Hvis Ærø og Svendborg bliver enige om en Lehnskov-løsning, skal nye færger købes for 200 millioner kroner
ÆRØ: Staten er endnu ikke taget i ed, men det bliver bydende nødvendigt at gøre det - især hvis Svendborg og Ærø Kommune måtte ende med at konkludere, at Lehnskov er en bedre fynsk modtagehavn end Skovballe på Tåsinge for fremtidens Ærø-færger.

- Vi er blevet enige med Svendborg om, at der skal etableres timedrift. Det kan der ikke blive til Lehnskov med de nuværende færger. I så fald må vi altså købe to nye færger i 2012, konkluderer Ærøs borgmester Jørgen Otto Jørgensen (S).

Kan ikke nåes på en time

Sådan et indkøb vil formentlig koste omkring 200 millioner kroner og indebærer, at fremtids-løsningen fra 1012 kommer langt dyrere fra start end beregnet i Ærø Kommunes Skovballe-skitse.

- Turen fra Ærø til Lehnskov tager 20 minutter længere end til Skovballe. Så Lehnskov vil blive en væsentlig mere bekostelig løsning, når nu vi er enige med Svendborg om det nødvendige i timedrift. Så skal vi nemlig anskaffe hurtigere færger, siger Ebbe Kalnæs, Ærølisten, der sidder i Ærø Kommunes økonomiudvalg.

Borgmester Jørgen Otto Jørgensen er godt tilfreds med, at de to sydfynske kommuner i princippet er enige om timedrift. Og i fællesskab på et møde 3. juni vil anmode staten om at udarbejde vvm-undersøgelse for eventuelle fremtidsruter fra Ærøskøbing til enten Skovballe på Tåsinge eller Lehnskov på Sydfyn.

- Og vi mener stadig, at ruten Ærøskøbing-Skovballe vil give det bedste driftsresultat, siger Jørgen Otto Jørgensen.

Formanden for Miljø- og Teknikudvalget i Svendborg Kommune Flemming Madsen betragter det ikke som realistisk at udskifte færge-flåden for 200 millioner kroner.

Men i øvrigt er det ikke i første række Svendborgs problem.

Svendborg Kommunes repræsentanter har klart understreget over for Ærø-politikerne, at der ikke følger en Svendborg-pengepose med den ærøske færgedrift. Måske kan der blive tale om fællesfinanciering omkring nogle landanlæg, men ikke mere.

Ikke hurra for Lehnskov

Men Flemming Madsen føler sig nu heller ikke overbevist om, at Lehnskov-løsningen vil give anledning til høje hurra-råb.

Han har ikke lagt skjul på, at han finder Skovballe på Tåsinge aldeles uegnet som færgehavn.

- Men der bliver også store problemer med Lehnskov. Jeg forventer omfattende protester fra de omkringboende, siger Flemming Madsen.

Han tror stadig mest på en fremtidig sejlads mellem Søby på Ærø og Langemarken i den gamle Egebjerg Kommune. Og Flemming Madsen regner da med, at Langemarken vil indgå i vvm-undersøgelsen, hvis det lykkes Svendborg og Ærø Kommune at få staten til at financiere sådan en.

- Det ville da være dumt ikke at tage alle mulige løsninger under overvejelse, siger Flemming Madsen.

Tidsplanen sprængt?

Han forventer i øvrigt, at tidsrammet for den ærøske fremtidsvision under alle omstændigheder er knækket sammen nu.

- Men det er vel heller ikke altafgørende, om den starter i 2012, 2013 eller 2014, siger Flemming Madsen.

Ærøs borgmester, Jørgen Otto Jørgensen, er imidlertid ikke bange for, at tidsfristen brister.

- Vi har sat halvandet år af til vvm-undersøgelse. Så det kommer ikke bag på os, siger Jørgen Otto Jørgensen.
  • Fyens Stiftstidende