Af sted mod Christiansborg: Trafikkonsulent vil rådgive landspolitikere om Svendborgbanen

Ole Dupont Kofod er selvstændig trafikkonsulent med sit eget firma, Bedre Trafik. Arkivfoto: Brian Karmark

Af sted mod Christiansborg: Trafikkonsulent vil rådgive landspolitikere om Svendborgbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ole Dupont Kofod har sammen med en lokofører fået foretræde for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget for at gøre folketingspolitikerne opmærksomme på, hvad der bør gøres ved Svendborgbanen for at sikre en bedre drift i fremtiden.

Svendborg: Ole Dupont Kofod er selvstændig trafikkonsulent med sit eget firma, Bedre Trafik. Han brænder for det danske jernbanenet, herunder Svendborgbanen.

Og på næste torsdag, 22. november, har han fået lov at lufte et par af sine tanker om, hvordan Svendborgbanen kan optimeres, for folketingspolitikerne. Han har med andre ord fået foretræde for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, og selv om han er en mand af mange passionerede ord om sit felt og stor viden om skinner, stationer, signalsystemer, køreplaner, og hvordan man bedst får det hele til at hænge sammen, så man i sidste ende undgår forsinkelser, aflysninger og andre uhensigtsmæssigheder, har han skåret sit budskab til udvalget ned til to pointer.

Den ene er, at man bør etablere et ekstra jernbanespor ved stationen i Hjallese, nu man alligevel er i gang med at lave stationen om i forbindelse med arbejdet med letbanen.

- Det skal den, fordi alle tog skal stoppe der. Jo flere tog, der stopper et sted, des mere behov er der for flere spor, så togene kan krydse hinanden. Det vil få en ny køreplan til at hænge sammen. Hvis man ikke laver to spor, laver man i stedet en flaskehals. Og det er langt billigere at lave om på stationen, før man har sat spaden i jorden, end at gøre det senere, når man har bygget færdig og der opdager fejlen, siger Ole Dupont Kofod.

Håb om interesse

Det andet er, at man i forbindelse med udførelsen af det landsdækkende signalprogram, som er blevet forsinket og fordyret ad flere omgange, bør lave mellem to og fire kilometer ekstra spor ved Odense. Det kan gøres "relativt billigt", som Ole Dupont Kofod påpeger, fordi der mellem Middelfartvej i Odense og Odense Banegård er et spor, som kan forlænges. Til fordel for driften på Svendborgbanen i fremtiden.

- Når man skal implementere signalprogrammet på Svendborgbanen, er der nogle sporændringer, der vil være hensigtsmæssige at lave samtidig, når man alligevel har lukket driften ned. Det er det billigste tidspunkt at gøre det på. Man kan reetablere det gamle godsspor, der ligger inde ved Odense. Det er to kilometer, vi snakker om, og det vil betyde mere fleksibilitet og mere robusthed. Det vil kunne give en langt mere smidig trafikafvikling, mener han.

Med sig til Christiansborg har han en lokofører fra Svendborgbanen, og Ole Dupont Kofod håber at få vakt politikernes interesse for de justeringer, han mener, skal til for at sikre en bedre drift af Svendborgbanen i fremtiden.

- Hvis der er nogle af politikerne, der prikkede til mig og sagde: "Det lyder godt nok mærkeligt". Det ville være fremragende, siger han.

Ole Dupont Kofod har tidligere påpeget, at de sydfynske pendlere risikerer at miste deres direkte forbindelse til og fra Odense Universitetshospital i løbet af de kommende år, hvis man skal tro, hvad der bebudes i "Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032", som er et indspil fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til de politiske forhandlinger om fremtidens togtrafik.

Af sted mod Christiansborg: Trafikkonsulent vil rådgive landspolitikere om Svendborgbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce