Dansk slavehandel som naturhistorisk teater

De to skuespillende formidlere på Naturama, Simon Høegmark(th) og Emil Sanderhoff springer ud og ind af rollerne i det ny stykke naturvidenskabs teater "Vestindien-ekspeditionen", der har premiere i dag. Foto: Katrine Becher Damkjær.

Dansk slavehandel som naturhistorisk teater

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Naturama, Svendborg Museum og Baggårdteatret har med støtte fra Folketingets pulje, produceret formidlingsteater med Naturamas to skuespillende formidlere Simon Høegmark og Emil Sanderhoff.

Svendborg: 17. marts er det 100 år siden, Danmark solgte de tre øer, Sct. Thomas, Sct. Croix og Sct. Jan til USA.

I dag tropisk turistmål men i 1700-tallet danske slaveøer. Det er en frygtelig historie, de to formidlere Simon Høegmark og Emil Sanderhoff skal fortælle for de ældste skoleelever på kun en halv time.

De spiller alle rollerne fra Karl, som finder sin farfars dagbog om en rejse som Mikkel skibsdreng fra Thurø 1788 til den danske koloni Guinea på Afrikas "Guldkyst".

Her laster en anden Svendborgdreng, guvernøren Jens Adolf Køge 300 slaver fra Afrika, der skal sejles til sukkerplantagerne på den danske ø Sct. Croix, hvor de byttes med det kostbare sukker.

- Vi har før brugt teater i formidlingen sammen med sydfynske teaterfolk og arbejdet sammen med Svendborg Museum. Det er første gang, Baggårdteatret hjælper os, ligesom jeg har skrevet manuskript med hjælp fra museet, fortæller Simon Høegmark.

Naturamas "Vestindiens-ekspeditionen" har fået 139.300 kroner i støtte fra Folketingets pulje omkring projekter, der markerer 100-året for salget af øerne. Naturamas direktør Mette Thybo fik idéen.

- Vi prøver med afsæt i virkelige personer som den 15-årige skibsdreng Mikkel fra Thurø, skipper ombord på slaveskibet "Patientia", den "slemme svendborger" guvernør Køge, som var Danmarks største slavehandler, under rejsen at fortælle om delfiner, hvaler og dyrelivet i Mangroveskoven på Sct. Croix", siger Simon Høegmark.

Han spiller selv den naive Mikkel, medens hans kollega Emil Sanderhoff springer ud og ind i roller som skipper, guvernør og andre på teaterrejsen.

Det er ikke så lidt, man får at vide om det tystys emne, at Danmark faktisk byggede herregårde, bydele og endda et palæ på Amalienborg for slavehandels-penge.

De to skuespillere og formidlere kommer ind blandt de udstoppede landdyr. De har en lille rund scene og en kuffert. Desuden har de levende slanger, en tropisk edderkop og melorme med.

De spiller med publikum, som den barske skipper beder hejse anker, holde en edderkop. Endda spise en melorm.

- Vi forsøger at lave en lille formildende historie om Mikkel og slavernes venskab som tråd til nutiden, siger Emil Sanderhoff. Hans skipper er ellers rå kost. Ord som "neger" er noget af det blideste, skipper siger. Han ved, som sin samtid, at hvide folk er stærke, gule er flittige, røde kan tumle heste, og de sorte er dovne som aber, som også nedgøres.

-Der bliver nok af debat med skolebørnene bagefter, for skipper nedgør både folk og fæ, fortæller han efter at have affyret en verbal svada mod delfiner og pukkelhvaler, der smukt springer på bagvæggen til flot "hav-musik". Skiftende med fotos af kort over Svendborg, Guldkyst og Sct. Croix i 1700-tallet.

- Den største udfordring for vort unge publikum bliver nok, når vi går tæt på med Naturamas levende slange og edderkop, og ikke mindst lader dem smage melorm. Vi påstår i stykket, at de smager som en Snickers chokoladebar, griner Simon Høegmark, som efter premieren er klar til at spille stykket efter aftale og i ferierne.

Vestindien-ekspeditionen
er en halv times formidling og teater, hvor både Svendborg- og Danmarkshistorie, natur og dyr er på rejse til Guldkysten, Afrika og De Dansk Vestindiske øer. Naturama, Svendborg Museum og Baggårdteatret samarbejder i Naturamas landniveau. Egnet til skoleelever fra 12 til 16 år.Skuespillere: Simon Høegmark og Emil Sanderhoff.

Manuskript: Simon Høegmark sammen med Svendborg Museums Nils Valderdorf Jensen.

Instruktion: Jakob Bjerregaard Engmann, Baggårdteatret.

Teknik: David Enghuus, Baggårdteatret.

Historiske fotos: Nils Valdersdorf Jensen, Svendborg Museum.

Idé: Naturamas direktør, Mette Thybo.

Forestillingen om Danmark og slavehandlen i 1700-tallet har forpremiere 17. marts klokken 10 for 150 skolelever fra Haahrs Skole, Svendborg og Svindinge Friskole. Derefter vil forestillingen opføres efter aftale med skolerne og fast på dage i sommerferien. 17. marts, der er 100-året for Danmarks salg af Sct. Thomas, Sct. Jan(John) og Sct. Croix til USA, markeres senere på dagen på Naturama klokken 16.15 med premiere, reception og foredraget "Svendborg og slavehandlen" for indbudt publikum.
De udstoppede dyr på Naturamas landniveau er tavse statister, medens fotos og film ruller handlingen videre til musik i det ny formidlingsstykke om den danske slavehandel på De Vestindiske Øer
De udstoppede dyr på Naturamas landniveau er tavse statister, medens fotos og film ruller handlingen videre til musik i det ny formidlingsstykke om den danske slavehandel på De Vestindiske Øer". Her Emil Sanderhoff som langelandsk skipper ombord på sit slaveskib. Foto: Katrine Becher Damkjær.
Naturama, Svendborg Museum og Baggårdteatret er gået sammen om en halv times formidling i anledning af 100-året for salget af De Vestindiske øer. Her de to skuespillere. Fra venstre: Emil Sanderhoff og Simon Høegmark. Foto: Katrine Becher Damkjær.
Naturama, Svendborg Museum og Baggårdteatret er gået sammen om en halv times formidling i anledning af 100-året for salget af De Vestindiske øer. Her de to skuespillere. Fra venstre: Emil Sanderhoff og Simon Høegmark. Foto: Katrine Becher Damkjær.
Natur-drama er et begreb som Naturamas formidler og pædagogiske leder Simon Høegmark har opfundet. Teater i formidlingen. Foto: Katrine Becher Damkjær.
Natur-drama er et begreb som Naturamas formidler og pædagogiske leder Simon Høegmark har opfundet. Teater i formidlingen. Foto: Katrine Becher Damkjær.
"Vestindien-ekspeditionen" indeholder sjov, læring, drama, uhygge og død. Her er skipper segnet i et slaveoprør, dog efter at have testamenteret sin pibe til sin kone på Langeland. Foto: Katrine Becher Damkjær.

Dansk slavehandel som naturhistorisk teater

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce