blandt andet i Odense Symfoniorkester og "Blues Brothers".

- Alle skal have mulighed for musik, og så er talentplejen vigtig. Vi skal sammen sørge for, at de unge møder de rigtige personer på det rigtige tidspunkt. Wow, for nogle musikalske stjernestunder, vi sammen kan give dem. Når alle musiklærere lægger deres musiske begejstring sammen, så er der ikke nogen ende på, hvad vi kan i fællesskab.

Med fagdagen har vi skabt et tredje rum at mødes i. Jeg tror, at fælles projekter vil kunne få både de børn, som vælger musikken i deres fritid, og de, hvor skolen i forvejen har valgt musik for dem på skemaet, kan give den bedste musiske stimulering for alle børn og unge, siger Jesper Rützou Rosenkilde.

- Nu har vi haft den første fagdag, hvor to musiske fagligheder har søgt ind i hinanden. Jeg tror, vi først skal have en fælles digital platform, så vi nemt kan få kontakt med hinanden og ikke mindst bevare den, vi fik på det første møde, siger Jesper Rosenkilde, som håber, at en årlig fagdag vil sætte skub i nye fælles projekter, der i fremtiden vil komme børn og unges musikglæde og undervisning til gode.

Musiklærere sammen om musiske stjernestunder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce