Ingen nye køreplaner og intet vigespor. Sådan lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), men transportudvalgsmedlemmer er ikke tilfredse.

Svendborg: Statistikken taler sit tydelige sprog. Det er ikke bedre tider på Svendborgbanen, for i januar 2017 var det stadig kun 79,2 procent af pendlerne i morgentrafikken, der kom frem til tiden, og det så kun en my bedre ud for hele 2016, hvor 79,3 procent af morgenpassagererne landede rettidigt.

Og noget tyder på, at pendlerne ikke skal sætte deres næser op efter, at det bliver anderledes lige foreløbig.

Statistikken for Svendborgbanen

Kunderettidigheden er andelen af kunder, der når frem tre eller færre minutter senere, end køreplanen lover.Operatørrettidigheden viser den rettidighed, som DSB præsterer, fraregnet de forsinkelser og aflysninger, DSB ikke er skyld i.

Stenstrup-manøvren er et begreb for det, der sker, når DSB i forsøget på at indhente forsinkelser vender toget i Stenstrup, sætter passagererne af der og kører tilbage til Odense i stedet for at køre helt til endestationen Svendborg som planlagt.

Morgentog er de tog, der kører mellem Svendborg og Odense mellem klokken 06 og 09.

Der er 102 afgange om dagen på Svendborgbanen. Det bliver til 3060 afgange på en måned med 30 dage.

I 2016 var der 817 aflyste tog, 262 delaflyste tog (et tog, der afgår planmæssigt, men bliver aflyst inden endestationen) og 120 Stenstrup-manøvrer.

For transportminister Ole Birk Olesen (LA) har netop i et svar til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget forkastet forslaget om at indføre en ny, mere luftig køreplan på Svendborgbanen - en løsningsmulighed, hans forgænger Hans Christian Schmidt (V) bad DSB om at komme med et oplæg til. Samtidig afviser han, at der er penge til at etablere et vigespor, som ifølge Banedanmarks beregninger vil koste mellem 90 og 110 millioner kroner at lave.

Den melding huer ikke de medlemmer af udvalget, der nu i mere end et år har diskuteret, hvordan pendlerne på Svendborgbanen kan få tog til tiden.

En af dem er Henning Hyllested (EL).

- Umiddelbart vil jeg sige, at han låser situationen fuldstændig fast.

Og det er Erik Christensen (S) sådan set enig med ham i.

- At han ikke ser for sig, at der er penge til et vigespor lige nu, stiller jo det næste spørgsmål: Hvordan kan vi så få forbedret situationen for de pendlere, der bruger Svendborgbanen? Det synes jeg stadig, han mangler et svar på.

Sammen med Kim Christiansen (DF) begræder de to dog ikke, at den nye køreplan med færre afgange ikke bliver til noget, for det var hverken pendlerne eller de tre kommuner, der har indgivet høringssvar - Svendborg, Odense og Faaborg-Midftyn - interesseret i.

Men vigesporet, som fra flere sider har været fremhævet som eneste vej mod højere rettidighed, mener Hyllested, er dybt forkert af ministeren at afvise.

- Et vigespor vil helt klart have rigtig gavnlig effekt, så derfor synes jeg helt klart, at ministeren burde have den løsning med som en mere langsigtet løsning og så også prøve at finde penge til det. Så dyrt er det jo altså heller ikke, siger han.

Forhandlinger om banen

Lige nu forhandles der på Christiansborg om, hvorvidt Svendborgbanen i 2017 skal udbydes til en privat operatør. Hvis der bliver flertal for det, vil aftalen træde i kraft i 2020.

Det ser Kim Christiansen som en fin løsning på kvalerne med den sydfynske lokalbane.

- Jeg mener, vi bør udlicitere hele vejen fra Svendborg gennem Odense og til Fredericia, for så hænger det sammen med det nuværende Arriva-net, hvis det nu bliver dem, der vinder. Det vil jeg pege på. Jeg ser ikke nogen her og nu-løsning for Svendborgbanen ud over, at vi skal holde DSB op på deres kontrakt, som vi godt kan blive enige om, at der er lidt for meget elastik i, siger han.

Derfor vil han også godt være med til at kigge på mulighederne for en tillægskontrakt med DSB, hvori man hæver kravene til rettidigheden på banen, som lige nu er 82,4 procent for kunderettidigheden.

Det er Erik Christensen og Henning Hyllested noget mere lune på end tanken om en udlicitering, som de ikke mener ændrer på en væsentlig årsag til problemerne på banen, nemlig det bedagede signalsystem.

- Hvis det på nogen måde er en mulighed, vil jeg gerne lægge mig i selen for, at det kan skabes, siger Erik Christensen og tilføjer:

- Vi kan jo klandre os selv for at have lavet en kontrakt, der giver mulighed for, at DSB kan køre helt hen i skoven på de tidspunkter af dagen, hvor der er mange med togene, og rettidigt på de tidspunkter, hvor der ikke er ret mange med, og stadig leve op til målene i kontrakten. Det bliver vi jo selvfølgelig nødt til at tage ad notam, til når der skal forhandles en ny kontrakt, mener han, mens også Hyllested griber i egen barm.

- Hvis det er muligt, vil jeg gerne være med til at drøfte det. Jeg var trods alt med til at lave den politiske aftale, som ligger under kontrakten. Så fint nok. Men jeg kan sagtens forestille mig, at ministeren siger, at han ikke skal have lave noget om inden udbuddet, siger han.

Som Hyllested ser det, er der således ikke andre muligheder lige nu end at holde fast i kravet om løsninger på Svendborgbanen.

- Der er jo ikke andet at gøre end at bede om et nyt møde i ministeriet, hvor vi simpelthen er nødt til at få klarlagt, hvad det er, der er sket, siden der nu pludselig ikke skal ske noget, og vi bare kører videre som hidtil. Det bliver vi nødt til. Jeg kan ikke se, vi kan gøre andet lige nu. Og på det møde se, om vi kan komme tilbage til det, der var, siger han med henvisning til den tidligere ministers krav om forbedringer.

Fyns Amts Avis har forsøgt at få en kommentar fra transportminister Ole Birk Olesen, men det har ikke været muligt at få ministeren i tale.

  • Bødiker_Julie_Ruby_(2015)_022

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' redaktion i Svendborg og skriver om meget forskelligt, men har brugt særligt mange arbejdsdage på at dække sygehusstof, Svendborgbanen og by- og havneudvikling. Mine rødder er jyske, men mit hjerte er tabt til Sydfyn.

Mere om emnet

Se alle
En ny undersøgelse: De utilfredse pendlere på Svendborgbanen er mere tilfredse

En ny undersøgelse: De utilfredse pendlere på Svendborgbanen er mere tilfredse

DSB på vej ud: Arriva klar til at byde på Svendborgbanen

DSB på vej ud: Arriva klar til at byde på Svendborgbanen

Pendlertalsmand: Udbud af Svendborgbanen er ikke løsningen

Pendlertalsmand: Udbud af Svendborgbanen er ikke løsningen