Lokoførerne fra Svendborgbanen har været på Christiansborg og fremlægge deres alternativ til færre afgange mellem Odense og Svendborg. Nu er Transport- og Bygningsministeriet blevet sat til at finde ud af, hvad det vil koste at føre deres idéer ud i livet.

Svendborg: Torsdag tog to lokomotivførere en togtur af en slags, de ikke plejer. Peter Kanstrup, der er tillidsrepræsentant for lokoførerne i Odense, og en kollega tog plads blandt passagererne og drog til Christiansborg, hvor de havde foretræde for Transport- og Bygningsudvalget.

Lokomotivførerne er kommet med deres bud på, hvordan man med mindre indgreb som eksempelvis en overliggende togstamme og en smule forlængelse af køretiden kan få bugt med mange af de forsinkelser og aflysninger, som hjemsøger Svendborgbanen. En plan, der er et alternativ til transportminister Hans Christian Schmidts (V) beslutning om at bede DSB komme med en plan for, hvordan en køreplan med færre afgange kan se ud og fungere. Og torsdag fik Peter Kanstrup så ordet på et møde i Transport- og Bygningsudvalget.

Sagen kort

I slutningen af september bestemte transportminister Hans Chr. Schmidt (V), at problemerne på Svendborgbanen skulle løses med færre afgange og nye signaler to år tidligere end planlagt.
Det fik lokoførerne i Odense til at formulere en alternativ plan for, hvordan problemerne kan løses her og nu. Planen går kort fortalt ud på at indsætte et overliggertog, fastholde antallet af afgange, men forlæge rejsetiden med få minutter, så det bliver lettere at indhente forsinkelser, når de opstår, og få flere Desiro-tog til Svendborgbanen.

Torsdag havde lokoførerne foretræde for Transport- og Bygningsudvalget, hvor de fremlagde deres plan.

- Jeg synes, det gik godt, og udvalget virkede både lydhøre og interesserede, lyder det fra tillidsrepræsentanten.

Og det er, ifølge mødeleder og næstformand i udvalget, Kim Christiansen (DF), ikke helt skævt fornemmet.

- Jeg synes, der var mange fornuftige ting i det. Det så meget positivt ud, lyder det fra Christiansen.

Nu er det op til pendlerne

I første omgang er der kommet det ud af mødet, at lokoførernes forslag er blevet sendt videre.

- Vi har bedt ministeriet gennemregne det, så vi ved, hvordan økonomien i det her ser ud. Så det håber vi, vi får tilbage inden for overskuelig fremtid, siger Kim Christiansen.

Så langt så godt, mener lokoførerne og triller bolden videre.

- Nu tænker vi, at det er op til pendlerne og lokalpolitikere, hvis der skal ske mere. Vi har stillet forslaget, fordi vi tror på, at de her løsninger vil være bedre for Svendborgbanens brugere. Men hvis politikerne ikke gør noget med det, og pendlerne eller andre ikke griber den, bliver det svært. Vi skal jo ikke kæmpe deres kamp, hvis det ikke er det her, de vil, siger han.

  • Bødiker_Julie_Ruby_(2015)_022

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' redaktion i Svendborg og skriver om meget forskelligt, men har brugt særligt mange arbejdsdage på at dække sygehusstof, Svendborgbanen og by- og havneudvikling. Mine rødder er jyske, men mit hjerte er tabt til Sydfyn.