I kamp mod lange ventetider: Obligatorisk at bestille tid, når du skal på Borgerservice

Fremover skal du i langt de fleste tilfælde bestille tid, inden du møder op på Borgerservice. Arkivfoto: Hans-Henrik Dyssel.

I kamp mod lange ventetider: Obligatorisk at bestille tid, når du skal på Borgerservice

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folk skal fremover bestille tid, inden de møder op i Borgerservice i Svendborg. Det skal medvirke til kortere ventetid, siger afdelingslederen for Borgerservice, Birgit Bondesen, til P4 Fyn.

Svendborg: Det er ingen hemmelighed, at der har været startvanskeligheder forbundet med sammenlægningen af Borgerservice og Svendborg Bibliotek.

Både brugerne af biblioteket og Borgerservice har i vid udstrækning kritiseret beslutningen om at samle de to enheder i samme bygning, ligesom ledelsen også har erkendt, at det kræver en tilvænningsperiode.

- Vi ved godt, her er meget uro, men vi arbejder på forskellige løsninger, og kommer man længere ind på biblioteket, så er der altså ikke ret meget, der er ændret, lød det fra biblioteksleder i Svendborg Bibliotek, Berit Sandholdt Jacobsen i Fyns Amts Avis 19. januar.

Siden da har kritikken dog fortsat fra borgerne, som - blandt andet i læserbreve til Fyns Amts Avis - beretter om for lange ventetider og stor trængsel i forhallen, hvor Borgerservice holder til.

En del af det problem forsøger man nu at løsne op for. Det forklarer afdelingsleder i Borgerservice, Birgit Bondesen, i P4 Fyn lørdag.

- Det mest markante, som kommer til at hjælpe os og borgerne rigtig meget, er en øget brug af tidsbestilt service. Det har i over et år været muligt at bestillet tid til pas- og kørekortekspeditioner. Det er der mange, som benytter sig af, og det udfolder og udbygger vi, siger hun.

- Det skulle, når man kigger et par måneder frem, komme til at minimere eller måske helt fjerne, at man har en ventetid i Borgerservice. Det vil også betyde, at der er færre mennesker, som befinder sig her samtidigt og dermed tage en del af presset fra lokalerne, siger Birgit Bondesen i P4 Fyn.

Større diskretion

Det er, som afdelingslederen refererer til, ikke noget nyt, at man kan lave en tidsbestilling til Borgerservice, når man skal have lavet pas eller kørekort. Det nye består i at gøre det obligatorisk ved samtlige service- og henvendelsestyper i Borgerservice. Dog vil der være få undtagelser til reglen, uddyber Birgit Bondesen til Fyns Amts Avis.

- Det bliver jo ikke være sådan, at man ikke kan komme til, fordi der vil altid være nogle sager, som haster. Så vi vil lave forskellige modeller for, hvordan folk med særlige behov kan få særlig adgang, siger hun.

- Det er heller ikke tænkt sådan, at man først kan få en tid om to måneder. Det skulle gerne være sådan, at der er en stor tilgængelighed alligevel, og at man derudover ved præcist, hvornår man kan komme til.

Birgit Bondesen mener desuden, at obligatorisk tidsbestilling kan medvirke til mindre trængsel på Borgerservice.

- Noget, der udfordrer os meget i de nye rammer er desuden diskretionen, og der tænker vi, at vi kan imødekomme det, hvis vi i højere grad ved på forhånd, hvad folk vil snakke med os om, ligesom kan måske indrette os bedre efter det, siger afdelingslederen, der forklarer, at man vil indfase tidsbestillingen i løbet af foråret og forsommeren.

I kamp mod lange ventetider: Obligatorisk at bestille tid, når du skal på Borgerservice

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce