Forslag fra lokoføreres tillidsrepræsentant får nu DSB til at arbejde på en løsning, der skal gøre op med at passagerer på Svendborgbanen bliver smidt af i Stenstrup

Det er svært helt at undgå forsinkelser på Svendborgbanen, og det er endnu sværere at få bugt med dem, når de opstår. Det har senest vist sig i september, hvor en opgørelse fra DSB viser, at to tredjedele af morgenpassagererne ikke nåede frem til tiden.

Men der findes faktisk løsninger.

Det hævder Peter Kanstrup, tillidsrepræsentant for lokomotivførerne i Odense.

Han har opstillet fem forslag til, hvordan man kan blive bedre til at indhente forsinkelser på Svendborgbanen, når de opstår, og ét af forslagene har DSB nu tænkt sig at føre ud i livet, oplyser informationschef Tony Bispeskov.

- Det ligger lige til højrebenet, siger han.

Forslaget har til formål at gøre op med, at forsinkede tog, som ellers først skulle vende i Svendborg, stopper i Stenstrup, smider folk af og kører tilbage til Odense i forsøg på at få bugt med en forsinkelse.

Peter Kanstrup foreslår i stedet, at det forsinkede tog fortsætter fra Stenstrup helt til Svendborg, men uden at stoppe i Stenstrup Syd eller Svendborg Vest.

- De få passagerer, som skulle have været af i Stenstrup Syd, kan få en bus eller gå de halvanden kilometer til Stenstrup Syd. Passagererne til Svendborg Vest kører med til Svendborg og står af i Svendborg Vest på vej retur til Stenstrup. De taber godt nok cirka 14 minutter, men hvis alternativet er, at toget vender i Stenstrup, er det jo også for disse passagerer en klar gevinst, bare mindre end for dem, der skal helt til Svendborg, siger han.

Vendinger i Stenstrup og passagerer, der strander langt fra deres destination i Svendborg, har længe været til stor gene for passagererne på Svendborgbanen, og derfor takker Tony Bispeskov også for forslaget.

- Det kan vi umiddelbart implementere, og vi er gået i gang med at se på, hvad der skal til, for at vi kan få iværksat det. Så det vil vi meget gerne kvittere for. Det er et fint forslag, som rigtigt nok beskrevet selvfølgelig betyder, at der er nogen kunder, som vil opleve det som skidt, men overordnet set, vil det komme flere til gode, og det vil stadig give en rimelig løsning for de andre.

I Fyns Amts Avis fredag kan du læse de øvrige løsningsforslag, og hvad DSB og Banedanmark mener om dem.

  • Bødiker_Julie_Ruby_(2015)_022

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' redaktion i Svendborg og skriver om meget forskelligt, men har brugt særligt mange arbejdsdage på at dække sygehusstof, Svendborgbanen og by- og havneudvikling. Mine rødder er jyske, men mit hjerte er tabt til Sydfyn.