Da Jesper Lykke for to år siden investerede i en Honda VFR 750 cc, var det den helt rigtige beslutning. Har det vist sig. Med hans egne ord, er det det bedste, han har gjort for sig selv i mange år. Og nu kan han næsten ikke vente på, at kalenderen skriver forår.

Svendborg: I en kælder lige under Babysam i Svendborg dufter det af en blanding af olie og udstødningsgas.

Her møder vi Jesper Lykke.

Vinteren igennem har han smurt og plejet sin Honda VFR 750 cc, mens han med længsel har ventet på at kalenderen skulle nå 1. marts; en dato, der for de fleste motorcyklister markerer starten på MC-sæsonen.

- Ja, det er lidt træls med vejret lige nu, siger han med henvisning til den såkaldte sibiriske kulde, der den næste uges tid hylder Danmark i minusgrader og formentlig får selv de mest hårdkogte motorcyklister til at lade to-hjuleren stå i garagen.

- Det trækker noget i mig efterhånden, konstaterer han.

Jesper vrider nøglen, trykker på starteren og smiler kærligt til maskinen, der springer i gang og går ud. Der er for meget choker på.

Han skubber chokeren lidt tilbage, og så kommer den. Den fire-cylindrede V-motor, der kan flytte hele maskinen fra nul til hundrede på 2,8 sekunder, springer potent i gang.

Balsam for sjælen

Det kan godt være, det er farligt. Farligere end at køre bil i hvert fald. Men Jesper Lykke ville ikke være det foruden.

Han købte Honda'en for to år siden.

- Og det er noget af det bedste, jeg har gjort for mig selv i mange år, fortæller han oprigtigt.

- Når jeg kører, bliver jeg bare fri. Man sidder bare i sin egen lille verden og kobler af, siger han og medgiver på reporterens konstaterende spørgsmål, at der er noget kropsligt og sanseligt over det.

Jesper Lykke med sin Honda VFR 750 cc i garagen, hvor den har stået vinteren igennem. Foto: Katrine Becher Damkjær
Jesper Lykke med sin Honda VFR 750 cc i garagen, hvor den har stået vinteren igennem. Foto: Katrine Becher Damkjær

Kører pænt

Men der er jo en risiko forbundet ved at køre motorcykel. Hvad har du gjort dig af tanker om det?

- Jeg tror faktisk, at risikoen har holdt mig tilbage før i tiden fra at købe en motorcykel, fortæller Jesper, der var en moden mand på 44 år, da han endelig realiserede drengedrømmen.

- Og nu er det ikke farten, der hiver så meget i mig. Det var det nok for 20 år siden. Jeg nyder mere at køre. Accelerationen er en fed følelse, men det er ikke farten, der tænder mig.

Han erkender, at de findes, fartbøllerne. Og formentlig også er overrepræsenteret blandt motorcyklister.

- Men man kan altså godt køre forsvarligt på motorcykel, fastslår han.

Fællesskab

Selvom Hondaen ikke har været på landevejen siden før december, har den ikke været ensom. I løbet af vinteren har Jesper skiftet olie og bremsevæske, sat ny kæde og tandhjul på og karburatoren er blevet justeret.

Og nu er den klar til endnu engang at trille ud af garagen.

Ofte kører Jesper sammen med vennerne fra klubben, Rockcity MC, der holder til i Stenstrup. De kører på træf sammen rundt om i landet - nogle gange også i udlandet - og andre gange bare småture rundt i det fynske.

Og for Jesper er en stor del af livet som motorcyklist fællesskabet og det sociale.

- Det er en helt speciel verden med meget fællesskab. Meget mere, end jeg havde regnet med, fortæller den relativt nyudklækkede motorcyklist.

- Det giver bare en helt speciel følelse, når man kører afsted i en kolonne sammen. Det er helt specielt.

Nu bliver blikket drømmende igen, mens han står ved siden af Honda'en, der er blevet skubbet lidt ud i lyset for fotografens skyld.

Men Jesper må vente lidt endnu.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
2
Flere motorcykler i Svendborg: Høj fart på to hjul dræber

Flere motorcykler i Svendborg: Høj fart på to hjul dræber