Lynbeslutning på vej: S vil lukke torvet for biler

Socialdemokratiet fremsætter nu et forslag, der vil rydde torvet i Svendborg for biler, og der er lagt op til en lynbelutning med en afgørelse senere i januar. Foto: Katrine Becher Damkjær

Lynbeslutning på vej: S vil lukke torvet for biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Socialdemokratiet fremsætter forslag om, at torvet i Svendborg ryddes for biler. Beslutning træffes formentlig allerede i januar.

Svendborg: Der er optræk til en ny torvekrig i Svendborg.

Socialdemokratiet vil bruge det røde flertal i det nye byråd til at rydde torvet for biler og i stedet indrette et rekreativt byrum på den store centrale plads. Partiet ønsker dermed at gå tilbage til den model, der var for torvet, da det Realdania-støttede byrumsprojekt, Den Grønne Tråd, blev præsenteret i 2011.

Den nye borgmester, Bo Hansen (S), står bag planerne, og han ved godt, at forslaget er kontroversielt og vil skabe modstand både i byrådet og blandt flere forretningsdrivende.

- Men når jeg ser på torvet i dag, så ser jeg ikke et torv, som virker. Det er det nyeste byrum i Svendborg, og det kunne være æstetisk smukt, men det er i stedet en blanding af en parkeringsplads og noget, som nærmest er en ørken, siger Bo Hansen.

- Når man ser noget, som ikke virker, så synes jeg, man som politiker er forpligtet til at gøre noget ved det. Derfor kommer det her forslag, siger den nye borgmester.

Bilfrit eller ej
2013: Torvet skal efter planen indrettes uden biler som led i byrumsprojektet Den Grønne Tråd, der er støttet af Realdania. Der er lagt op til, at de 79 parkeringspladser skal nedlægges, og at der lejlighedsvis kan være 15 parkeringspladser på torvet.2014: Efter et politisk skifte i byrådet beslutter et nyt borgerligt flertal at åbne torvet for biler. Politikerne diskuterer, om der skal være 15, 16, 21, 24 eller 27 pladser, og man lander på 26. Samtidig besluttes det, at torvet kun lukkes for biler i sommermånederne og ved særlige arrangementer.

2016: Et nyt p-hus indvies i Hulgade med 28 pladser. Samtidig nedlægges fem p-pladser på torvet tæt på Havfruespringvandet, så der er 21 tilbage. Torvet skæres over med pullerter for at skærme for springvandet.

2017: Tal viser, at borgerne er vilde med at parkere på torvet. 90 procent af pladserne er optaget om formiddagen, mens 92 procent er besat om eftermiddagen.

2018: Den nye borgmester, Bo Hansen (S), fremlægger et forslag om at rydde torvet for biler. Det lægges op til en lynafgørelse med en beslutning i januar.

Umuligt kompromis

Bo Hansen har tidligere sagt, at han ønskede at indgå et bredt politisk kompromis for at kunne lukke den årelange debat om biler på torvet. Han erkender, at han med forslaget løber fra det løfte.

- Det tilstår jeg, men i praksis kan jeg ikke finde kompromiset. Jeg ønsker mig et torv med et attraktivt cafe- og handelsliv med masser af liv, og det kan ikke kombineres med parkering, siger Bo Hansen.

Han er klar til at rydde torvet for biler med et snævert 15-14-flertal, og han håber ikke, at det vil forpeste det politiske klima i byrådet. Bo Hansen forklarer, at han vil bruge dette første kvartal til at fremlægge de sager, hvor han ved, der vil være politisk uenighed.

- Dem skal vi have ordnet, så vi kan komme videre, og jeg er parat til at strække mig på flere områder og ønsker ikke at starte nye krige. Men i sagen om torvet er det svært at finde et kompromis, og den sag er jeg klar til at gennemføre med et snævert flertal, siger Bo Hansen.

Kan du være sikker på, at alle 10 socialdemokrater står bag dig, når der bliver lagt pres fra handlende og borgere, der ønsker at kunne køre ind på torvet?

- Det går jeg ud fra, men de er også mennesker - og fem af dem er nye. Og mister vi flertallet, så har det været prøvet. Man skal turde tabe ansigt, og det kan godt være, jeg ikke kan få et flertal for det her, siger Bo Hansen.

Ny tilgang

Den nye borgmester ønsker at skabe det samme liv på torvet, som han i dag ser i cafeenden af Gerritsgade ved Under Uret og Børsen.

- Når jeg kigger på Børsen, så sidder folk selv i januar i båsene udenfor med et tæppe omkring sig og drikker kaffe. Det giver en god stemning, som jeg også gerne så på torvet, siger Bo Hansen, der ser et torv for sig med flere cafeer, restauranter og små boder, og hvor butikkerne omkring torvet også rykker ud og bruger en del af den store åbne plads.

Han understreger, at det kræver en tilgang, hvor man som kommune giver efter og giver plads.

- Vi skal ikke genindføre fortovsafgiften, og som kommune skal vi ikke være en bureaukratisk stat, der render rundt og tæller borde og sørger for, at alle overholder alle regler. Hvis vi vil skabe liv, er vi også nødt til at give noget plads, siger Bo Hansen.

Han mener ikke, at der er brug for en erstatning af de 21 parkeringspladser, der skal nedlægges på torvet, men hvis det bliver et tema i den kommende debat, så er han klar til at skaffe flere pladser.

- Så må vi i sidste ende inddrage de parkeringskort, som byrådet har i Rådhusgården. Der er 29 af dem, og det vil jeg være parat til at gøre, siger Bo Hansen.

Kort proces

Sagen om en rydning af torvet er på dagsorden på et møde i det nye Teknik- og Erhvervsudvalg den 22. januar, og her kan sagen reelt blive afgjort.

Hvis sagen begæres i byrådet, vil den endelige beslutning formentlig blive truffet på et møde tirsdag den 30. januar.

Bo Hansen mener, at der er brug for en hurtig afgørelse, og han henviser til, at der har været flere høringer og en årelang diskussion.

- Det er min fornemmelse, at rigtig mange borgere har et ønske om, at der bliver taget en hurtig politisk beslutning, siger Bo Hansen.

Det er planen, at de sidste biler skal køre ind på torvet den 15. juni, og forinden skal borgerne aktiveres i en borgergruppe, der skal komme med gode ideer til aktiviteter. Flemming Madsen (S), formand for Teknik og Erhvervsudvalget, håber på, at rigtig mange vil involvere sig i gruppen, der får navnet "Liv på mit torv".

- Vi skal have aktiveret alle de kreative mennesker, der er i denne her by, så vi kan få et levende torv som skal være borgerens torv, siger Flemming Madsen.

Han regner med, at kommunen vil spytte et mindre beløb i aktiviteterne, og han håber også, at Realdania vil spytte penge i aktivitetskassen. Det har fondet tidligere åbnet op for, men hvis det skal ske, kræver det en ny ansøgning fra kommunen.

Det forklarer Simon Harboe, der er projektchef i Realdania:

- Projektet i Svendborg er afsluttet. Når det er overdraget til projektejeren - i det her tilfælde til kommunen - så blander vi os ikke i projektet mere. Og hvis der er nogle nye aktiviteter, så må man henvende sig på ny, siger han.

Lynbeslutning på vej: S vil lukke torvet for biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce