Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Banedanmark er byplanlæggeren

Skattergades Beboerforening har før grebet til bannere og slagord og protesteret mod lukning af jernbaneovergangen. Nu kommer de måske til at prostestere over en for sen genåbning.
Foto: Katrine Becher Damkjær

Banedanmark er byplanlæggeren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Banedanmark styrer byplanlægningen, mener talskvinde, der kræver genåbning nu

Svendborg: I Skattergade Beboerforening er man utilfredse med udsigten til fem års yderligere ventetid på en jernbaneovergang. Talskvinde i Skattergade Beboerforening Dorte Petersen mener, at Banedanmark har for meget indflydelse på projektet.

- En af de ting, der gør mig vred, er, at Banedanmark får lov til at bestemme. I mine øjne er Banedanmark faktisk med til at byplanlægge, og det er meget utiltalende, siger hun.

På Miljø-, Klima- og Trafikudvalgsmødet mandag aften besluttede et enigt udvalg at genåbne jernbaneovergangen ved Skattergade omkring år 2021, hvor Banedanmarks signalprogram skal udrulles på strækningen.

Indtil da må Skattergades Beboerforening og alle andre væbne sig med tålmodighed. Men ifølge Dorte Petersen er udvalgets løsning ikke god nok.

- Jeg er sommetider lidt nervøs for, at Svendborgs politikere ikke forstår, hvor betydningsfuld den gade er i sig selv. Den har altid været en del af byens historie. Der er mange bevaringsværdige huse, siger hun og fortsætter:

- Svendborg har en overordnet politik, der siger, at by og havn skal hænge sammen - det gør det jo ikke her.

Er en jernbaneovergang i 2021 ikke bedre end ingenting?

- Nej, det er det ikke, for det er igen på Banedanmarks præmisser. Man burde sige: Det kan godt være, der kommer noget splinternyt om fem år, men indtil da laver vi en fin mellemløsning, der kan tilfredsstille alle parter.

For Dorte Petersen er den rigtige løsning at komme i gang med genåbningen hurtigst muligt. Og hvis ikke det sker, lover hun protester.

- Vi har været så naive, at vi troede på det bedste, så vi har ikke planlagt nogle protester. Men det kommer vi til.

Banedanmark er byplanlæggeren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.