Kom med på boligreportage: Dybblå himmel og plads til kreative udfoldelser

Nigel Thomas har brugt en stor del af sin fritid på at stå på skateboard, og det er en af de ting, familien kan samles om på tværs af aldersforskelle. Foto: Michael Nørgaard

Kom med på boligreportage: Dybblå himmel og plads til kreative udfoldelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sidsel Lylloff og Nigel Thomas har indrettet sig med DIY-projekter, arvestykker, loppefund og designerinteriør i et 1950'er-hus, hvor der først og fremmest skal være plads til leg og kreative udfoldelser. Derfor gør det ikke noget, hvis der kommer maling på gulvet, eller krea-projekterne ikke bliver pakket væk. Og sofaen må man gerne kravle i.

To hvide skyer lyser op på en dybblå himmel. Ved siden af blafrer ilden i pejsen, og på bakkebordet står rom og whisky klar til en rolig stund. Det er Nigel Thomas, der har tegnet skyerne og via et billede fra telefonen fået et firma i København til at bøje neonrørene til to sammenslyngede og lette skyer.

Sådan er det med mange af tingene hos Sidsel Lylloff og Nigel Thomas.

Enten har de historie fra en af deres mange rejser, er arvestykker eller DIY-projekter, som de selv har lavet om, så det passer til netop dem. Og der sker noget i 1950'er-huset tæt på Svendborgs centrum, hvor de har boet to år.

- Jeg skal ikke smutte nogle timer, for så kan jeg godt regne med, at der er lavet noget om, når jeg kommer hjem, siger Sidsel Lylloff og afslører med et højt grin, at det nogle gange er en ommer, andre gange en øjenåbner, når hun kommer hjem til en ny indretning.

Lærerparret var på jagt efter flere kvadratmeter end de 88, deres lille murermestervilla længere ned ad vejen kunne byde på, og selv om de i første omgang ikke var solgt på stedet, blev det rummelige rødstenshus alligevel ved med at spøge i deres bevidsthed, efter det var taget af markedet.

- Første gang, vi så huset, kørte vi bare forbi, men senere bankede vi på. Dengang var det kun Alvin, der kunne spæne rundt, og det gjorde han straks. Så var vi solgt. Ejeren var en sød, ældre dame, der inviterede os på æblekage og kaffe flere gange og fortalte historien om sin mand og deres børn og børnebørn. Det viste sig, at vi kendte flere af de samme personer, husker Nigel Thomas og Sidsel Lylloff, der var vilde med husets 50'er-stil.

- Vi kan godt lide teak og arvestykker og at bo med en blanding af forskellige ting, så da vi så huset, syntes vi, at det var perfekt. Her er plads til, at alle kan være i stueetagen samtidig, og der er også god plads ovenpå. Vi elsker at have gæster, og der er mange børn i familien. Dem skal der være plads til, siger Nigel Thomas.

Blå bog
Nigel Thomas, 40, er uddannet lærer og arbejder på Ørkildskolen i Svendborg med funktionsklassen. Kommer oprindeligt fra USA og har en australsk far. Er kendt som en af de to kunstnere bag udsmykningen af Blå Dok på Svendborg Havn, der er et af Nordeuropas største malerier, og han har lavet illustrationer for firmaer og sangskrivere, logoer for en række forskellige virksomheder og foreninger, streetart i Odense blandt andet i forbindelse med Carl Nielsens 150-års fødselsdag, udsmykket børnehaver og skoler og ikke mindst lavet en skov af meterhøje kombinationer af slikkepinde og træer til Tinderbox-festivalen i 2017. Desuden er han netop blevet kontaktet af det amerikanske firma "The Franchise Group", der har planer om at lave en dokumentar om Nigel Thomas og hans kunst.Som kunstner bruger han navnet namesEarle, og du kan finde mere om hans firma Earle Studios på www.namesearle.com eller på instagram under profilen @namesearle.

Sidsel Lylloff Thomas, 37, er opvokset i Søndersø, uddannet lærer og arbejder på Tåsingeskolen.

Sammen har de drengene Walter, 3, Alvin, 6. Desuden har Nigel Thomas sønnens Silas, 16, fra sit første ægteskab.

De rejser meget og gerne længe og har blandt andet været i Thailand, Australien og Mexico.
Teenageværelser er så stort, at der er plads til bordfodboldspil, og så ligner det, bortset fra grammofonen, Nigel Thomas' eget værelse, da han var teenager. Med skateboards og klistermærker på lågerne. Foto: Michael Nørgaard
Teenageværelser er så stort, at der er plads til bordfodboldspil, og så ligner det, bortset fra grammofonen, Nigel Thomas' eget værelse, da han var teenager. Med skateboards og klistermærker på lågerne. Foto: Michael Nørgaard

Plads til kreativitet

Da parret efter noget tid stod med en køber til deres eget hus, måtte de have en afklaring. For ikke at presse ejeren, der pludselig var i tvivl om, hvorvidt hun rent faktisk ville sælge, skrev de et pænt brev til hende.

Da Nigel Thomas kørte op for at aflevere det, havde ejeren netop fået brev om, at hun havde fået en lejlighed. Så gik tingene op.

- Vi fik lov at flytte alle ting ind i kælderen, der er næsten lige så stor som vores tidligere hus, og så boede vi tre uger hos mine svigerforældre i Søndersø. Da vi overtog huset, kunne vi bare gå ned i kælderen og hente vores ting og pakke ud derfra, husker Nigel Thomas.

Til at begynde med væltede de væggen mellem køkken og stue, så de to rum smeltede sammen, og samme manøvre foretog de i den anden ende af stuen, hvor et mindre rum formentlig har fungeret som fin stue til samtaler over en kop kaffe eller te. Den er nu inddraget til krea-rum med plads til at lave perleplader og tegne i delvis åben forbindelse med tv- og sofaafdelingen.

- Her har vi ikke gjort noget ved gulvet, for der må gerne komme malerklatter på det. Det er en form for billedkunstlokale, og det er fedt at kunne være kreativ uden at skulle væk fra familien. Her kan det kreative fylde uden at skulle pakkes væk, siger Nigel Thomas, som dog er nødt til at rydde op efter sig, når han er færdig.

Ligger hans ting fremme og flyder, ved han, at de risikerer en let overmaling eller nogle utilsigtede tilføjelser lavet af familiens yngste drenge. Men det er også i orden, siger han og tager et skateboard ned fra væggen.

Det kombinerer hans to store hobbyer: At stå på skateboard og udfolde sig kreativt.

- Der er et skater-firma i New Bedford, hvor jeg kommer fra, som går meget op i Herman Melvilles historie om Moby-Dick. Da de bad mig om at lave grafik til et skateboard, tog jeg udgangspunkt i den historie, for den er jeg vokset op med, og min far og jeg besøgte ofte hvalfangstmuseet i New Bedford, Massachusetts, fortæller Nigel Thomas.

Han har givet motivet et dansk islæt i form af tro, håb og kærligheds-symbolet, og sømandens mor-tatovering er et minde om hans egen mor, som han mistede som 12-årig.

Tidligere var det den fine stue. Nu er det en form for billedkunstlokale, hvor Nigel Thomas kan lave sine tegninger uden at skulle være væk fra familien. Der er også plads til at drengene kan male, lege med perler eller lave andre krea-projekter, uden at det skal pakkes væk uafbrudt. Foto: Michael Nørgaard
Tidligere var det den fine stue. Nu er det en form for billedkunstlokale, hvor Nigel Thomas kan lave sine tegninger uden at skulle være væk fra familien. Der er også plads til at drengene kan male, lege med perler eller lave andre krea-projekter, uden at det skal pakkes væk uafbrudt. Foto: Michael Nørgaard

Afgørende tilfældigheder

Nigel Thomas er vokset op i Massachusetts med en amerikansk mor og en australsk far, der kom til USA som en del af en Americas Cup-besætning. Da ægteskabet gik i opløsning, fik Nigel Thomas' far til opgave at sejle et skib til Ring-Andersens værfts i Svendborg, hvor historien gentog sig. Faderen blev dansk gift, og Nigel Thomas kom til Danmark i 1994.

Efter i en sommer at have hjulpet sin far med at sejle tyske turister op langs den danske kyst startede han i 9. klasse på Byskolen i Svendborg.

- Det første år måtte jeg gøre det hele på engelsk, men så var der en konspiration mod mig. Min stedmor gav mig en telefonbog og sagde "find tandlægen". Så måtte jeg lære det hele med de røde ordbøger, griner Nigel Thomas, der også læste "Søren og Mette".

Senere blev han uddannet lærer fra Skårup Seminarium, og han har arbejdet på specialområdet lige siden. De senere år er kunsten imidlertid begyndt at fylde mere og mere, og især projektet Blå Dok, der er et af Nordeuropas største malerier, på Svendborg Havn, som han lavede sammen med Søren Østerkjærhuus, har kastet omtale og interesse af sig.

Lige nu drømmer han derfor om at få lov at udsmykke to siloer, en i Rudkøbing og en i Kerteminde, men projekterne tager tid at forberede og finansiere, og imens laver han alt muligt andet som illustrationer, vægmalerier til skoler og børnehaver, logoer, t-shirts, badges og privatbestillinger som for eksempel våbenskjold til brudepar.

- Jeg bruger helst ikke ordet kunstner om mig selv, for så skal man være fra kunstakademiet, og jeg har aldrig tænkt, at kunst skal være så dybdegående. For mig skal kunst være visuelt, og jeg skal lige med det samme have lyst til at gå på opdagelse, forklarer Nigel Thomas.

Sidsel Lylloff og Nigel Thomas kan godt lide det lange kig gennem stuerne men også at rummet er delt en smule op. Foto: Michael Nørgaard
Sidsel Lylloff og Nigel Thomas kan godt lide det lange kig gennem stuerne men også at rummet er delt en smule op. Foto: Michael Nørgaard

Det handler om processen

Selv om han ofte tegner og maler på andres vægge, så er familiens eget hjem renset for hans egen kunst.

- Du må ellers gerne, smiler Sidsel Lylloff til ham.

For Nigel Thomas handler de kreative udfoldelser imidlertid mere om processen end det færdige resultat, og derfor har han ikke lyst til at omgive sig med egne værker.

- Jeg er stolt af produkterne, når jeg ser dem, og jeg er glad for, at andre har lyst til at se på dem, men det er processen, jeg holder af, forklarer Nigel Thomas.

Derhjemme er seneste udvikling de to ribber, der er slebet og lakeret og sat op bag sofaen, så de afskærmer sofahjørne og spisebordsplads en smule.

- Vi var i lidt af et dilemma, for vi kan godt lide det lange kig gennem stuen, men vi syntes også, det kunne være sjovt at prøve at afgrænse rummene en smule. Så fik vi ribberne, og børnene klatrer op og ned og rundt. Den med, at de ikke må klatre i sofaen, er afgået ved døden, siger Nigel Thomas med et skuldertræk.

Det lader ikke til at irritere ham synderligt. Tværtimod har det stor værdi for Nigel Thomas og Sidsel Lylloff, at tingene fungerer, og der er plads til at lege. Det er ikke unormalt, at stuegulvet er omdannet til togbane, og at Nigel Thomas må skubbe ting til side for at få plads til at tegne.

- Selvfølgelig kigger vi i boligmagasiner og lader os inspirere, men det skal give mening for os, siger han.

Så vidt Sidsel Lylloff og Nigel Thomas ved, er husets tilbygning lavet i forbindelse med en konfirmation, hvor der skulle gøres plads til et langbord. De hvide skyer på væggen er Nigel Thomas' eget design og en gave til Sidsel Lylloff. Foto: Michael Nørgaard
Så vidt Sidsel Lylloff og Nigel Thomas ved, er husets tilbygning lavet i forbindelse med en konfirmation, hvor der skulle gøres plads til et langbord. De hvide skyer på væggen er Nigel Thomas' eget design og en gave til Sidsel Lylloff. Foto: Michael Nørgaard

DIY og arvestykker

De 227 kvadratmeter plus kælder er derfor indrettet med en blanding af designerinteriør, arvestykker, loppefund og DIY-projekter, og parret sætter pris på at beholde en del af husets sjæl.

I første omgang ville de derfor beholde det originale snedkerkøkken, men det viste sig at være for lavt at arbejde ved og umuligt at hæve. Derfor har de sat et Ikea-køkken ind, lavet egne lædergreb og selv skåret en bordplade til. Både de grønne vægfliser og det høje skab, har fået lov at blive, men lågerne har fået en gang tavlelak.

Den store skænk bag spisebordet har Sidsel Lylloff fundet på Lauritz.com, og keramikken er også hendes domæne.

- Jeg har gået på loppemarkeder, lige siden jeg flyttede hjemmefra, og der er en historie forbundet med det meste af det nips-naps, vi har. Meget af det har vi købt, når vi har været ude at rejse, siger Sidsel Lylloff.

Det sorte karlekammerskab er et arvestykke, hun selv har spraymalet, og den grønne lænestol er et arvestykke fra husets tidligere ejer, der stadig kommer på besøg nogle gange om året.

- Det er hyggeligt at have noget fra hende, og om sommeren kommer hun og henter brombær og æbler fra haven, siger Sidsel Lylloff og Nigel Thomas.

Dækket af sne, som haven er på årets første forårsdag, ser den ud som de fleste parcelhushaver. Når først foråret tager fat, bliver den dobbelte havedør lukket op, og så åbner det rummelige hus sig op mod terrasse, selvbygget legehus og bålsted.

- I vores familie skal der være plads til alle. Både store og små, understreger Sidsel Lylloff og Nigel Thomas.

Med 227 kvadratmeter er der plads til den luksus at have et helt rum til garderobe, og det er der brug for, når man er en familie på fem, der skal have plads til sko, tasker og skateboards. Foto: Michael Nørgaard
Med 227 kvadratmeter er der plads til den luksus at have et helt rum til garderobe, og det er der brug for, når man er en familie på fem, der skal have plads til sko, tasker og skateboards. Foto: Michael Nørgaard
Den tidligere ejers mand var overlæge, og Sidsel Lylloff og Nigel Thomas har beholdt hans ph.d.afhandling, der ligger fremme ovenpå en bog om danske kunstnere, hvor nogle af Nigel Thomas' værker er med. Bordet er et arvestykke fra Nordre Skole, som parret hentede, da skolen lukkede. Foto: Michael Nørgaard
Den tidligere ejers mand var overlæge, og Sidsel Lylloff og Nigel Thomas har beholdt hans ph.d.afhandling, der ligger fremme ovenpå en bog om danske kunstnere, hvor nogle af Nigel Thomas' værker er med. Bordet er et arvestykke fra Nordre Skole, som parret hentede, da skolen lukkede. Foto: Michael Nørgaard
Europakortet fandt Nigel Thomas i kælderen på Byhaveskolen, og da det ikke skulle bruges mere, fik han lov at få det. Nu hænger det i familiens entré. Foto: Michael Nørgaard
Europakortet fandt Nigel Thomas i kælderen på Byhaveskolen, og da det ikke skulle bruges mere, fik han lov at få det. Nu hænger det i familiens entré. Foto: Michael Nørgaard
Familiens drenge på tre og seks år deler værelse. Til gengæld er det stort, og så kan har de fået indrettet et ekstra tumlerum, som de kan smutte ind til gennem miniatureindgangen. Foto: Michael Nørgaard
Familiens drenge på tre og seks år deler værelse. Til gengæld er det stort, og så kan har de fået indrettet et ekstra tumlerum, som de kan smutte ind til gennem miniatureindgangen. Foto: Michael Nørgaard
Nigel Thomas spreder sig over mange forskellige former for kreative udfoldelser, og det kræver remedier. Foto: Michael Nørgaard
Nigel Thomas spreder sig over mange forskellige former for kreative udfoldelser, og det kræver remedier. Foto: Michael Nørgaard

        Nigel Thomas' ældste søn, Silas, har også kastet sig over at trykke t-shirts. Foto: Michael Nørgaard
Nigel Thomas' ældste søn, Silas, har også kastet sig over at trykke t-shirts. Foto: Michael Nørgaard

        Kælderen er et af de steder, Nigel Thomas oftest laver om. Her indretter han sig efter den arbejdsproces, han skal i gang med. Foto: Michael Nørgaard
Kælderen er et af de steder, Nigel Thomas oftest laver om. Her indretter han sig efter den arbejdsproces, han skal i gang med. Foto: Michael Nørgaard

        Egentlig ville Sidsel Lylloff og Nigel Thomas have beholdt det originale snedkerkøkken, men det viste sig at være for lavt og for svært at hæve. I stedet har de sat et Ikea-køkken ind, lavet deres egne lædergreb og træbordplade og beholdt husets oprindelige grønne vægfliser. Foto: Michael Nørgaard
Egentlig ville Sidsel Lylloff og Nigel Thomas have beholdt det originale snedkerkøkken, men det viste sig at være for lavt og for svært at hæve. I stedet har de sat et Ikea-køkken ind, lavet deres egne lædergreb og træbordplade og beholdt husets oprindelige grønne vægfliser. Foto: Michael Nørgaard

        Det maritime spiller en stor rolle for Nigel Thomas, hvis far sejler. Det har han også selv gjort. Foto: Michael Nørgaard
Det maritime spiller en stor rolle for Nigel Thomas, hvis far sejler. Det har han også selv gjort. Foto: Michael Nørgaard

        Familien er ikke bange for at bruge farver i indretningen. Foto: Michael Nørgaard
Familien er ikke bange for at bruge farver i indretningen. Foto: Michael Nørgaard

        Sofaplaceringen lige op af de to ribber, har givet masser af grobund for bevægelse. Ideen om, at børn ikke må klatre på og tumle i sofaen er for længst død. Foto: Michael Nørgaard
Sofaplaceringen lige op af de to ribber, har givet masser af grobund for bevægelse. Ideen om, at børn ikke må klatre på og tumle i sofaen er for længst død. Foto: Michael Nørgaard

        Sidsel Lylloff og Nigel Thomas har indrettet sig med masser af illustrationer og grafiske værker, og så har det meste af deres nips historie, for de ynder at købe små ting med hjem, når de er ude at rejse. Foto: Michael Nørgaard
Sidsel Lylloff og Nigel Thomas har indrettet sig med masser af illustrationer og grafiske værker, og så har det meste af deres nips historie, for de ynder at købe små ting med hjem, når de er ude at rejse. Foto: Michael Nørgaard

        Med 227 kvadratmeter er der plads til den luksus at have et helt rum til garderobe, og det er der brug for, når man er en familie på fem, der skal have plads til sko, tasker og skateboards. Foto: Michael Nørgaard
Med 227 kvadratmeter er der plads til den luksus at have et helt rum til garderobe, og det er der brug for, når man er en familie på fem, der skal have plads til sko, tasker og skateboards. Foto: Michael Nørgaard

        Da parret fandt ud af, at de ikke kunne hæve husets originale snedkerkøkken valgte de et Ikea-køkken, som de satte deres egen lædergreb på og selv lavede en bordplade til. Foto: Michael Nørgaard
Da parret fandt ud af, at de ikke kunne hæve husets originale snedkerkøkken valgte de et Ikea-køkken, som de satte deres egen lædergreb på og selv lavede en bordplade til. Foto: Michael Nørgaard

        Sidsel Lylloff of Nigel Thomas ville have plads nok, da de rykkede fra et lille hus på 88 kvadratmeter. Samtidig kunne de godt lide stilen fra 1950'erne, og de har bibeholdt mange af husets oprindelige detaljer. Men først og fremmest handler det om, at der er plads til at lege og være for alle. Både store og små. Foto: Michael Nørgaard
Sidsel Lylloff of Nigel Thomas ville have plads nok, da de rykkede fra et lille hus på 88 kvadratmeter. Samtidig kunne de godt lide stilen fra 1950'erne, og de har bibeholdt mange af husets oprindelige detaljer. Men først og fremmest handler det om, at der er plads til at lege og være for alle. Både store og små. Foto: Michael Nørgaard

        På den ene side ville de gerne bibeholde dte lange kig gennem stuen. Omvendt ville de også gerne afgrænse sofahjørnet en smule. Løsningen blev to ribber, som bliver benyttet flittigt af både parrets egne drenge og deres legekammerater. Foto: Michael Nørgaard
På den ene side ville de gerne bibeholde dte lange kig gennem stuen. Omvendt ville de også gerne afgrænse sofahjørnet en smule. Løsningen blev to ribber, som bliver benyttet flittigt af både parrets egne drenge og deres legekammerater. Foto: Michael Nørgaard

        Med 227 kvadratmeter er der plads til den luksus at have et helt rum til garderobe, og det er der brug for, når man er en familie på fem, der skal have plads til sko, tasker og skateboards. Foto: Michael Nørgaard
Med 227 kvadratmeter er der plads til den luksus at have et helt rum til garderobe, og det er der brug for, når man er en familie på fem, der skal have plads til sko, tasker og skateboards. Foto: Michael Nørgaard

        For Sidsel Lylloff og Nigel Thomas er det vigtigt, at der er plads til alle, både store og små, og der skal være plads til at udfolde sig. Derfor nyder de at have en form for billedkunstlokale i den ene ende af stuen, hvor man føler, man er sammen med resten af familien og alligevel en smule afskærmet. Foto: Michael Nørgaard
For Sidsel Lylloff og Nigel Thomas er det vigtigt, at der er plads til alle, både store og små, og der skal være plads til at udfolde sig. Derfor nyder de at have en form for billedkunstlokale i den ene ende af stuen, hvor man føler, man er sammen med resten af familien og alligevel en smule afskærmet. Foto: Michael Nørgaard

Kom med på boligreportage: Dybblå himmel og plads til kreative udfoldelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce