LK-Linien stopper Kiel-færgen


LK-Linien stopper Kiel-færgen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

UNDERSKUD: Efter "blåt øje" på fem mio. kroner vil Difko ikke fortsætte på Østersøen

BAGENKOP: Knap et halvt år gammel blev Difko-rederiets færge på Bagenkop-Kiel-ruten, inden sejladsen 1. november stoppede for det, alle troede ville være en vintersæson.

Nu ser situationen helt anderledes ud: Færgen kommer slet ikke til at sejle mere - i hvert fald ikke på Langeland-Kiel.

Det står fast efter et møde i færgeselskabets bestyrelse, hvor der på baggrund af skuffende overfartstal og stærkt stigende brændstofpriser var flertal for at lade færgerutens første sæson også være den sidste.

Eventyret kostede selskabet ca. fem mio. kroner.

Difko-færgen med fortid på Storebælt nåede at overføre omkring 50.000 passagerer og ca. 15.000 biler, hvilket helt overvejende kom den langelandske turisme til gode.

Sejlplanen med start fraKiel om morgenen gjorde mulighederne for dens benyttelse størst fra tysk side, og det var netop færgeselskabets koncept: Tyskland har det helt store passager-potentiale, tyskerne er glade for at sejle, og de kan lide at holde ferie på Langeland, Tåsinge og Sydfyn.

Som basis for danskernes endages-ture til f.eks. Kiel duede færgekonceptet ikke: Man kunne ikke komme frem og tilbage samme dag, andre fandt færgen for umoderne i forhold til "Langeland III".

En borgmester-idé

Derfor er langt de fleste af de 50.000 overførte passagerer tyskere med ærinde i det sydfynske område, endags-, feriehus- eller campinggæster.

De måske 30.000 tyskere kommer området til at mangle næste år - hvis der da ikke endnu en gang kan pustes liv i en form for overfart.

- Forsøget skal gøres, siger Sydlangelands utrættelige borgmester Knud Gether, som var manden frem for nogen, der skaffede Difko-færgen til ruten.

I dag erkender han, at det ser mere end sort ud, men tilføjer, at han ikke har opgivet håbet, han har endda en idé. Hvad den går ud på, vil han ikke røbe endnu- den skal først drøftes i økonomiudvalget, og det sker på mandag.

- Men det er en idé, der i givet fald kræver indsats på den danske side af Østersøen, røber borgmesteren til Stiftstidende.

Meddelelsen om rutens lukning modtages med stor beklagelse i områdets turistkredse, både de organisa-tions- og erhvervsaktive.

Mange havde troet og håbet, at færgeselskabet i næste års sæson ville have rettet kursen ind efter de lærepenge, der på mere end én måde blev betalt i 2000-sæsonen, hvor mange allerede inden rutens start men også længe efter kritiserede markedsføringen i ind- og udland.

- Sejler der virkelig en færge fra Kiel til Langeland? lød det sommeren igennem fra mange tyske turister.

Færgeselskabet har kun delvist taget kritikken tilsig: Man kan ikke på kort tid markedsføre en rute over så stort et område som Tyskland.

Tysk trekant-sejlads?

- Vi nåede ikke rigtigt at komme i dialog med færgeselskabet om f.eks. nogle af det gamle selskabs koncepter med markedsføring og "pakker" i baglandet, både på dansk og tysk side, lyder det fra Langelands nye turistchef, Jan Nielsen.

Han vil nu engagere sig i nordtyske planer - bl.a. Flensborg-rederiet Förde-Reedereis - om mindre fartøjers sejlads Eckernförde-Ærø - måske med ekstra-destination Langeland.

I Svendborg slutter turist-chef Niels Baarvig sig til beklagelserne:

- De fleste færgegæster søgte nok overnatning på Langeland men kom hyppigt til "storbyen" Svendborg, dels for at handle, dels for at besøge attraktioner.

- De to grupper bliver vore store tabere, hvis sejlads ikke genoptages, mener turist-chefen.

LK-Linien stopper Kiel-færgen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce