Udstyret med en 53 år gammel lodsbåd og en mindre jolle vil Gustav Hans Frederiksen fra Svendborg gøre sit til, at Christina Hedegård fra Ringkøbing kommer i land med sit projekt, der går på - som den første nogensinde - at svømme fra Nordjylland til Sverige i ét stræk.

Ringkøbing/Svendborg: - Vi skal måske have en læge med. Hvis nu hun kollapser efter at have ligget 36 timer i modstrøm ...

Mentalt er Gustav Hans Frederiksen fra Svendborg ved at forberede sig på et usædvanligt sommertogt med sit gode skib, River Thames:

- Det er langt sværere at få en bevidstløs person op af vandet, end man tror. Det skal gå hurtigt, og det skal vi have trænet, tilføjer han.

"River Thames"

"River Thames" blev i 1965 bygget på det engelske skibsværft James W. Cook & Sons.


Køberen var selskabet Port of London Authority, der havde brug for nye lodsbåde til sejlads på floden Themsen.


Gustav Hans Frederiksen købte i 2007 den gamle lodsbåd, der nu ligger ved kaj i Svendborg.


"River Thames" er 17,5 meter lang og knap fem meter bred.
Skibets otte-cylindrede dieselmotor er god for en topfart på 12 knob.


Der er i alt syv køjepladser på "River Thames".

Gustav Frederiksen fattede straks interesse for projektet, da han omkring årsskiftet via Facebook blev gjort opmærksom på, at Christina Hedegård fra Velling ved Ringkøbing var på udkig efter én, der kan lægge følgebåd til, når hun til august sætter sig for - som den første - at svømme fra Nordjylland til Sverige.

Umiddelbart tænkte han, at "det er da godt nok et vanvittigt projekt", og "der er vist langt."

Og ja, det er dér. Rundt regnet er der 100 kilometer fra Asaa syd for Frederikshavn til Hönö, der ligger i Skærgården ud for Göteborg:

- Og jeg tænkte, at jeg må vist hellere hjælpe hende. Der skal være nogle til at passe på hende.

Fra Danmark til Sverige

Christina Hedegårds rekordforsøg på at svømme fra Asaa syd for Frederikshavn til Hönö i Skærgården ud for Göteborg er planlagt til at finde sted i en af de to første weekender i august 2018.


Turen er på omkring 100 kilometer.


Christina Hedegård er 42 år - født og opvokset på Lolland.
Hun er mor til Asbjørn på fire og Ragnhild på otte år - familien bor i Velling Kirkeby syd for Ringkøbing.
- Vi skal have sejlet nogle ture sammen for at lære arbejds-gangene på skibet at kende, siger den 42-årige ultrasvømmer Christina Hedegård, der ser frem til samarbejdet med 
Gustav Frederiksen fra Svendborg. Foto: Jørgen Kirk
- Vi skal have sejlet nogle ture sammen for at lære arbejds-gangene på skibet at kende, siger den 42-årige ultrasvømmer Christina Hedegård, der ser frem til samarbejdet med Gustav Frederiksen fra Svendborg. Foto: Jørgen Kirk

Båden har en historie

I løbet af januar har Christina Hedegård og Gustav Frederiksen løbende været i kontakt pr. telefon og mail. Han har stillet masser af spørgsmål, og hun har svaret på alt fra svømmehastighed til ønsket om at indtage føde undervejs.

Og han har forestillet sig, hvordan det bliver at følge hende på ekspeditionen, som Christina Hedegård har sat to døgn af til. Ude på åbent hav, hvor der også skal tages højde for vind og vejr, bølger, nattemørke, strøm, sejlrender og anden skibstrafik.

Såvel svømmeren som styrmanden blev en del klogere på udfordringen, da de forleden mødtes på havnen i Svendborg, hvor River Thames ligger ved kaj.

- Vi fik os hurtigt snakket ind på hinanden. Det handler også meget om kemi sådan noget her, siger Christina Hedegård, der har haft flere følgebåde på hånden.

Men hun mener, at River Thames passer godt ind:

- Det er en speciel båd med en speciel historie. Båden har en historie i sig selv, Gustav har boet på den, og meget omkring hans identitet er forbundet med skibet, ligesom meget af min identitet er forbundet med det her projekt. Han er meget passioneret, og det er meget afgørende for, at vi kan komme videre i processen, siger den 42-årige ultrasvømmer.

For hende er det et plus, at Gustav Frederiksen også har en mindre aluminiumsjolle, der skal følge hende helt tæt på under svømmeturen:

- Det store skib kan ikke sejle så langsomt, som jeg svømmer, tilføjer Christina Hedegård, der i gennemsnit bruger 20 minutter på at tilbagelægge én kilometer i åbent vand.

Gustav Frederiksen regner med, at motoren skal have omkring 2500 liter diesel at arbejde med, når River Thames til august følger ultrasvømmer Christina Hedegård på hendes vej mod målet 
på den svenske vestkyst. Foto: Christina Hedegård
Gustav Frederiksen regner med, at motoren skal have omkring 2500 liter diesel at arbejde med, når River Thames til august følger ultrasvømmer Christina Hedegård på hendes vej mod målet på den svenske vestkyst. Foto: Christina Hedegård

Ekspeditioner og dyk

40-årige Gustav Frederiksen er uddannet maskinmester, og det har stort set altid ligget i luften, at han på et eller andet tidspunkt skulle have sin egen båd. Og så ligger det jo lige for at rette kikkerten mod hjemmesiden Findafishingboat.com, der frister med alt godt fra havet - fra tonstunge trawlere til pensionistvenlige fiskerbåde.

- Jeg har altid drømt om et rigtigt skib, der kan bruges til ekspeditioner og dykkerture, og hvor det er muligt at have noget grej med om bord, siger Gustav Frederiksen, der er sælger i virksomheden C.C. Jensen A/S i Svendborg.

I det gigantiske internet fik han øje på en lodsbåd, der var bygget i 1965 i London. Størrelsesmæssigt var den i overkanten, men Gustav Frederiksen valgte alligevel at tage over at se på det knap 18 meter lange vidunder af en kutter, der dengang i 2007 lå fortøjet i floden Themsen.

Han slog til, og sammen med et par gode venner fik maskinmesteren River Thames - der er bygget af James W. Cook & Sons i Wivenhoe knap 100 kilometer øst for London - sejlet hjem til Danmark.

I dag er Gustav Frederiksen så småt i gang med at samle sin besætning, der på alle måder skal sørge for at holde Christina Hedegård på ret kurs, når hun crawler sig frem mod målet på den svenske vestkyst.

- Vi har snakket masser af praktiske ting, men vi er ikke på plads endnu. I første omgang skal vi ud at finde nogle sponsorer, for ellers går det ikke, siger ejeren af River Thames, der kan skyde en topfart på 12 knob, hvilket svarer til omkring 22 kilometer i timen.

Så hurtigt kommer det ikke til at gå i kølvandet på den vestjyske ultrasvømmer. Men uanset hvad, så ryger der noget diesel gennem maskinrummet, når skibets otte cylindre arbejder:

- Jeg ved ikke, hvor meget den vil bruge, når den tøffer på den måde. Vi plejer ikke at sejle så langt i det tempo, siger Gustav Frederiksen, der privat holder til i landsbyen Gangsted mellem Aarhus og Horsens.

Han regner med, at turen vil kræve omkring 2500 liter diesel:

- Det svarer til det, jeg bruger i min bil på et år.

"Et er et søkort at forstå, et andet er et skib at føre", skrev den dansk-norske forfatter Ludvig Holberg i 1723 til komedien "Den politiske kandestøber". I dag - 295 år senere - arbejder skipper Gustav Frederiksen og ultrasvømmer Christina Hede-gård på at finde den rette rute mellem Asaa i Nordjylland og Hönö ud for Göteborg. Foto: Christina Hedegård

Netværket ryger ved Læsø

River Thames er udstyret med en del af det grej, der er nødvendigt at have om bord, når man begiver sig på langfart.

Men ifølge Gustav Frederiksen bliver der brug for endnu mere maritimt udstyr, der vil øge projektets sikkerhed - eksempelvis varmeisolerende dragter til de personer, der skal sidde i jollen tæt på Christina Hedegård.

Ligeledes ser han gerne, at skibet bliver forsynet med optimeret elektronik, der kan gøre det muligt at sende opdateringer til det nysgerrige folk på fastlandet via satellit.

- For netværket ryger nok allerede, når vi er ude omkring Læsø, konstaterer Gustav Frederiksen.

Når foråret blæser lunere vinde ind over Danmark, samler han sin besætning og Christinas team for blandt andet at træne redningsøvelser og optimere samarbejdet mellem skibet og jollen.

I starten af august bliver kursen så efter planen sat mod Asaa for at være helt klar til rekordforsøget:

- Det bliver i praksis min sommerferie, der kommer til at gå med det, lyder det fra Svendborg-skipperen.

Lodsbåden blev i 1965 bygget på det engelske skibsværft James W. Cook & Sons - på bestilling fra havnemyndigheden i London. Foto: Christina Hedegård
Lodsbåden blev i 1965 bygget på det engelske skibsværft James W. Cook & Sons - på bestilling fra havnemyndigheden i London. Foto: Christina Hedegård
  • fyens.dk