Borgerservice snuppede Finns Nem-id: Det er vores pligt

Borgerservice handlede korrekt ved at inddrage Finn Weber Therkildsens nem-id, mener afdelingsleder Birgit Bondesen.Foto: Michael Nørgaard

Borgerservice snuppede Finns Nem-id: Det er vores pligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis ikke folk kan finde ud af at betjene Nem-id, har Borgerservice pligt til at skride ind og inddrage det, fortæller Birgit Bondesen, der er afdelingsleder på Borgerservice i Svendborg.

- Hvorfor har Finn Weber Therkildsen fået inddraget sin Nem-id?

- Jeg er ked af at udtale mig i en konkret sag, men i Borgerservice er vi administratorer og har dermed ansvaret for, at borgere, der ønsker at benytte Nem-id, også kan gøre det personligt. Hvis de ikke kan det, har vi pligt til at inddrage det eller afslå deres ønske om at få det. Det står i det administrationsgrundlag, der er udstedt at Nets, som driver Nem-id.

- Hvorfor er det så afgørende, at man logge på uden at få hjælp?

- Fordi Nem-id er at sidestille med en personlig underskrift. Og det betyder, at der ikke findes tilfælde, hvor man må lade andre benytte sin Nem-id.

- Finn Weber Therkildsens planteavlskonsulent fortæller, at han har masser af kunder, som ikke kan finde ud af at bruge Nem-id, og at han derfor hjælper dem. Hvad tænker du om det?

- Jeg tænker, at det ikke er praksis hos os at udlevere Nem-id til folk, der ikke kan finde ud af at bruge det. Ellers har jeg ingen holdning til, hvad planteavlskonsulenten mener. Det må du tale med ham om.

- Sikrer I jer, at alle, der beder om Nem-id, også har de fornødne færdigheder til at bruge det?

- Vi tester ikke alle. Vi gør det kun, hvis vi i dialogen med borgerne bliver opmærksomme på, at der er behov for det.

- Og så hjælper I dem?

- Ja, men vores tommelfingerregel er, at vi hjælper borgerne med vores egne hænder på ryggen. Vi taster ikke for dem.

- Når jeg nu fortæller dig om Finn Weber Therkildsens oplevelse af forløbet, er der så noget, der gør, at du tænker, at I har truffet en forkert beslutning?

- Nej.

- Hvor ikke?

- Fordi vi har et administrationsgrundlag, som siger, at hvis vi vurderer, at en borger ikke kan betjene Nem-id selv, så skal vi inddrage. Men jeg skal beklage, at han er kommet i klemme, og han er meget velkommen til at komme igen, hvis han har yderligere spørgsmål. Vi er til for borgerne.

Borgerservice snuppede Finns Nem-id: Det er vores pligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce